ALGEMEEN > Techniek > waskrijtjes

Wie heeft er reeds met Ceraline waskrijtjes gewerkt en wat zijn de resultaten en uw mening hierover.

52 antwoorden

  • beste,
    een hele tijd geleden heb ik dit gekocht vooral voor mijn gehandicapte man. volgens mij kun je er niet fijn met werken, mijn man gebruikt dit voor raku en in ieder geval werkt het als ' was ' de lijnen blijven zeer goed zichtbaar. was het dit dat je wilde weten?
    mieke
    beantwoord
  • Gisteren heb ik nog met het zwarte ceraline waskrijtje gewerkt, Lucien.
    Ik heb een doosje gekocht op de markt in Milsbeek, een paar jaar geleden. Ik heb het kort nadien gebruikt en deed er daarna niets meer mee.
    Ik vond toen de tekening niet zo duidelijk en achteraf was ik niet goed te werk gegaan. Vooral de kleuren groen, geel en rood waren toen op het werk bijna niet te zien. Achteraf was mijn fout dat ik er een té dikke glazuurlaag overheen heb gebracht, waardoor de kleuren gingen vervagen.
    Ergens op het forum hebben we dit onderwerp eerder besproken en wat later, na het bekijken van je filmpje ben ik er opnieuw mee aan de slag gegaan.
    Het resultaat met de zwarte wasco is zeer goed geworden. De andere kleuren heb ik nog niet op de juiste werkwijze gebruikt.
    Ik moet de foto nog van de camera halen en mogelijk komt de foto (van een eenvoudige bal) komend weekend op mijn site. (marrie.punt.nl)

    Naar mijn mening is de zwarte kleur wasco zeer geschikt voor tekeningen om die later met glazuur in te kleuren. Tevens werkt de was als markering tussen de verschillende kleurtjes heel prettig. Raku gestookt, doet deze het goed.
    Met het krijtje moest ik wel wat harder drukken om de tekening goed op de biscuit gebakken bal te krijgen.
    Gevolg hiervan was dat het krijtje brak.

    Ik vind, dat je met de krijtjes gemakkelijker op een ongepolijst werk kan tekenen, dan op een gepolijst.

    Deze bal, bedoeld als oefening heeft al een aantal compimentjes binnen. Leuk voor op de kinderkamer.

