ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept ioniserende luster

Hallo.
Weet iemand of het mogelijk is om een ioniserende luster (parelmoerglans) zelf te bereiden. Zo ja, heeft iemand er toevallig een recept van ?

Alvast hartelijk dank !

9 antwoorden

  • Jo,
    Voor lage temperatuur kun je over het glazuur een heel weinig Bismuthnitraat en Zivernitraat vernevelen (oplossen in water). (parelmoerglans)
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor deze informatie Lucien.

    Is het eventueel mogelijk hoeveelheden of procenten te geven? Wat is tenslotte heel weinig? Kan ik nitraten kopen bij keramiekleveranciers? (Ik woon in Antwerpen.)
    Laatste vraagje. Bedoel je met vernevelen het gebruik van een (hand)glazuurspuit of plantenspuit?

    Nog een vraagje Lucien: "lage temperaturen" wil dat 750°C zeggen ?
    beantwoord
  • Jo,
    Je hebt vergeten vermelden op welke temperatuur je wil bakken. Ik ga er van uit dat het aardewerk betreft. ( 1040°C - 1100°C )
    Bismuth- en zilvernitraten zijn zouten. Ik denk dat Belgo-Chemica (Boom) dit in huis heeft. Gezien het om zouten gaat kun je dit moeilijk in % weergeven. Een snuifje zout, hoeveel is dat ? Ook een kwestie van smaak. Te veel en je hebt een kerstbal, te weinig en je hebt amper vergeling. Uitproberen. Vernevelen kun je met een plantenspuit of spuitpistool. Er zijn ook kant en klaar "luster"glazuren te koop. Is dit niet eenvoudiger ?
    beantwoord
  • Lucien en Frans, bedankt om te reageren. Nu kan ik aan de slag.

    Kant en klare lusters kosten handenvol geld (14 € voor 5 ml)

    Ik zou het inderdaad gaan gebruiken voor aardewerk. Ik heb een bedrijfje in de productie van handgemaakte tegels www.stillis.be We maken onze tegels in een soort beschutte werkplaats. We zijn nu 9 maanden bezig en proberen ijverig vanalles uit.

    In Engeland hebben semi handgemaakte tegels met luster op van het merk Marlborough prijzen gewonnen. Daarom experimenteer ik nu daar mee. We zullen echter grote hoeveelheden nodig heben.
    beantwoord
  • Johnson mattey in maastricht heeft een hele range aan lusters die op 780 graden worden gebakken tegen een redelijke prijs Jos.
    Alleen gouden platina enz zijn duur.
    De andere kleuren met parelmoer glans vallen best mee je moet wel wat grotere hoeveelheden bestellen.

    Frans
    beantwoord
  • vergeten te vermelden dat die lusters op reeds geglazuurd en gebakken werkstukken moeten

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Ik denk dat Jo iriserende glazuur zoekt en geen echte lusters. Zo wat "Tiffany"-effect glazuren. Zit ik fout Jo ?
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik heb eigenlijk geen idee wat tiffany glazuren zijn. Ik zoek een luster die op een wit dekkende glazuurlaag aangebracht kan worden als extra laag en in een derde bak gebakken wordt op vrij lage temperatuur.

    Dus niet echt een glazuur met 'lustereffect' als dat tiffany is.
    beantwoord
  • Frans,

    Bedankt voor de informatie. Ik ga zeker eens informeren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.