ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > biscuitstook en glazuur

Wat zijn de nadelen om in één oven tegelijkertijd biscuit en glazuur te stoken?
gevraagd

12 antwoorden

  • de gewenste temperaturen liggen 100 of meer graden uitelkaar Jet

    Bak je op de eindtemperatuur van de glazuur dan zal het biscuit werk moeilijk te glazuren zijn.

    Bak je op biscuit temperatuur zal je geglazuurd werk niet zijn uitgesmolten.

    Mocht je een glazuur hebben dat op biscuit temperatuur smelt dan is het zaak de stookcurve aan te houden voor biscuit.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Jet,

    Een ander nadeel is ;springt er een niet goed gedroogd werkstuk uitelkaar tijdens het bakken ,dan kan het geglazuurde werk hierdoor beschadigd raken.Fijne deeltjes gesprongen werkstuk belanden op (plat) geglazuurd werk en bakken vast.

    Rob
    http://robhendriks.blogspot.com

    beantwoord
  • Ik doe dit soms en het lukt, maar je werken moeten heel droog zijn vooraleer het glazuur erop wordt aangebracht, dan het glazuur ook nog goed laten drogen. Maar wel een proefje maken. Hier zijn een paar voorbeeldjes.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jet,

    Ik doe dit ook regelmatig. Gaat prima! De cursisten gebruiken meestal een kant klaar glazuur van Ve-Ka. (1000-1060 graden) Ik stook dan het biscuit werk samen met het geglazuurde werk. Ik stook op 1020 graden en pendel een half uur. Het geglazuurde werk komt er prachtig uit!
    Uiteraard neem ik geen enkel risico en zorg dat het werk helemaal goed droog is.
    Succes!

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Frans!
    Sinds kort heb ik een (oude) oven, op krachtstroom, die ik handmatig opstook met behulp van een pyrometer. Tot nu toe heb ik alleen biscuit gestookt (3x), 2 x tot ± 1000 graden, de laatste tot 1140 (min of meer per ongeluk). De witte klei kwam hier wat geliger uit. Ik gebruik witte chamotte (2,0 mm). Op de verpakking staat 1000-1180 graden. Op de pigmenten (body stains) die ik heb gekocht staat resp. max. 1250 / 1300 graden. Betekent dat laatste dat deze ook lager gestookt kunnen worden, of moet je deze stoken tot 1250/1300 graden?
    Jet
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie!

    Wat betekent pendelen?

    Met vriendelijke groet,

    Jet
    beantwoord
  • Hallo Jet,

    Pendelen betekent: de eindtemperatuur een bepaalde tijd vasthouden.

    beantwoord
  • Jet,
    Wat betreft de pigmenten; de temperatuur geeft enkel aan tot hoever ze kleurvast blijven. Zuiver deze pigmenten gebruiken kan je alleen op steengoed-temperatuur. Wil je deze lager stoken moet er een smelter bij. Ga eens kijken onder de rubrieken waar dit reeds is besproken.
    PENDELEN: als je enkel een temperatuur opgeeft is dit maar 1/3 van het verhaal. Je hebt temperatuur, tijd en atmosfeer. Als je te snel naar een temperatuur gaat is het glazuur of de klei nog niet voldoende "doorbakken"en moet er nog wat tijd aan worden toegevoegd. Dit is net wat smeltcones doen, ze laten die drie voorwaarden vervullen, snap je ? Een recept met enkel een temperatuur is niet voldoende info.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Als ik het goed begrijp moet je dus een smelter toevoegen aan het kleurpigment als je stookt op lagere temperatuur (< 1060)? Alleen als je op steengoedtemperatuur (hoeveel graden?) stookt hoef je niet een smelter te gebruiken?
    Ik stook de oven in ± 6 uur naar een temperatuur van 1020 graden, is dat 'te snel'?
    Jet
    beantwoord
  • Maak er 7 uur van voor 1020°C ( wat zeer laag is ). Op die temperatuur mag je rekenen op 30% smelter toevoegen ( soft alkali fritte ). Deze percentage smelter neemt af naarmate je hoger stookt en komt op 0% bij de opgegeven max.temp. van het pigment.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,
    Het is duidelijk!
    Met vriendelijke groet, Jet
    beantwoord
  • Graag gedaan Jet.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.