ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > vorstbestendig.

Dit onderwerp is eerder ter sprake geweest maar werd niet helemaal afgerond. Men ging over in een foliestook en daarom wil ik dit graag nogmaals openen.

Iemand, die bij mij komt boetseren maakt een beeld voor in de tuin. Dit beeld wordt niet geglazuurd. Ook niet gelakt o.i.d. Wanneer dit beeld in de tuin geplaatst wordt is het de bedoeling om het ook bij vorst te laten staan.
Ik zet daar echter mijn vraagtekens bij.
Ik wil haar graag tegemoetkomen en vraag me af of het werk beter vorstbestendig is, wanneer ik het beeld zou stoken tussen 1200-1240 graden?

Marrie.
gevraagd

5 antwoorden

  • Zeker weten, Marrie, zolang er op of in het beeld geen water kan blijven staan. ( een heel klein beetje is niet zo erg )
    beantwoord
  • Wij hebben al zo'n 11 jaar een heel groot beeld van Selsio Martha uit Groningen staan. Zo'n meter hoog. Volgens mij is die niet erg hoog gestookt. Ik denk rond de 1100 graden. Zal eens aan hem vragen. Het beeld is wel geheel gepolijst. Ik denk dat dat het belangrijkste is, dat het water "afstotend" is. en dat het water er niet in kan blijven staan.
    Wat ik zo knap van dit beeld vind, dat bij hele heftige stormen het beeld blijft staan. Een teakhouten bank van zo'n twee meter waait om en de wind heeft geen vat op het beeld. succes met stoken Jeltje
    beantwoord
  • Oké Lucien, bedankt voor de supersnelle raad.
    We gaan de plannen dus niet wijzigen en bakken het op de benoemde temperatuur.
    Ik denk dat het beeld zó afgebouwd zal worden, dat er wel wat water in zal kunnen blijven staan waarvan ik wist dat, dat bij aardewerk niet zo gunstig is.
    Bij steengoed dus ook niet!
    Een raad die ik mee zou kunnen geven is:
    - een stuk plastic over het beeld doen bij regen gecombineerd met een vorstperiode... :-)
    - of een gaatje maken op het laagste punt, in het midden zodat het water vrij snel weg kan. Het beeld tevens op hout of houten latten plaatsen. (er zit geen bodem in dus het water kan dan weg)
    - proberen het contact met de aarde te vermijden.

    Misschien zijn er meer tips om breuk te vermijden.

    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    - Plastic-tip is OK.
    - Gaatje in laagste punten. Wel zorgen dat ze onderweg ook verbonden zijn met de bodem.
    - Een kier tussen beeld en sokkel is voldoende. (niet afkitten ). Houten sokkel zou ik niet aanraden, gezien die kan rotten of vies worden.(mosvorming o.a.)
    - Als het beeld geen sokkel in steen heeft is het aan te raden het beeld op een metalen stang te plaatsen die goed verankerd zit in de bodem, zodat deze niet kan omwaaien bij storm en ontij.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.

    In overleg komt er een gaatje in het laagste punt.
    De kier tussen beeld en sokkel wordt gerealiseerd.
    Hout wordt niet gebruikt. Men is in het bezit van een mooie tegel.
    Hoe men dat verankeren wil, weet ik niet maar in ieder geval hartelijk bedankt voor je bijval en de tips!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.