    Marrie.
    beantwoord
  • Leuk om deze reactie te lezen. Blijkbaar zijn er heel wat mensen die wel wat krijtjes hebben gekocht, maar om een of andere reden deze niet eens uitproberen. Ze werken net als gewone waskrijtjes; hoe gladder het oppervlak, hoe moeilijker ze een lijn achterlaten en dan heb je de neiging om wat harder te drukken, wat meestal nog helemaal niet helpt. Ik schuur het biskwie, indien te glad of te gesloten van structuur, wat op met zandpapier. Het glazuur heeft ook beter grip bij het uitsmelten. Nou Marrie, het zal even wennen zijn en experimenteren welke mogelijkheden dit nieuw decoratiemiddel dit te bieden heeft. En voor Raku moet je eens het CuO - krijtje proberen ( reducerend geeft dit bronskleur ). En nu ben ik wel zeer benieuwd naar de foto.
    beantwoord
  • Beste Lucien
    Hierbij dan de foto's van de werkstukken met het ceraline waskrijtje. Ben benieuwd naar je reactie. Groetjes Marrie.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Heel grappig. :-)
    Wat ik zo kan merken op de foto's is dat de lijn niet helemaal "vol" is. Vermoedelijk komt dit doordat de scherf te glad is. Deze vormen kun je zeer gemakkelijk een beetje opschuren en dan teken je erop alsof het aquarelpapier is. Moet je eens op de demo's zien op www.ceraline.be en je zult zelf merken hoe vlot deze lijnen worden "vol" gemaakt. Als je een zeer dun lijntje wil, of de lijn tot in een hoek wil laten doorlopen kan je dit door de punt bijtelvormig te scherpen.
    En mag ik even een wat boute mening kwijt ? De tekeningen zijn zo fraai genoeg zodat deze geen craquelé glazuur meer nodig hebben. Raku hoeft in se helemaal geen craquelé te hebben ( volgens de Japanse wijze.) Stuur een goede foto per mail naar info@ceraline.be en we plaatsen die op de website.
    beantwoord
  • Lucien: Bedankt voor de leuke reactie.
    Het klopt dat de scherf te glad is. Beide werkjes zijn ook proefjes. Ik heb nog wel een aantal bollen en eieren liggen die ik er ook voor zou kunnen gebruiken met een andere tekening. Dan volg ik de raad op en ga ze eerst een beetje opschuren.
    De demo zal ik nog eens bekijken.
    Ik ben blij met je mening. De reactie op de tekening zie ik als een compliment en dat deze geen craquele nodig heeft, ben ik volledig met je eens.
    Ik voel me vereerd dat je een foto van mijn werk op de website wil plaatsen.
    Wanneer ik een volgend werk klaar heb, zal ik het ook laten zien.
    Duurt nog wel even hoor!
    En wil je dan graag een foto met craquele of een volgend werkstuk zonder craquele??
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • De artistieke vrijheid van de kunstenaar heeft steeds het laatste woord. :-)
    beantwoord
  • Hallo Marie,
    De zwarte lijnen die ontstaan bij het raku stoken waar niet geglazuurd, daar kan geen waskrijtje tegenop. Maar ik kan me voorstellen dat het op een andere manier een leuk effect geeft. Dus waarom zou je zo veel werk doen met opschuren enz. om de lijnen zo vol mogelijk te krijgen? Is toch bij deze manier van stoken helemaal niet nodig. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik heb destijds een doosje waskrijtjes gekocht, plus de speciale CuO krijtjes.
    Ik begrijp nu uit jouw uitleg dat de krijtjes het best werken op een enigszins geschuurd oppervlak. De resultaten die ik ermee heb behaald waren minimaal. Ik had hoge verwachting van de speciale krijtjes, maar doordat je een niet duidelijke, egale lijn krijgt, is het effect niet wat ik had gewild.
    Inderdaad heb ik de krijtjes daarna in de doos in de kast gelegd. Zonde van het geld.
    Met een zwart krijtje krijg je ongeveer hetgeen je kunt bereiken met een waslijntje.
    Ik wilde juist kleur.
    Maar mogelijk heb je nog wat andere tips, waardoor de krijtjes goed te gebruiken zijn en in ieder geval weer uit de kast komen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Marga, je geeft zelf eigenlijk al een antwoord.
    Ceraline wasco wordt inderdaad door mij gebruikt als reden: voor een mooi effect, op een andere manier.
    Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om eens in een andere vorm tekeningen op bepaald werk te zetten.
    Daarom zijn wij dus zo bezig.
    Wat je bedoeld met zoveel werk met opschuren enz. begrijp ik niet helemaal goed. Het opschuren is een fluitje van een cent.
    De tekening met wasco is vrij vlot op een werk te brengen. De wasco geeft dan weer het voordeel dat je de kleuren zo mooi naast elkaar kan leggen.
    Het voordeel van de raku stook is de snellle stook.
    Waarom zou ik deze manier van stoken dan niet doen??

