ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuren

Het duizelt me als ik de berichten lees over glazuur en al zijn mogelijkheden...
Weet iemand een boek met een helder overzicht?
Een paar vragen: 1. Wat is velvet? 2. Wat is een sinterengobe? 3. Moet over engobe altijd een glazuur? 4. Is een kwastglazuur een glazuur wat je met een kwast opbrengt? (Domme vraag???) 5. Is zilverzand voor op de ovenplaat gewoon zilverzand wat je bv bij een dierenspeciaalzaak koopt?
Wie helpt?
Groeten, Jet
gevraagd

16 antwoorden

  • Nou Jet, wat jou vraag inhoud is het equivalent van een ganse bib en enkele jaren kursus volgen. Kijk eens in het boekenrek van je kleiboer en begin met A , dan B enzoverder. Stap voor stap is de goede wijze. Leuke hobby toch ?
    beantwoord
  • Hallo Jet, de kwastglazuren ,in 2-3 lagen met een kwast opbrengen,zijn het handigst om mee te beginnen.Sinterengobes zijn ook met een kwast op te brengen, en zijn een alternatief voor glazuren.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob en Lucien!

    Ja, ik weet het, het zijn een heleboel vragen, maar fijn dat jullie de moeite nemen te reageren.
    Ik ben weer een stukje verder..
    Groeten, Jet
    beantwoord
  • Had al eerder een antwoord gegeven maar waar dat gebleven is? Wellicht wordt er een ander zilverzand bedoeld maar ik gebruik momenteel het zilverzand wat "over" is van de parkieten (die helaas niet meer onder ons zijn) en dat werkt prima. Ik ben trouwens ook heel benieuwd wat velvet is.
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie!
    beantwoord
  • hallo Jet.

    Probeer het eens bij de bibliotheek daar hebben ze meestal wel boeken op keramisch gebied.
    Een paar titels waar ik veel aan heb gehad maar die jammer genoeg moeilijk verkrijgbaar zijn:

    Glazuren van F.Wesselink ISBN 90 228 4294 0
    Handboek glazuren van David Green " 90 213 0749 9

    Probeer ook eens een glazuurprogramma b.v. die van Geert Theunissen.
    Die is gratis te downloaden van zijn site en er is ook een digitaal handboek bij.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Carol

    Ik denk dat met velvet een glazuur wordt bedoeld die heel zacht en vettig aanvoelt.
    Dat bereik je door "dolomiet"in je glazuur te gebruiken.
    Dolomiet is een Magnesium/Calcium carbonaat.MgCO3 CaCO3
    Ik denk dat het alleen maar in steengoed temperatuur te bereiken is.

    Frans
    beantwoord
  • Klinkt leuk en interessant! Dank je.
    beantwoord
  • Hallo Jet,
    De boeken die Frans je adviseerd zijn wel de top, maar ik vrees afgaande op je vragen, je daar nog niet aan toe bent. Een boekje dat vast nog in de handel is en voor aankoop vatbaar is GLAZUURGIDS VOOR DE POTTENBAKKER van Chr.Constant en S.Ogden ( Librero ISBN 90-72267-82-6 ) Er zijn vast wel meer boeken van dat kaliber, maar de meeste tegenvallers zijn van uitgeverij Cantecleer. Die laten qua vertaling te wensen over. In elk geval, als je de boeken door Frans voorgesteld nog kunt aankopen, doen! Kun je later best aanspreken als je heel de lokale Bib hebt uitgelezen. :-)
    beantwoord
  • Hallo Jet,
    Ik denk nog aan een "must": THE POTTER'S DICTIONARY OF MATERIALS AND TECHNIQUES van Frank Hamer. Dit is wél een kanjer, maar ook iets wat je nu reeds kunt aanspreken, en zijn geld dubbel en dik waard is. Laatste editie bij je kleiboer. Gewoon om uit het hoofd te leren :-)
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Bedankt voor jullie informatie!
    Met vriendelijke groet, Jet
    beantwoord
  • wat is het verschil tussen zirkoonwit en tinwit?
    beantwoord
  • Hoi Catharina,
    Niet meer of minder dan de naam aangeeft; Wit glazuur op basis van Zirkoon- of Tinoxide. Het meest witte van de twee is tinwit. Alhoewel men beweerd dat Dash nog witter wast. :-)
    beantwoord
  • Tinwit is de witste maar ook heel gevoelig als er ook andere glazuren met het wit worden meegebakken.
    Zit er b.v. chroom in een glazuur dan zat het tinwit meestal een roze uiterlijk krijgen.

    frans
    beantwoord
  • Hallo
    hartelijk dank voor jullie informatie.Wat een praktische site is dit.
    beantwoord
  • Enkel muziekaanvragen doen we hier niet, jammer... :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.