ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Waarom blijven bepaalde werkstukken 'tikken' na de stook?

Bedankt voor je snelle reactie, Lucien. Ik heb inderdaad gemerkt dat mijn energienota behoorlijk was opgelopen sinds ik een eigen oven heb.
Nog wel een andere vraag: bepaalde werkstukken blijven 'tikken', nog weken nadat het gestookt is. Kun je dit verklaren?
gevraagd

3 antwoorden

  • Laat me even raden: dat doet zich voor bij aardewerk ( laag gebakken ). Indien dit zo is moet je geen zorgen maken. Aardewerk gaat krimpen en uitzetten bij vochtopname uit de lucht. De glazuur kan dit niet zo volgen en gaat mini-haarscheurtjes vormen, met dit nare geluid tot gevolg. Op oude badkamertegels zie je dit gevolg. ( na jaaaren ) Soms kan het ook gebeuren dat er een kalkpitje in de scherf ook gaat uitzetten en een splinter glazuur gaat wegduwen. Dat is minder leuk.
    beantwoord
  • In dit geval was het aardewerk maar ik heb het ook al eens gehad bij porselein. Ik had toen kleine kopjes gemaakt die een aantal weken na de glazuur stook nog uit elkaar sprongen! Is er iets aan te doen?
    beantwoord
  • Is toch steeds de spanning tussen scherf en glazuur. Probeer bij het porselein eens een ander glazuur. Is het glazuur wat er nu op zit wel op zijn optimaal smeltpunt gekomen ? Probeer eens een ietsje hoger of langer te stoken. In elk geval, een catastrofe is het niet hoor, zolang ze niet "uit elkaar springen". :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.