    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marie,
    Wat ik bedoel is dat je geen mooiere zwarte lijn kan krijgen als waar de uitsparing van glazuur plaatsvindt bij het raku stoken. Waarom zou je dan met een krijtje deze lijnen tekenen, vind het afbreuk doen aan het raku werk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat het een leuk effect (cuerda seca) aan de glazuurstook kan geven. Maar zoals Lucien al schreef, het is de vrijheid van de kunstenaar.
    Marga
    beantwoord
  • Hallo Marga,
    Waskrijtjes zijn ontworpen om enkel en alleen lijntjes te trekken, versta me niet mis; tekenen. Een lijn met CuO SK.02 is bij reducerende raku-stook kan ook niks tegenop. En dit geld voor alle biscuit ; je hebt een betere glazuurhechting, zowel bij het aanbrengen als na het bakken. Ik teken ook veel liever op tekenpapier dan op fotopapier. Waskrijtjes zijn zelfs heel tijdbesparend als het om inkleuren en glazuren met pensel gaat.
    beantwoord
  • Beste Hanneke,

    Er staan heel wat tips en enkele demo's op www.ceraline.be . Waskrijtjes werken anders dan kleurpotloden. Hoe gladder het oppervlak, hoe minder een waskrijtje vat heeft op de ondergrond. Als je nog vragen hebt kun je die ook stellen op het mail-adres info@ceraline.be .
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik heb op de (vernieuwde) site wat voorbeelden gezien. Ik ga binnenkort toch eens wat proberen.
    Wie weet lukt het nu wel.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Volgend resultaat met ceraline waskrijtjes!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit Marrie.De krijtjes lijken me een aanrader, het ontwerp en de kleurverdeling van het werk is ook mooi.

    Ik heb gekeken in een catalogus van een verkoper die de krijtjes verkoopt,en daarin staan geen losse krijtjes.
    Alleen de doos krijtjes.Dan denk ik wat nou als mijn geel eerder op is als de rest.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de losse kleuren wel hebben, maar dat ze niet in de catalogus staan.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ziet er prachtig uit hoor! Welk glazuur heb je er voor gebruikt?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Bij VeKa en Colpaert zijn ze ook los verkrijgbaar, zelfs een doos per kleur.
    beantwoord
  • Rob en Let:
    Bedankt voor jullie complimentje!
    Het werkt écht leuk met de krijtjes, Rob en mogelijk past het goed bij het werk wat jij maakt.....
    Gewoon proberen misschien????
    Laat jij dan ook de resultaten zien???? :-)

    De bol is raku gestookt, Let. (zonder craquelé)
    Ik heb er dus een raku glazuur voor gebruikt.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Zijn dat dan kant klaar glazuren in zoveel kleurtjes?
    Het ziet er zo vrolijk uit!
    En je bedoelt waarschijnlijk, met raku gestookt, dat ze wel gewoon gestookt zijn maar niet in het zaagsel zijn gegaan of niet?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Marrie ik hou je op de hoogte,je resultaat is zeker inspirerend.

    Rob
    beantwoord

  • De glazuurtjes maak ik zelf, Let en ik bedoel inderdaad dat de bol raku gestookt is en niet in het zaagsel is geweest.

    Rob, we wachten geduldig af op een volgende foto betreffende de wasco krijtjes.....Veel succes en veel plezier gewenst wanneer je er mee begint!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ook de kleuren rood en groen werken bij een proefje goed!

