ALGEMEEN > Ovens > CMC lijm, verbindingsstukjes gebroken spiralen

Bedankt voor je waardevolle tips.
Ik heb nog wel een aantal vragen:
Wat is CMC lijm en wie verkoopt het?
Kan ik ook verbindingsstukjes tussen de gebroken spiralen zetten?
Deze zijn te koop bij dit bedrijf:
www.home.tiscali.nl/dolls
Ik zal mijn best doen en de oven weer in "oude staat" terugbrengen.

Groeten van Wibe
Bijlagen:
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Wibe,

    De getoonde klemmen zijn zeer degelijk voor aansluiting BUITEN de oven. De spiralen die reeds meermaals verhit zijn, zijn hard en sprokkelig geworden ( vandaar ze makkelijk breken bij lichte vervorming ) en zullen niet voldoende contact maken doordat , als je deze klemmen op een voldoende wijze wil aanzwengelen de draad nogmaals zal breken. Indien je deze niet voldoende kunt aanzwengelen ontstaat er op deze plaats een extra weerstand en gaan ze daar nogmaals doorbranden. Deze klemmen gaan uitzetten en een weerstand creƫren door lossen van contact. Yep, opnieuw doorbranden.

    CMC: Carboxy Methyl Cellulose. Is een lijm te koop onder verschillende merknamen, op dit forum reeds meermaals vernoemd. Het heeft ook het voordeel dat het bezinken van klei en glazuur tegengaat en houdt vocht lange vast, zodat deze emulsies langer smeerbaar blijven. Brand volledig weg.
    beantwoord
  • Hallo Wibe,
    Nog slecht nieuws; Rob is dezelfde mening toegedaan.
    beantwoord
  • Ik las op dit forum een manier om gebroken spiralen te maken:
    drie windingen laten overlappen en met een nieuw stuk kantaldraad omwinden.
    Alleen bestaat er kans op vonkwerking.

    Deze methode lijkt mij wel het meest betrouwbaar.
    Weet iemand hoe je precies te werk gaat bij deze methode van repareren?
    Een afbeelding van een reparatie van een spiraal zou nuttig zijn?

    Groeten van Wibe
    beantwoord
  • Lucien,zijn we het toch nog ergens overeens.Een tip om ze weer te kunnen buigen zonder breuk is ze te verhitten met een gasbrander.Dit doe ik meestal om verbogen elementen weer terug te buigen in het gootje.

    Rob
    beantwoord
  • Nou Rob, ik denk dat we met nog meer eens zijn, maar daar zit dan weer geen spanning in. Dit forum is iets zoals lullen aan de bar. :-)
    En yep, dat verhitten van de weerstanden is een degelijke methode. Je moet dan wel handig zijn en snel kunnen werken. Wat experimenteren is geraden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.