ALGEMEEN > Ovens > gasoven

ik zou graag zelf mijn gasoven bouwen heeft iemand een idee hoe je er aan begint
groetjes dimitri
gevraagd

9 antwoorden

  • Dimitri,
    Ik weet niet of het boek THE ENERGY-EFFICIENT POTTER nog verkrijgbaar is. In elk geval is dat een goede basis voor zelfbouw. Het gaat wel over fuel kilns, maar makkelijk door gasbranders te vervangen. ISBN 0-8230-1614-5 (pbk.) AACR2 . Een iets moeilijker constructie is het 'Catenary' type, wat ook in aanmerking komt. Voor de aardgas-straat, best een installateur raadplegen wat betreft de wetgeving en toegelaten constructie.
    beantwoord
  • lucien

    alvast bedankt voor de informatie
    beantwoord
  • Op www.vrijetijdspottenbakker.nl zie je een van de gasovens die ik heb gemaakt. Als je vragen hebt, kun je altijd mailen.
    beantwoord
  • beste bert

    ik heb eens op je website gaan zien is mooi .
    maar ik heb een vraagje kan ik ook een gasoven bouwen in een stalen vat
    groeten dimitri
    beantwoord
  • Dimitri,

    Als je op marktplaats kijkt zie je dat ik een zelfgemaakte oven in een olievat verkoop. Deze stookt makkelijk tot 1100. Hangt er verder vanaf wat je wilt stoken en hoe hoog. Nadeel van zo'n oventje met opwaartse trek is dat hij onderin altijd heter wordt dan bovenin. Dus: ja dat kan in principe.
    beantwoord
  • Hallo Dimitri

    Kijk eens op de site van de Alchemist daar is een werktekening en beschrijving te vinden van zo'n oven

    www.alchemist.nl

    Frans
    beantwoord
  • Dimitri,
    Als je reeds tevreden bent met een 'olie-ton-oven' kan je ook de laatste editie van 'HET KLEIBOEK' van L.Versluys op naslaan. Achteraan staat een heel schema met alles erop en eraan voor de zelfbouwer. Je kunt deze ton-oven zelfs voor steengoedtemperaturen bouwen.
    beantwoord
  • bedankt voor de tip
    maar het vat dit ik heb is niet van olie het is een van van staal 1.5 mm dik een olie vat is maar 0.7mm dikte
    dus op dat vlak zit ik al goed denk ik
    groeten dimitri
    beantwoord
  • De dikte van het staal maakt niet veel uit. Je kunt het in principe met staalgaas maken en het deken met inox-draad ( hoeft geen kanthaldraad te zijn ) hierop vastpinnen. Voor steengoed raad ik je aan ipv Alu-silicium-deken, alu-zirkon deken te gebruiken. Vraag maar bij je leverancier. Dit type gaat langer mee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.