    Marrie.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bovenstaande foto betreft een raku stook zonder zwart....... :-)
    beantwoord
  • Dit had dus net zo goed in een electrische oven gestookt kunnen worden? Ik zie nog steeds te toegevoegde waarde van de raku stook niet.
    beantwoord
  • als ik dit hier allemaal lees jeuken mijn handen om er ook aan te beginnen
    groetjes dimitri
    beantwoord
  • Het is een proefje Marga en Lucien vroeg om resultaten.
    Dit is dus het resultaat van een proef, raku gestookt en geplaatst voor belangstellenden die graag op lage temperatuur een gladbrand hebben.
    In dit geval had het mogelijk evengoed een elektrische stook kunnen zijn, dat ben ik met je eens, maar de transparant opgebrachtte glazuur is een raku glazuur....
    Toegevoegde waarde is voor mij: de kick....van het volgen van het proces.
    beantwoord
  • Marga,
    Ik denk dat de meerwaarde aan een raku-stook, de mogelijkheid is tot reduceren, wat in een elektrische oven niet kan. U bent ook totaal betrokken in een raku-stook, al dan niet met secundaire reductie/rookstook, dit in tegenstelling tot een elektrische stook. Daar sta je bij en kijkt er naar, punt. Daar kan ik Marrie wel totaal in volgen.
    beantwoord
  • Marie gaat meteen in de verdediging, maar dat is niet mijn bedoeling. Ook al wilt ze jou op de hoogte houden van haar proeven, ik zie het voor mij zo bijzondere 'raku effect' niet terug op deze foto. Geen craquele, geen reductie. Daarom ziet het er voor mij uit alsof het uit een electrisch gestookte oven komt, dat is hetgeen ik wilde verwoorden.
    beantwoord
  • Marga,
    Raku is een baktechniek en heeft eigenlijk niks met craquelèe of inroken te maken. Of hier al dan niet gereduceerd is, kan men niet opmaken uit de foto. De orriginele Japanse Raku streefde niet naar craquelèe of inroken. Dat is er pas later aan toegevoegd door o.a. Paul Soldner. Wat u als "raku effect" zoekt zult u ook niet vinden op het werk van Kitchezaimon XV. Wat men hier voor Raku aanziet, is helemaal geen Raku, maar een kruisbestuiving van Oost en West. Zoiets als wat de Finnen Tango noemen, niks te maken heeft met Tango wat men in het land van herkomst kent.
    beantwoord
  • Ze zullen nu in Japan wel allemaal aan de waskrijtjes gaan :) Trouwens prachtig Dimitri.
    beantwoord
  • Ik denk dat men niet alleen in Japan aan de waskrijtjes gaat, Marga :-)

    Alsof het toeval er mee speelt zie ik via internet dat er een boek uitgegeven is. Het boek:
    New Release - Raku Firing: Advanced Techniques.
    Misschien is dit boek een opening voor mensen die de raku stook wat breder willen trekken dan alleen de craquelé, ingerookt.
    Raku stoken heeft méér te bieden ondanks dat: óók ik, een groot liefhebber ben van ingerookt craquelé.
    Men wil echter ook wel eens wat anders zien en voortgaan in het proces.
    Daar horen de ceraline-waskrijtjes bij (voor mij: nieuw!)met hun bijbehorende andere effect.

    Laten we eens wat laten zien met glazuurpotlood: Raku gestookt. Men kan dat vinden op mijn ( even niet zo goed bijgehouden) site: marrie.punt.nl (potloodtekening)
    Foliestook = Raku.... is immers zonder craquelé.
    Paardenhaar = Raku...zonder zichtbaar craquelé.
    Oudere dingen blijven leuk maar op zoek naar nieuwe mogelijkheden geeft nieuwe openingen en houdt de raku stook levend!
    Door de Raku blijft men van het begin tot aan het einde betrokken bij de "verzorging" van het proces van het eigen werkstuk!
    Wanneer men van de zorg houdt blijft men zorgzaam tot aan het eind en wanneer men van een dier houdt, blijft men bij het beestje... :-)
    beantwoord
  • Heb je het boek Rakuvaria in jouw bezit? Foliestook, paardenhaar enz. staat daar helemaal in beschreven. Ik stook meestal kopermat, dus ook zonder craquele of koperluster. Het is een intensieve manier van stoken, maar het resultaat is altijd bijzonder. Daarom begreep ik de zwarte lijnen (en nog steeds niet, ha,ha) van de waskrijtjes. Maar ieder 'zijn ding'.

