ALGEMEEN > Klei - algemeen > droogtijd chamotte steengoedklei

Hallo,
Enkele maanden geleden heb ik twee gevelstenen gemaakt (dikte ongeveer 5 cm op de randen)
De klei die ik gebruik is chabrumo grof witbakkend 40% chamotte 0 - 2,0
Nu liggen die nog steeds op de kast te wachten om gebakken te worden ( heb zelf geen oven en ben nog aan het rondkijken waar ik dat kan laten afbakken, weet dat dat bij keramikos in Haarlem kan maar dan toch het liefst een oven vol om de kosten te beperken en tja... ging wat tijd overheen voordat ik meerdere werkstukken gemaakt had)
Maar nu hoorde ik laatst van iemand dat als je het te lang laat liggen dat de klei kan gaan scheuren bij het bakken. Wat is de droogtijd van deze klei normaal gesproken en wat kan ik evt. nog herstellen voordat ik de werkstukken laat bakken?
Ben echt een leek op dit gebied, vind kleien geweldig leuk en wil ook zelf een oventje maar wat ik hier op het forum lees is dat je toch wel verstand van zaken moet hebben en niet zomaar ff wat kan doen.
Alvast bedankt.

9 antwoorden

  • Wil overigens nog even mijn complimenten geven over dit forum. Vind hier een schat aan informatie over heel uiteenlopende dingen!! :)
    beantwoord
  • Beste Anita,

    Het is voor het eerst dat ik iets hoor over een eventuele te lange droogtijd. Wel over een te korte droogtijd.
    Ook niets hierover gehoord (voor zover ik me dat herinner) tijdens mijn opleiding bij de SBB.
    Uiteraard is het zo dat zolang een stuk niet (biscuit) gebakken is hij heel bros is en makkelijk kan worden beschadigd.

    Catherine
    beantwoord
  • Als die gevelstenen stuk gaan is het niet door te lange droogtijd Anita.

    Opgesloten lucht is vaak de oorzaak van het stukgaan.
    Ook het gewicht speelt een rol.
    Klei krimpt tijdens drogen en bakken.
    Wordt die krimp tegen gehouden door het gewicht b.v zullen er scheuren kunnen ontstaan.
    Drogen en bakken op zand,aluminiumpoeder of fijne chamotte voorkomt dat.

    Frans
    beantwoord
  • Dank jullie voor de reactie.
    Frans wat bedoel je met "als de krimp wordt tegen gehouden door het gewicht"? Ik heb de gevelsteen ietwat uitgehold aan de achterkant ivm de zwaarte en evt. opgesloten lucht. Toch zeer benieuwd of mijn maaksels de bak overleven.
    Ik had al eerder wat gelezen over drogen en bakken op zand of chamotte. Heel leerzaam dit forum :) Bedankt!
    beantwoord
  • Dag Anita,
    Wat Frans bedoeld is dat als je een zwaar werkstuk hebt het tijdens het drogen niet kan schuiven tijdens de krimp.
    Dit betreft het vlak waar het werkstuk op staat.
    Als het niet kan schuiven dan zal het scheuren.
    Een paar lagen kranten, een laagje zand, een krimpplaat van dezelfde klei zijn oplossingen voor dit probleem.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Anita,
    In een andere rubriek heb ik ook al melding gemaakt voor dit probleem om keramisch vilt te gebruiken. Dit kun je op maat van je ovenplaat knippen en in tegenstelling met poeders zal dit ook niet op onderliggende werkstukken belanden. Zelf gebruik ik dit al jaren. Loopglazuren worden met dit materiaal als vloeipapier opgenomen en later zeer gemakkelijk te verwijderen. Meermaals herbruikbaar. Ik haal dit als afval op bij Microtherm ( isolatieleverancier voor Naber: Naber-therm ) Misschien zit er in je omgeving wel een ovenbouwer ? Kun je ook kopen bij je kleiboer.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Ik ben een tegenstander van keramisch vilt.
    Het werkt uitstekend, maar het materiaal is volgens mij niet veilig.
    Keramisch vezelmateriaal zoals deken en vilt heeft dezelfde vezelstructuur als asbest.
    Om die reden gebruik ik ander materialen, het beste vind ik nog wel de krimpplaat van dezelfde klei als waar het werkstuk van gemaakt is.
    Om het effect te vergroten kan tussen de ovenplaat en krimpplaat en tussen de krimpplaat en het werkstuk zilverzand worden gestrooid.
    Wat ook heel goed werkt is zware werkstukken op liggende ronde ovensteunen plaatsen, kan alleen als het werkstuk dat toelaat.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Wat betreft de veiligheid/gezondheid moet ik je wel gelijk geven. Men kan er niet mee omspringen al was het gewoon karton. Keramische vezels hebben dezelfde structuur als asbestvezels. Als men de energie wil opbrengen om krimpplaten te maken is dit nog steeds de beste oplossing.
    beantwoord
  • Klopt! Ik heb hyperreaktieve longen en reageer als een gek op dit spul. Maar onder loopglazuur (of glas) is het wel ideaal! Maar ik gebruik het dus alleen als het echt niet anders kan.
    En om je stukken op te laten drogen zou ik toch echt kiezen voor andere oplossingen. (En bij mij voldoet een laagje zand over het algemeen ook prima hoor..... :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.