ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > magma kleiwals

Beste lezers,
ik ga een kleiwals kopen, dat is zeker. Alleen weet ik nog niet welke en wanneer. Op dit forum zie ik regelmatig de Rhode of Roderveld staan (is dit hetzelfde?). Deze zag ik laatst ook op de site van Keramikos. De man waar ik nu een cursus volg heeft er ook zo een, of één van de twee, en bevalt goed. Wat heerlijk om niet te prutsen met latjes.
Nergens zie ik op het forum de kleiwals van magma vermeld staan. (ik heb hier ook een oven van die me goed bevalt).
Zo op het 1e gezicht lijkt me de kleiwals magma 40 geschikt voor mij: totale dikte van 3 cm is zeker voldoende.
Het is voor mij een hobby, waar ik toch aardig wat tijd aan besteed, steeds meer, omdat ik steeds meer mogelijkheden zie. Qua materiaal is goed, goed genoeg voor mij: ik hoef niet het neusje van de zalm. Van een kleiwals verwacht ik gemak.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

3 antwoorden

  • Beste Marie-José.

    De Rohde kleiwals is niet dezelfde dan de Roderveld.

    Als je aangeeft, niet te willen prutsen met latjes dan krijg je bij de Magma wals volgens mij een vervanger voor je latjes: namelijk de platen.
    Dat is bij de Roderveld ook zo.
    Let dan even op bij de eventuele aanschaf van de kleiwals, of de platen bij de prijs inbegrepen zijn of dat je nog platen er bij moet kopen. (eventueel meerdere platen van verschillende dikte??)

    De Magma 40 is een tafelmodel en staat dus niet op poten.
    Ik verwacht dat je met de kleinere Magma 40 ook moet werken met platen. De Magma 40 heeft een kleiner werkblad dan Rohde of de staande Magma/Roderveld.
    Of je werkelijk gemak zult hebben van een tafelkleiwals, hangt naar mijn denkwijze af van de grootte van de kleiplaten die je nodig denkt te hebben.
    Verder heb ik geen ervaring met een tafelkleiwals.

    De Magma op poten heeft een groter werkoppervlak en is meteen al weer dubbel zo duur geprijst als het tafelmodel maar zit in prijs toch nog lager dan de Roderveld.

    Mijn keus viel op de Rohde omdat ik niet met de platen wilde werken.

    Wanneer jij van een kleiwals gemak verwacht, zoals je benoemd, kom je naar mijn mening: vanzelf bij de Rohde. Een traploos verstelbare kleiwals.

    Veel succes met de keus van een wals!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Beste Marie-José,

    Enige tijd geleden heb ik het tafelmodel van Roderveld jumbo junior gekocht. Volgens mij is deze net zo groot als de magma 40.
    Voor mij en mijn man is het boetseren een hobby. Wij hebben veel plezier aan de tafelkleiwals. Het gezeul met de platen vind ik reuze meevallen. Zeker als je enkel stuks maakt en het niet noodzakelijk is dat iedere plaat op de millimeter even dik moet zijn.
    Het walsen van een plaat is een feest. Het gaat zo licht en gemakkelijk. Het nadeel van het tafelmodel is dat de platen kleiner zijn. Ik zie dat als een uitdaging. Als we groter willen werken zullen we een creatieve oplossing moeten verzinnen voor het bouwen met de platen. Voorlopig zijn de platen groot genoeg gebleken.
    Veel succes met je keuze en aanschaf.
    Vriendelijke groet,
    Lisette
    beantwoord
  • Marrie en Lisette,
    bedankt voor jullie reactie. Nu weet ik ook wat traploos instelbaar is.
    Groet, Marie-José
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.