ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Vraag over plakken verbinden (op youtube gezien)

Hallo,
Vandaag was de derde keer dat ik iets met klei doe. Dus ik zet mijn vraag maar in het beginners forum.

Op youtube zag ik een filmpje van een vrouw die werkt met plakken klei. Om de plakken aan elkaar te zetten maakte ze krassen in de rand, daarna spoot ze er iets op. Ze had een knijpfles waar een dunne klei uit kwam. Zo dik als mayonaise.
Ik neem aan dat het slib is.
Weet iemand of je dit zelf kan maken ?
Het leek me wel een handige methode.

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen. Eventueel kan ik het filmpje nog een keer opzoeken.

met vriendelijke groet,

Peter van Dijk
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Peter,

    men gebruikt slib om de plakken te verbinden. Om slib te maken, laat je van dezelfde kleisoort een deel drogen en dat rol je dan fijn (zo bekom je kleipoeder). Dit poeder vermeng je met water tot een dik vloeibare massa.

    Groetjes,

    Ingrid
    beantwoord
  • Hallo Peter,

    Zoals Ingrid reeds heeft aangegeven maak je een papje van dezelfde klei waar je plakken mee maakt. Wat ik niet zou doen is deze slib met een spuit aanbrengen. Als je eerst de naden gaat inkrassen bestaat de kans dat je hiermee ook lucht gaat insluiten. Een betere hechting is het slib aanbrengen met een stug penseel, zodat de sib tot in de krassen zit. Ga ook eens kijken naar de rubriek ADRESSEN. Staan een boel links op en waaruit je veel info kunt vinden. Succes!
    beantwoord
  • Hallo Peter,
    Ik gebruik voor het opbrengen meestal een tandenborstel en maak slib aan met azijn. Werkt als een soort lijm. groet,
    Marga
    beantwoord
  • En voor alle duidelijkheid: Geen elektrische tandenborstel ! :-)
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips !
    Ik ga dus slib maken van gedroogde klei en breng het aan met een tandenborstel.

    Peter
    beantwoord
  • Maar niet voor het slapen gaan! Groetjes,
    Marga

    (sorry Peter, vond het grappig te lezen)

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.