    Nu begrijp ik waarom ik bij het beestje blijf......:)
    beantwoord
  • Marrie, heb net even op jouw site gekeken zoals je voorstelde. Nu begrijp ik wat meer over de promotie van de krijtjes :)

    Leuk werk heb je, jouw vogels doen me wel erg veel denken aan die van Jellie van Kranen. Maar zoals je al schreef, oudere dingen blijven leuk, maar zoek de nieuwe mogelijkheden. Succes met het experiment!
    beantwoord
  • Marga,
    Als iemand goede ervaringen heeft met een of ander materiaal, en dit hier deelt met de lezers, zou ik dit niet classeren onder 'promotie'. Dat komt , buiten deze eigenschap van de krijtjes, nogal "gekleurd" over. Indien u ook iets moois hebt gedaan met de Ceraline-waskrijtjes, kan u alsnog een foto naar deze firma sturen ter publicatie. Dit is wat Marrie heeft gedaan, en niks meer.
    Ik ga me onthouden van kritiek te geven over jou werk. Daar verlaag ik me niet mee. Als u liever aan Van Kranen denk dan aan Marrie moet u zich daarover niet verantwoorden.
    beantwoord
  • Lucien,
    Marrie verwees er naar om haar site te bekijken. Dat heb ik gedaan, uit het bericht zou je op moeten kunnen maken dat ik vind dat ze leuk werk heeft. Dat is mijn inziens geen kritiek, en zeker niet in negatieve zin. Maar ik begrijp dat de waskrijtjes een gevoelig item aan het worden is voor sommigen, dus voor mij is dit einde discussie.
    beantwoord
  • dus ben ik ook eventjes bezig gewest met ceraline krijtjes is wel leuk om mee te werken
    lucien goe gedaan
    groetjes dimitri
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Sorry, maar dit is voor mij de eerste maal dat ik dat lees, mag ik toch nog een vraag stellen ?
    Zijn dat die wasco krijtjes dat de kinderen gebruiken om hun tekening te kleuren, daar zit toch ook was in , of zijn dat speciale dat ge moet kopen in de keramiek winkels.
    Ik zal wel eens een schaaltje of vaasje maken om dat uit te proberen, want ik heb daar nog nooit van gehoord.

    Groeten, en dank u.
    Erna
    beantwoord
  • Erna, dit zijn geen Wasco-krijtjes, maar Ceraline-krijtjes.
    www.ceraline.be
    beantwoord
  • Ik heb al even gekeken bij Ve-Ka en Keramikos. Dat zijn de winkels waar in mijn situatie besteld wordt. Ik kan ze niet vinden?
    Ik vind deze manier van werken wel mooi, Ik wil graag glazuren in strakke lijnen en vlakken. Maar ik heb altijd dat glazuren overvloeien.
    Ik kan helaas niet veel experimenteren omdat mijn werk samen met het werk van anderen gebakken wordt. We hebben de biscuit op 1060 en de glazuurbrand op 960 en men is bang dat enig experimenteren effect zal hebben op de werken van anderen.
    Deze Ceraline methode, als je het zo wilt noemen, lijkt vanwege de anti-flux eigenschap de mogelijkheid te bieden strakke lijnen en afscheidingen te produceren. Hoewel het bedoeld is voornamelijk, denk ik, om lijnen mee te maken kun je misschien ook best vlakjes creeren. Zolang je de scherf maar veruwd, dus schuurt?
    Ik zal nog eens op de website kijken. Is er al wat geëxperimenteerd met het maken van ceraline-vlakken icm glazuur? Wij gebruiken alleen Botz glazuren voor 1060 graden. Sommige glazuren lopen meer dan andere.
    Op welke wijze zou je dan het beste de glazuur kunnen aanbrengen? Dun houden of mag het ook wat dikker?
    Bedankt voor enig advies en inzicht! Ik ben er echt aan toe om wat creatiever om te gaan met allerlei manieren van werken.
    beantwoord
  • Vendar,
    Op de website van Ceraline kan u de verdelers vinden. Voor Nederland is dat VeKa. U kan ze ook bij Keramik-Kraft bestellen en sturen die op.
    Deze krijtjes werken als gewone waskrijtjes. Op gladde ondergrond gaan die eroverheen glijden. Ze zijn enkel geschikt om lijnen te tekenen en niet om een vlak in te kleuren. Daar gebruikt men beter onderglazuur voor. De lijnen werken als een buffer en houden het glazuur tegen. Gebruikstips staan ook op de website, samen met enkele demo's.
    beantwoord
  • Bedankt , Lucien voor de inlichtingen. ik heb al eens gekeken op de website van ceraline. ik zal het wel eens uitproberen. grt Erna
    beantwoord
  • Beste Dimitri,
    Een beetje late reactie van mij. Maar ik zie de foto's nu pas. Begrijp ik het goed dat je deze schaal en de witte pot met de waskrijtjes gekleurd en getekend hebt in plaats van glazuur?
    Het is zo'n schitterend effect dat ik direct spijt heb dat ik de workshop over de waskrijtjes niet gevolgd heb. Dit nodigt uit tot experimenteren en uitproberen.
    groet Lisette
    beantwoord
  • Hij heeft zo te zien gewoon de lijnen getekend en daarna is hij met een wit glazuur over de hele pot gegaan. De anti-flux werking van de lijntjes maken dat de lijnen gewoon mooi zichtbaar blijven.
    Uiterst simpele techniek waar je mooie dingen mee kunt doen denk ik, als je even nadenkt over je design.
    Iemand zou eens met behulp van dit krijt een Mondriaan object moeten maken. Een schaal of vaas zou zich best lenen voor zoiets. Of een pot. Misschien probeer ik dat wel een keer.
    beantwoord
  • Nou ik wilde bestellen bij Ve-Ka maar de verzendkosten zijn zo'n €10,- voor een waskrijtje van rond de €6,-? Daar begin ik niet aan. Ceraline zou moeten overwegen meer distributeurs te vinden.

