ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Bone Ash

In het boekje Glazes cone 6 staat een glazuur dat ik graag wil gaan maken.
Potash feldspar 46,7
china clay 4.0
bentonite 2.0
Bone Ash 15.0
Lithium carbonate 4.0
talc 16.9
Flint of quarrz 11.4
------
100.0
Mijn vraag is: Is Bone ash hetzelfde als beendermeel en zo ja, waarmee kan ik dit vervangen?

Gr Anka
gevraagd

9 antwoorden

  • Calciumfosfaat (Apatiet)is de grondstof die wel wordt gebruikt ter vervanging van beender as Anka

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Anka,

    In mijn zoektocht naar het (mogelijke) verschil tussen bone ash en beendermeel stuitte ik op je Klei-vraag van enige tijd geleden.
    Ik zit, met hetzelfde recept op het oog, met dit probleem.
    Mijn vraag is of jij hier verder mee gekomen bent.
    Zelf heb ik proeven gedaan met beendermeel in dit recept; maar dat werkte niet naar tevredenheid.
    Ook aanpassing van enkele van de andere ingrediënten leverde niets op (behalve verandering van het smeltpunt).Ik vraag mij af of het zinvol is het beendermeel zelf te calcineren (tot ong. 700 gr. C. te verhitten).
    Zou heel graag antwoord hierop ontvangen.

    met vriendelijke groet, Frans Verheijen
    beantwoord
  • Frans, ik denk dat calcineren hier niet de oplossing is. ( calcineren is reeds totaal op 600°C )Ik zou me eerder vragen stellen bij de kwaliteit van het beendermeel.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Maar wat denk je van het verschil tussen beide stoffen?
    Beendermeel bestaat uit gemalen beenderen; dus deels organisch materiaal.
    Als je dit verbrandt houd je volgens mij de anorganische bestanddelen over en krijg je dus beenderas; vandaar het idee om te calcineren of moet ik zeggen carboniseren?
    Dat verbranden gebeurt natuurlijk ook bij het glazuurstoken, maar de gewichtsverhoudingen kloppen dan niet meer, lijkt me.
    beantwoord
  • Frans, de Bone ash dat u koopt bij de leverancier keramische grondstoffen is reeds gecalcineerd. Apatiet en phosforiet zijn zoals Frans Boot reeds aanhaalde, goede alternatieven. Bone ash bevat ongeveer 55% Calcium en 45 % fosfor. In glazuren wordt bone ash gebruikt als opaakmaker en in porselein als een flux en maakt deze deels transclusent, het gekende Bone China porselein. ( Tot 45% toegevoegd in de porseleinklei ). Zelfs indien u zou beschikken over zuiver beendermeel, zou het gloeivelies weinig indruk maken op het glazuur.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Op het gevaar af wat eigenwijs over te komen het volgende.
    Ik ben een praktisch en empirisch ingesteld mens (heeft voor- én nadelen, ik weet het).
    Als ik de vergelijking maak met houtas en zaagsel kom ik tot de slotsom dat je van véél zaagsel héél weinig as overhoudt, slechts luttele procenten.
    Bij de verbranding van kadavers is dat niet veel anders.
    Stel dat je nu het glazuur berekent met zaagsel als uitgangspunt (om meer dan één reden al een slecht idee denk ik) kun je nog wel eens heel wat chemicaliën tekort komen in de uiteindelijke samenstelling.
    Jij hebt het over 100% anorganische stof in bone-ash.
    In beendermeel is het percentage a.s. véél en véél minder en dus niet af te doen met gloeiverlies, lijkt me.
    Om de verwarring nog wat groter te maken: als beendermeel in de keramische sector al gecalcineerd is, waarom heet het dan nog gewoon beendermeel?
    Dat is immers ook de naam voor het spul wat je gebruikt om de tuin te bemesten en wat een paar dubbeltjes de kilo kost!
    Wie schept licht in deze duisternis?

    vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • :-) Frans, ik voelde het al met mijn ellebogen; U wil ' beendermeel ' gebruiken wat men in de tuinbouw gebruikt. Zeker niet doen. Dit IS geen zuiver beendermeel, maar grotendeel gedroogt slachtafval.
    Uw vergelijk met hout gaat niet op. Daar zit omzeggens geen Calcium in en is voor het merendeel koolstof. Beendermeel is niet geschikt om er mee te rookstoken. Ik heb u de samenstelling gegeven van bone ash wat men bij de kleiboer verkoopt. Ik heb het nooit gehad over de anorganische stof " bone ash ". Het is echt mijn fout niet dat men bone ash vertaald heeft naar beendermeel hoor. Ik heb hier op het rek een glazuurreceptenboekje staan, waarin sprake is van vuursteen. Moet je eens vuursteen bestellen bij je leverancier... Dit is een domme vertaling uit het engelse woord 'Flint', wat de keramist als een verontreinigde vorm van kwarts verstaat. Dit even ter zijde. De kans is zeer groot wanneer u beendermeel uit de landbouw gebruikt, u een bruin glazuur overhoudt. Ik hoop wat licht in de duisternis te hebben gebracht.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Het is geenszins de bedoeling de Babylonische spraakverwarring jou in de schoenen te schuiven! Ik wil gewoon graag bij de feiten komen. Mijn vergelijking betreft alleen de verhouding de massa van het beginproduct (beendermeel) en de uiteindelijk bruikbare stoffen (fosfor en calcium en...?). Daarvan gebruik je volgens mij te weinig als je met beendermeel start.
    En dan bedoel ik niet het beendermeel uit de tuinwinkel, maar dat van de "kleiboer". (Mooi woord trouwens; zo voel ik me graag!). Mét dit beendermeel (van de kleiboer) heb ik inderdaad een bruin glazuur gekregen, waar het volgens het recept uit het (overigens geweldige) boekje wat Anka aanhaalt rood had moeten zijn, of in ieder geval lijken.
    Ook de daarin vermelde suggesties om ofwel iets aan de afstooktemperatuur of iets aan de samenstelling te veranderen in geval van niet slagen, hadden weinig resultaat.
    Als je trouwens de bone ash uit dit recept vervangt door houtas krijg je ook een mooi (bruin!) glazuur.
    Vandaar dat ik verder zoek naar the missing link!
    Het blijft stoeien.
    met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hoi Anka,

    Ik gebruik tricalcium fosfaat, dit is een niet-dierlijke vervanging van Beendermeel. Ik gebruik dit voor het toevoegen van fosfaat (P2O5) in glazuren (het is niet in water oplosbaar). Voordeel van deze synthetische fosfaat bron is dat het product constant is (steeds dezelfde samenstelling) in tegenstelling tot echte beendermeel (en ik persoonlijk wil geen dierlijke resten gebruiken gebruik in mijn glazuren, vandaar dat ik opzoek ging naar een vervanging). Keramiek leveranciers in de V.S. verkopen meestal beide grondstoffen, bij de Nederlandse keramiek leveranciers (Ve-Ka, Keramikos, Silex, Hazelaar) wordt het voor zover ik weet (nog) niet verkocht.

    Na wat speuren op het internet kwam ik de fabriek tegen die Tricalciumfosfaat (Ca5(PO4)OH (51% CaO, 42% P2O5, 6% LOI, fijn poeder (FCC) mesch 325, product nr C53-86, produceert: "Chemische Fabrik cfb Budenheim" . In Nederland is de importeur CNS C,N, Schmidt b.v. in Amsterdam.

    Mocht iemand nog een keramiek leverancier weten die dit verkoopt, dan hoor ik het graag.

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.