ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > hoe giftig is mangaanoxide?

Ik wil mijn gietklei zwart inkleuren door er mangaanoxide aan toe te voegen maar ik vroeg mij af of ik er niet beter zwarte stains aan toevoeg omdat dit minder giftig is (deze stains zijn dan wel weer duurder). Stel nu dat de mangaan gemengd zit onder de gietklei, is het dan nog steeds gevaarlijk om te werken met deze gietklei zonder handschoenen? Is deze stof nog steeds giftig als ze gebakken is? Ben je verplicht ze te glazuren of kan het weinig kwaad eens ze gebakken is?

groetjes Amy

11 antwoorden

  • Amy,

    Betreft toxiciteit mangaandioxide, :
    FYSISCHE TOESTAND; VOORKOMEN:
    ZWART TOT BRUIN POEDER .

    FYSISCHE GEVAREN:

    CHEMISCHE GEVAREN:
    De stof ontleedt bij verhitting boven 553°C met vorming van mangaan(III)oxide en zuurstof , die het brandgevaar verhogen. De stof is een sterk oxidatiemiddel en reageert hevig met brandbare en reducerende stoffen waardoor brand- en ontploffingsgevaar ontstaat. Reageert bij verhitting hevig met aluminium .

    BLOOTSTELLINGSGRENZEN:
    TLV: (voor mangaan) 0.2 mg/m³ als TIJDGEWOGEN GEMIDDELDE; Voorgestelde aanpassing; (ACGIH 2003).
    MAK: 0.5 I mg/m³;
    Risicogroep met betrekking tot de zwangerschap: C;
    (DFG 2003).

    WIJZE VAN OPNAME:
    Het product kan in het lichaam worden opgenomen door inademing van een aerosol en door inslikken.

    INADEMINGSRISICO:
    Verdamping bij 20°C is verwaarloosbaar; een voor de gezondheid schadelijke concentratie van in de lucht zwevende deeltjes kan echter snel bereikt worden bij verstuiven.

    EFFECTEN BIJ KORTSTONDIGE BLOOTSTELLING:
    De aerosol is irriterend voor de luchtwegen

    EFFECTEN BIJ LANGDURIGE OF HERHAALDE BLOOTSTELLING:
    De stof kan effecten hebben op de longen en het centraal zenuwstelsel , met als gevolg verhoogde vatbaarheid voor bronchitis, pneumonitis neurologische en neuropsychiatrische storingen (manganisme). Dierproeven tonen aan dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens.

    BETREFT INKLEUREN GIETKLEI:
    Mangaan gaat enkel donkerbruin kleuren en geen "zwart". Via instant colors is dit wel duur, zeker het pigment zwart. Donkerbruin pigment is wel stukken goedkoper.
    beantwoord
  • Lucien gaf een uitgebreid antwoord maar veel kan je er niet mee tenzij je weet hoe je chemie kaarten moet lezen.

    Voorzover ik op de hoogte ben al chemicus is het gebruik van mangaanoxides en of andere metaal verbindingen niet zo'n groot probleem als je op steengoed temperatuur gaat zitten. De stoffen worden dan als het ware ingekapseld in het "glas". Maar als ze als gebruiksvoorwerpen gebruikt gaan worden moet je je wel realiseren dat zuren (zoals azijn) die metalen er weer uit kunnen "vreten". Hoe snel dit gaat.... ach geen idee.

    Maar om op je vraag terug te komen, mangaanoxides geven geen zwarte kleur, meer roodbruin. Dus als je zwart wilt, zul je zwarte pigmenten moeten gebruiken die op jouw stook temperatuur stabiel zijn.

    Wat de giftigheid betreft valt het wel mee op kamer temperatuur. Maar natuurlijk moet je wel netjes en schoon werken. Handschoenen aan als contact met chemicalien waarschijnlijk is is altijd verstandig, en wat kosten die latex dingetjes nu eigenlijk.

    S6 Frans
    beantwoord
  • bedankt voor jullie antwoord! het zal dus zwarte pigment worden want wou toch graag een echte zwarte kleur. Informatie over giftige stoffen zou nog een mooi artikel zijn voor in klei :-), heb hier eigenlijk niet zo veel kennis van en je vindt het ook niet rap.

    grts Amy
    beantwoord
  • In de catalogus van Keramikos staat ook het één en ander over de gezondheidsrisico's van verschillende stoffen. Die catalogus kun je ook downloaden via internet trouwens.
    beantwoord
  • dag allen,
    http://www.umassd.edu/cvpa/safety/ceramics.html
    op deze website vind je (in het engels) uitgebreide informatie over veiligheid en keramiek
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Andere recepten voor zwart zijn:
    -8% elk van rood ijzer oxide, kobalt oxide (ook duur en giftig) en mangaan
    -1-10% ijzeroxide, cobaltoxide, chroomoxide
    Ik heb deze niet geprobeerd in gietklei. Succes,
    Ineke
    beantwoord
  • Je kan jezelf ook afvragen of het niet veel goedkoper en eenvoudiger kan.
    Je gietvormen worden erg vies door die kleurstoffen en porien gaan dichtzitten.
    Eenvoudiger en goedkoper is een zwarte engobe over de normale gietklei spuiten.
    Die engobe is makkelijker zwart te krijgen dan gietklei.
    Frans
    beantwoord
  • En of je gelijk hebt Frans !
    beantwoord
  • ja maar voor de toepassing die ik wil uitvoeren gaat dat niet. ik wil een marmereffect creëren door 2 verschillende kleuren gietklei met elkaar te vermengen. Maar ik denk dat ik mij gewoon beter een emmertje zwarte gietklei koop :-) ookal vind je die niet zo gauw.
    beantwoord
  • het antwoord slaat op mangaan en niet op mangaanoxide.
    Maakt dit nog een verschil in de uitleg?
    beantwoord
  • Piet, als hier sprake is van Mangaan bedoeld men wel mangaan(II - III - IV )oxide.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.