    Mijn cursus begeleider besteld bij Keramikos. Dan kan dat ineens met andere bestellingen mee, maar die hebben ze niet dus.

    En de Duitse Keramik-Kraft.de kan ik niet opkomen. Die is al een week onbereikbaar.

    Bah, wil ik ook eens wat.
    beantwoord
  • Vendar, uw cursusbegeleider zou Keramikos de vraag kunnen stellen waarom die dit nog niet in huis heeft. U kan dit ook via de invoerder van Keramik-Kraft bestellen. Deze voegen dit dan bij uw bestelling van Keramik-Kraft.
    http://www.keramikannette.de
    beantwoord
  • Weten jullie ook hoe je gedeeltes van aangebrachte tekening met dit keramisch waskrijt weer kunt verwijderen? Wasbenzine /aceton ? En gaat dat dan de glazuur die er nog overheen moet beinvloeden?
    beantwoord
  • Jef, het overtollige eerst met een scherp mesje wegkrabben en dan met wasbenzine de rest. De wasbenzine kan u nog verder 'ontvetten' met aceton of alkohol. ( oorstokjes zijn hierbij zeer handig )
    beantwoord
  • Ik heb zelf nog niet met waskrijtjes gewerkt, ben wel van plan het te doen.
    Aangezien er "was" in de krijtjes zit lijkt het me logisch dat je een meer uitgesproken en minder brokkelige lijn krijgt als je het kleistuk voordien opwarmt (met een haardroger of even in de microwave zetten) zodat het krijtje een klein beetje smelt in aanraking met het warme kleistuk?
    Wat denken jullie hierover?
    beantwoord
  • Anna, ik denk dat dit geen goed idee is. Beter is het werkstuk even voorverwarmen als u een dikke volle lijn wil. Toch eerst even uitproberen op een scherfje.
    beantwoord
  • Hoi Lucien

    Het werkstuk voorverwarmen bedoelde ik ook, ik heb me misschien slecht uitgedrukt. Het krijtje voorverwarmen lijkt me inderdaad ook geen goed idee.
    beantwoord
  • Sorry Anna, te vluchtig gelezen van mijn kant. Pret ermee. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.