ALGEMEEN > Urnen > deksel urn

Hoi Hans,

Ik ben door iemand benaderd met het verzoek een urn te maken.
Nou wil ik dat uiteraard doen, maar ik vraag me even af hoe je dat doet met het dichtmaken van deze urn.
Daar jij volgens mij urnen maakt, stel ik deze vraag even aan jou.
Maak je gewoon een passende deksel en ligt deze er los op, of doe je dat op een andere manier.
De persoon in kwestie wil een vaasvormpje, maar de vorm doet er volgens mij niet toe.
Hoor graag van je,
Groeten,
Hanneke Bruijnjé

Sorry, zat te twijfelen of ik deze vraag via het forum moest stellen of niet, heb voor deze wijze gekozen.

Dag Hanneke,
Vragen horen op het forum thuis.
De antwoorden ook.

Een urn moet als die buiten geplaatst wordt gesealed worden.
Als je dat niet doet komt er water in de pot en als dat bevriest is de pot kapot.
Zorg er sowieso voor dat je steengoed maakt, aardewerk buiten vriest kapot.

Het sealen van de deksel doe ik met siliconenkit.
De rand van de deksel insmeren, de pot zelf insmeren en dan op elkaar drukken.
Klein probleem is dan dat de lucht die uit de pot komt de kit naar buiten drukt.
Om dat te voorkomen plaats ik een klein flexibel slangetje tussen pot en deksel waardoor de lucht uit de pot kan ontsnappen.
Voor dat slangetje gebruik ik de mantel van zwart eletriciteitsdraad (de schakeldraad voor de kenners)
Met een tang trek ik dan het slangetje er uit.
De pot is dan helemaal lucht/waterdicht afgesloten.
Om te voorkomen dat er siliconenkit op de buitenkant van de deksel en pot komt, plak ik die af met schildersplakband.
Als er overtollige kit uit de naad komt veeg ik die weg, daarna verwijder ik het afplakband.
Klaar is kees
succes
Hans
urn
gevraagd

7 antwoorden

  • Hoi Hans,

    Sorry, dat ik niet rechtstreeks de vraag heb gesteld via het forum!
    De urn komt niet buiten te staan, maar binnen, dus een hoog afbakken is niet nodig.
    Het sealen dat jij beschrijft is dat nodig, of kan dat op een ander wijze?
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Hanneke,

    Als een urn binnen wordt geplaatst hoef je niet te sealen.
    Als de opdrachtgever dit wenst is het natuurlijk een andere zaak.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans, Opdrachtgever wil de urn niet permanent gesloten hebben, dus met een losse deksel.
    Zelf zou ik deze toch wat 'vaster' willen zetten op de pot. Heb jij een suggestie?
    De pot wordt rookgestookt, dus ik denk deze van binnen te voorzien van een lak, met aan de bovenzijde een losse deksel.
    groet, Hanneke

    Even een toevoeging:
    Overigens zijn de details van de deksel/soort stook mij pas vanaf vanmiddag bekend na een eerste gesprek.
    beantwoord
  • Dag Hanneke,
    Je kan net als bij een theepot een lipje aan de rand van de deksel maken wat in de rand van de theepot valt, een soort bajonetsluiting.
    Verder heb ik mooie oplossingen gezien waarbij het deksel met touw aan de buitnkant wordt vastgezet.
    een paar knopjes op de pot en het touw gaat over het deksel heen.
    Op deze manier kan je heel creatief een ander materiaal toevoegen waardoor het geheel een extra dimensie krijgt
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Bedankt voor het aandragen van deze creatieve ideeën.
    Ga er zeker mee aan de slag.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hans en Hanneke,
    Zelf heb ik nog geen urnen hoeven te maken, maar heb toch eens iets slim gezien. Het deksel ging over de pot en in de "slag" van de pot was een gootje in de vorm van een halve cirkel (of net iets meer) afgedraaid, en daar in lag een rubber koord.( lijkt op de rubber afsluitring van een afvoerbuis ). De speling van het deksel met de pot werd hierdoor opgevangen en zat er stevig en luchtdicht op. Men kan die rubber koord kopen in hobbywinkels, in het rek van de kralen en juwelen. Het kleven gaat super met 'seconden-lijm', dit om er een rubber ring van te maken die iets kleiner van diameter is, zodat die goed in het voorziene gootje blijft zitten. Pfff.... wat pottenbakkers niet al moeten verzinnen. :-)
    beantwoord
  • goeie tip Lucien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.