ALGEMEEN > Klei - algemeen > rivierklei wat plastischer maken

Ik heb hier nog zo'n 500 kilo rivier klei, waarschijnlijk uit "stoke on trent" of omgeving.

De klei heb ik inmiddels gestookt op zo'n 1125°C en is nog steeds poreus en wordt wat zalmkleurig. Op zich wel mooi maar bij de verwerking is hij vrij stug en te weinig plastisch. Hoe zou ik dat kunnen verbeteren.

bvd Frans
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Frans,
    Voeg er 10 of 20% Ball Clay aan toe.

    Rob
    beantwoord
  • Oke, mooie tip.
    We gaan ermee aan de slag. En zal tzt terugmelden wat het resultaat ervan is.

    grtz Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Als de scherf nog steeds poreus is op 1150°C en dat is je stookmarge, gaat de ball clay het sinterpunt nog verhogen. Het is wel juist dat dit de klei plastisch maakt, maar dat doet bentoniet in dit geval beter. 5 à 10% moet ruimschoots voldoen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien

    Nee die 1125°C is niet de stookmarge, in onze oven stoken we steengoed tot op zo'n 1280°C.

    We hebben echter een klein emaille oventje waarop ik de controler aansluit en met dezelfde stookcurve proefstukjes opwarm en dat oventje gaat niet verder dan 1125 vandaar.

    We gaan eerst de klei eens opwerken en kijken hoe die dan reageerd vervolgens zullen we beide suggesties van je overnemen om te kijken wat het beste resultaat geeft.

    Het viel ons op dat de klei erg fijn van struktuur is, maar ja de leermeester van mijn vrouw was een draaier uit de UK en hij gebruikte alleen de beste producten. Dit zal ongetwijfeld een partijtje zijn die hij ooit eens via bevriende pottenbakkers uit de UK heeft laten overkomen. Het was voor ons allen een verassing dat deze partij boven water kwam. Maar het is teveel en zo te zien een te mooie partij om niets mee te doen. Vandaar mijn vraag.

    Ik weet nog niet wanneer we eraan toe komaen maar zal zeker op het forum terugmelden wat het resultaat is.

    mvg Frans
    beantwoord
  • Dit wordt spannend. Hebben ze mij onlang een resem kleistalen uit Nieuw Zeeland binnengedropt. Een ngo wil daar voor de locals een steenbakkerij opzetten. Voor zo iets moet je al labo-analyses hebben of het is nattevingerwerk. Leuke dingen, toch ?
    beantwoord
  • Ik vind dit ook erg leuk, ik heb met de "oude" pottenbakker wel erg veel gesproken hijzelf kwam uit Ierland was erg goed bevriend met David Leach en is in die traditie ook opgeleid. Hij haalde z'n klei voornamelijk uit Ierland en de UK(Stoke on Trent) De Ierse klei gebruken we zelf ook maar deze hebben waren we nog niet tegengekomen. Hij heeft een mooie lichte zalm kleur.

    Hoe is die ngo bij jou terrecht gekomen voor die klus? Lijkt me op zich leuk om uit te zoeken en een bodem analyse is nog wel eens uit te laten voeren, maar voor de rest zul je toch lijkt me een proefopzet moeten maken om te kijken hoe dit spul zich gedraagt. EN hoe concistent is de kwaliteit, zit er veel variatie in, is de resem klei die je hebt ontvangen uit een laag etc.... Tja dan komt de organisch chemicus in mij bovendrijven dat onbekende dat prikkelt je nieuwsgierigheid.

    Idd spannend, veel s6 met je project.
    En laat eens horen wat er uit gekomen is.

    groeten Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Via,via hebben ze me toch weer weten vinden. Een uitstervend ras, die pottenbakkers. En wat er nog leeft is dun bezaait. Een verlaten klooster met steenbakkerij ( 't is niet steeds bier, godgeklaagd ) in Zuid Afrika heb ik ook eens onder de loupe gehad via Vredeseilanden.
    Voor Nieuw Zeeland zijn er wel vijf lokaties, en zeer uiteenlopend van klei-types. Probleem is dat men daar niet gauw wat ball clay of bentoniet aan kan toevoegen. Dat is daar gewoon niet. Het enige wat ik kan doen is uitzoeken welke klei er bij welke klei gemengd moet worden en in welke verhouding. Vulmiddelen kunnen kokosvezels of iets dergelijks zijn. Nu ja, zo iets als papierklei, maar met meer verbeelding. :-) Dan zal het uitzoeken zijn hoe die stenen te bakken, gezien ze helemaal niks van stoken of ovens afweten. Vroeger had men daar "Witte paters" voor. :-)
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    In Rotorua in Nieuw Zeeland hebben ze boiling mud pools, als ik mij niet vergis bestaan die voornamelijk uit bentoniet.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Thanks voor deze info. Ga dit gelijk doorspelen.
    Groeten
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Nee, ik kan jullie geen tips geven, maar wat een boeiend vak is dit toch ! En wat heerlijk dat ik via dit forum "een kijkje in de keuken" kan krijgen en een klein beetje kan meegenieten met jullie zoektocht.
    Veel succes.
    groetjes
    Lisette
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.