ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Heldere kleuren

Ik ben voor mijn cursisten op zoek naar een glazuur wat in veel kleuren te verkrijgen is en bovendien makkelijk naast elkaar aan te brengen is op de scherf met een mooi resultaat.
Is dat Clay Bright? Of zijn er andere suggesties?
Het is de bedoeling dat het mooie heldere effen kleuren geeft.
Wie heeft ervaring?

Groetjes Let.
gevraagd

5 antwoorden

  • Let,
    Wat zeer belangrijk is, is de ondergrond. Zelfs een witbakkende klei is nog niet helemaal optimaal. Tin heeft de eigenschap kleur vast te houden en intenser te maken. Ik stel voor eerst een engobe of inter-engobe aan te brengen met net wat tin. Voor aardewerktemperatuur kun je zo een sinter-engobe vinden op www.ceraline.be op page TIPS.
    Een optimaal voor dit doel basis glazuur zo kant en klaar voorschotelen is andere koek, gezien de vele do's en dont's, temeer daar de samenstelling van deze kant en klare glazuren hun samenstelling niet gekend is. Om zelf zo een optimaal glazuur samen te stellen moet je al net wat grondstoffenkennis hebben. Een goed boek, zoals dat van Matthes is al een hele hulp.
    beantwoord
  • Hallo Let,

    Claybright is geen glazuur, maar een kant en klaar kleurprodukt dat je onder een transparant glazuur kunt zetten. Het schijnt ook op leerharde klei te kunnen, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Als je er niets overheen zet komt er op 1140 graden een soort zijdeglansje overheen.

    Verder kun je het gemakkelijk onderling mengen, de meeste kleuren lijken ook op wat het gaat worden, dus je ziet ook nog wat je doet. Het valt alleen niet mee om het gelijkmatig aan te brengen.
    Als het opgebracht is lijkt het prachtig, maar gestookt zie je vaak wel strepen.

    Ik stuur een paar foto's mee waar het op zit.

    Succes Jose
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jose,

    Super! Dat gaat de richting op die ik zoek! Ik wil voor de cursisten iets hebben wat kant klaar is. Dit lijkt me prima!

    Lucien dankjewel voor het meedenken, ik heb helaas vaak moeite met jouw uitleg die best wel heel erg technisch is. Misschien ben ik wel de enige hoor, geen idee!
    Ik weet wel het een en ander van glazuren maar om ze voor de cursisten allemaal zelf te gaan maken vind ik te veel van het goede.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Let,

    Ik gebruik zelf de `IN`-serie van Duncan.(zie site silex, per mail te bestellen) Die is in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen en is een kant en klaar kwastglazuur.
    Deze heeft mooie heldere kleuren en is gemakkelijk aan te brengen (wel in drie lagen voor het beste resultaat)
    Groetjes en succes,
    Monique
    beantwoord
  • Dankjewel Monique,

    Dat ga ik ook zeker uitproberen! Ik ken dat helemaal niet.

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.