ALGEMEEN > Techniek > gebarsten oppervlaktestructuren

Er schijnt in Brasschaat een cursus te gaan over deze techniek, maar helaas die is voor mij te duur.
Heeft iemand ervaring met gebarsten structuren?

Graag zou ik reacties willen hebben om ook te kunnen experimenteren daarmee.

Vriendelijke groet Viviane van Thijn

e-mail: vanthijn@planet.nl

7 antwoorden

  • Is het dat wat je bedoeld?: Pot draaien tot voorlaatste fase. Kleipoeder tegen de buitenkant gooien en enkel via de binnenkant opentrekken. Effect; een "gebarsten" buitenkant. Is het dat ? Er zijn nog variaties. Ipv. kleipoeder; met een verfbrander versnelt de buitenkant droogblazen en dan weer enkel via de binnenkant opentrekken. Je kunt ook nog een plak klei ( andere kleur bvb ) op je werktafel drukken en met een draad doorsnijden zodat er een dun laagje blijft zitten. Dit voorzichtig met een brede spaten afsteken en op de buitenkant van je pot plakken als dit reeds een beetje droger is. Weer zelfde werkwijze; openduwen via de binnenzijde. Zo, je bent zoet voor een tijdje. :-)
    beantwoord
  • Op mijn website( www.reliefs.nl )heb ik verschillende voorbeelden van crawl and crackle glazuren staan.
    Ook op het internet is informatie te vinden,
    een interessante download met veel informatie;

    http://www.gartside.info/crawledglazeschart.htm

    Rob
    beantwoord
  • Heel vriendelijk bedankt voor je reactie. en zoals je zegt: ben weer voor een tijdje "zoet".
    beantwoord
  • Rob ook heel erg bedankt. Zal er naar kijken en vind de snelle reactie ontzettend leuk.
    Ideaal forum!!
    beantwoord
  • Hoi Viviane,

    Dit is waarschijnlijk niet helemaal wat je bedoelt, maar ik geef het toch maar even als tip. Zelf maak ik graag afdrukken en barsten in klei met b.v. stenen. Je kunt denken aan stukken kwarts met scherpe randjes. Het kan zijn dat je vanaf de binnenkant tegenwicht moet bieden met je andere hand, of dat je na het afdrukken maken de klei weer goed moet 'buigen', maar voor mij werkt deze techniek heel goed.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • bedankt voor je reactie. Ja dat deed ik ook al, b.v. met oude boomschors, maar aan kwarts had ik nog niet gedacht. nogmaals dank
    beantwoord
  • Een druppel optapix laten vallen in gietklei en dan bewerken met bijvoorbeeld een kwast geeft een gebarsten oppervlakte structuur die blijft nadien de gietklei is opgedroogd.

    Het omgekeerde kan ook ;gietklei toevoegen met kwast of ringeloor aan optapix of een ander schilders medium.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.