ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Carborundum (SiC)

Weet iemand bij welke temperatuur SiC reducerend gaat werken? Ik heb het geprobeerd met 1% CuO in een glazuur voor 1060 graden. Maar dit lukt niet met 1 - 2 of 5 % SiC.
gevraagd

3 antwoorden

  • Teus,
    Voor ik je enkele tips geeft wil ik je er op attent maken dat Carborundum een merknaam is en SiC de afkorting is van Siliciumcarbide.
    SiC gaat reducerend werken op 1000°C en verliest zijn element C (carbon ) aan O ( zuurstof )( Histoir d' O is nog iets anders )
    Als je koperrood wil via reductie met SiC neem je 0,3% CuO en 0,3% SiO. Dit moet volstaan qua hoeveelheid.
    Neem een glazuurrecept met een laag Al²O³-gehalte, wat het uitsmelten vergemakkelijkt, gezien het carbon gasbubbels vormen op het oppervlak van het smeltend glazuur. Voeg minstens 1% tinoxide toe als stabilizator. Stook langzaam naar 1000°C en sluit dan je oven zeer goed af. ( Geen kieren of spleten )
    beantwoord
  • Lucien, dank je wel. Ik denk dat er een foutje is geslopen in het antwoord. Je bedoelt waarschijnlijk 0,3% SiC i.p.v SiO in zin 3. Ik heb ook nog ergens gevonden, in een van de andere berichten, dat het glazuur geen ZnO of Barium verbindingen mag bevatten. Weet jij daar meer van ?
    beantwoord
  • Ho ja, dat moet uiteraard SiC zijn ipv. SiO².
    Wat ook lichtjes kan helpen is een trigger van FeO ( 1%). PbO en ZnO is eeder gunstig, alhoewel daar tegenspraak in is. Zaak is dat het een recept moet zijn met een klein smelttraject en mineralen die zich gemakkelijk binden met zuurstof.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.