ALGEMEEN > Boeken, video-s etc. > Een boek voor een beginner?

Ik lees met intresse dit forum. Maar de helft van de tijd weet ik echt niet waar het precies over gaat. Ik ben nu 5x op mijn "klei-cursus" geweest en ben helemaal verkocht. Graag zou ik hiermee verder gaan en ben dus op zoek naar een boek waar alle (voor jullie simpele) technieken, grondstoffen, vaktermen en trucjes e.d staan beschreven. Wie weet welk boek hieraan voldoet??
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Monique,kan je alleen maar aanraden om heel geleidelijk met klei te onderzoeken wat je er allemaal mee kan doen,je verdrinkt in alle mogelijkheden.Ik spreek uit ervaring.....je wordt zo hebberig als je al die dingen ziet op markten,je wilt dan ook alles gelijk snappen maar dat is zeker onbegonnen werk.Hardlopers zijn doodlopers zeiden ze vroegen al....

    Je hebt nu 5 lessen gehad zeg je,onder begeleiding neem ik aan,luister naar wat de juf je kan vertellen en probeer het zo goed mogelijk te doen.Van al je fouten leer je en hoe meer fouten je maakt....juist.Niet altijd even leuk maar wil je verder komen dan heb je gewoon tijd nodig.Vraag het aan een keramist en die zou dit zeker bevestigen.
    Wat ik wel uit ervaring geleerd heb is dat je niet een enkel stuk moet maken maar maak een serie daarvan.Je hebt daar als leerproces zeker veel aan en je krijgt er zeker meer inspiratie door.
    Als je op markten bent of in een winkel,bv.Keramikos in Haarlem,vraag wat je wilt weten,uit ervaring weet ik dat je bijna altijd wel een antwoord krijgt waar je wat aan hebt.
    En iedereen kan een andere manier hebben om tot een resultaat te komen,ben je meer geintresseerd in een vorm of een kleur of stooktechniek....Volgens mij kan je 100 worden en nog maar een grammetje wetenschap van klei hebben,het is soms TE groot als je ongeduldig bent.
    Dus veel vragen,kijken en zelf onderzoeken,daar leer je het meeste van.

    Ik heb toevallig wel een boek wat ik je aan kan raden,een lekkere dikke pil,handboek voor de pottenbakker van Zuid boekproducties.Staat van alles in,van alles een beetje en het boek is niet zo duur in aanschaf,dacht nog geen 20 euro.Zag het boek een jaartje of zo geleden ook al bij de Slegte maar bij Keramikos hebben ze het ook voor die prijs.Er zijn genoeg boeken over klei maar soms is het misschien toch nog te moeilijk en je moet eerst weten wat je leuk zou vinden.Misschien kan je ze ook bij de bieb lenen?
    Monique,wens je heel veel plezier met de pakken klei en veel succes met deze oneindige ontdekkingsreis.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Hallo Caroline,
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie. En je hebt natuurlijk gelijk, niet te hard van stapel lopen! Wel fijn dat je toch een boek aan kunt raden. Tis toch handig om wat simpele dingen op papier te hebben staan. Ik ga hem morgen bestellen!
    Nogmaals bedankt voor je moeite!
    beantwoord
  • Hallo Monique,

    De raad die Caroline je meegeeft kan ik ten volle beamen.
    Wat ik enkel nog wil meegeven is als je een boek wil kopen, je de voorkeur moet geven aan de oorspronkelijke versie als de taal geen barrière is. De keramiek-naslagwerken van nederlandstalige origine zijn echt op één hand te tellen, zodat we aangewezen zijn op buitenlandse auteurs. Waar je zeker ook de voorkeur moet aan geven zijn de meest recente uitgaven, gezien er de laatste jaren heel wat vernieuwing op gebied van materialen en toestellen zijn bijgekomen. Een oven van, pakweg 20 jaar geleden, is niet meer de oven van nu. Recepten die niet meer te maken zijn, gezien de aangehaalde grondstoffen niet meer bestaan, enz. Als ik even het boek HANDBOEK VOOR DE POTTENBAKKERerbij neem dateerd de eerste druk uit 1986 ! Als beginner ga je er nog heel wat uit leren, maar de kans zit er in dat je op sommige items toch op het verkeerde been komt te staan. Zoals Caroline aangaf: eerst de bib afschuimen en nadat je al die werken hebt doorgenomen, dan pas de volgende stap doen. Het eind is nooit in zicht. :-)
    beantwoord
  • Heel goed leesvoer aangaande klei, de bewerking ervan, glazuur enz enz is dit forum.
    Vaak goed bij de tijd en als je een vraag hebt is een antwoord heel snel gegeven.

    succes Frans
    beantwoord
  • Nou Frans, ik denk dat jij zelf hier reeds een groot aandeel in hebt.
    beantwoord
  • Hé wat geweldig zeg, al die antwoorden! Ik heb gister na het lezen van Caroline direct online dat boek besteld. Is er morgen al! Lucien, jouw tip is ook een goeie, ik zal het in de gaten houden maar zoals je zelf al zegt zal er ook nog genoeg in staan waar ik zeker wel wat aan heb.
    Nogmaals dank voor jullie hulp!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.