ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > craquelé glazuur voor steengoed

Wie kan en wil mij helpen aan een recept van glazuur, geschikt voor steengoed, dat wit- glanzend of halfmat is en een craquelé effect heeft.

4 antwoorden

  • hallo


    Het glazuur waarmee ik mooi craquele effect heb:
    80 nepheline Syenite
    10 krijt
    5 zirkoonsilscaat
    5 tinoxyde

    Dit is een wit glanzend glazuur bij 1245 graden

    laat het tin eruit en doe er kleurende oxydes bij en je hebt gekleurde craquele glazuur
    bv 1 % cobaltoxyde voor blauw
    2 % koperoxyde voor groen

    enz enz ook een mengsel van oxydes kan een verrassend effect geven

    suc6 Frans
    beantwoord
  • ik ben op zoek naar een recept van een transparant craqueleerglazuur. In een boek las ik een recept van een alkalisch glazuur dat de neiging heeft om te craqueleren. Dit bestond uit volgende onderdelen : hoog-alkalische fritte 75
    kaolien 15
    kwarts 10
    Te bakken op 1060 graden.
    Weet iemand of dit te gebruiken is als een craqueleerglazuur bij een werk dat gekleurd is met engobe?
    Alvast bedankt!!!
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ik heb bovenstaand recept eens geprobeerd maar het is bij 1260°C bij mij niet gesmolten.
    Ik vond de toevoeging van ZrSiO4 al vreemd, bedoelde je niet toevallig TiO2?
    Eric
    beantwoord
  • Hallo Erik

    Een glazuur heeft niet alleen een gladbrandtemperatuur
    maar ook een smelttraject.
    Ik bedoel hier dus mee de tijd die je oven nodig heeft om de eindtemperatuur te bereiken inclusief de nastooktijd.
    Ik denk dat het smelttraject in jou oven te kort is voor deze glazuur.
    Wil je dezelfde wijze blijven stoken dan zal je een gedeelte van de nepheline syenite moeten vervangen door een fritte bv fritte 2495

    suc6 Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.