ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > GLAZUUR

EEN VRAAGJE
WEET IEMAND WAT NATRON CALCIUM BORAAT IS?
gevraagd

28 antwoorden

  • Productnaam BORONAT 32
    leverancier SQM Europe NV
    producent SQM Nitrate Sales International NV

    omschrijving natriumcalciumboraat
    formulering NaCaB5O9.8H2O

    toepassing algemeen Geschikt voor de teelt van suikerbieten, kool en groot fruit.

    Een meststof dus Dimitri

    Frans
    beantwoord
  • IK HEB HET GEKOCHT BIJ EEN HANDELAAR IN KLEI EN GLAZUREN
    beantwoord
  • In gemalen toestand ook in te rekenen in een glazuur Dimitri.

    Er zal ook wel een fritte bestaan met dezelfde formule.
    Ferro fritten 3124 en 3134 lijken erop alleen zit er ook silicium(kwarts) in

    Calciumboraat plus 1/4 deel soda is ongeveer de formule.
    b.v. 100 calciumboraat en 25 soda
    Soda is wel oplosbaar in water, hou daar rekening mee


    Frans
    beantwoord
  • Dimitri,
    Je koopt iets bij een kleiboer, je zegt "leuke naam, natron calcium boraat, dat neem ik. Vraag wel op KLEI wat ik er mee aan moet".
    Kan de verkoper je niet zeggen wat hij je verkocht heeft ?
    Zou het niet een fritte kunnen zijn ? Een Natrium-calcium-boraatfritte bv. Of een weerballon ? :-)
    beantwoord
  • nee ik was op zoek naar gerstley boraat maar is niet meer te krijgen bij ons in belgie dus vertelde hij me dat natron calciumboraat mineraal een vervanger is dus was mijn vraag of niemand van jullie dat kende
    beantwoord
  • Hallo Dimitri,
    Nu zitten we al een stapje dichter bij het raadsel. Gerstley boraat is de USA-versie van Colemaniet, wat een calcium-boraat is (na gloei: 2CaO.3B²O³ variabel ). Er zit hier geen natrium in. Ik zou wel eens de scheikundige samenstelling willen weten van dat 'natroncalciumboraatmineraal'.
    beantwoord
  • het is net dat wat ik niet weet heb me al suf gezocht
    beantwoord
  • Dat moet je natuurlijk aan je leverancier vragen! Die zal toch enig notie hebben van wat hij verkoopt.
    beantwoord
  • Calcium-natriumboraat formule : CaO-Na2O3-5 B2O3-12 H2O.

    mol. gewicht 684

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Ik denk niet dat dit niet de kern van de zaak is. De vraag is of dat Dimitri dit produkt gekregen heeft zoals jij dat opgeeft. Dit is een variabele grondstof. Grestley boraat en Colemaniet zijn al zeker geen alternatieven zoals de verkoper beweerd. Als dit zo uit het losse handje is verkocht is het best eerst te vragen naar de werkelijke samenstelling en dat die overeenstemd met wat jij verondersteld.
    beantwoord
  • ik heb er een proef mee gedaan 50 natron calcium boraat en 50 nephelien voor een raku en ik was verast het is een mooi witte raku glazuur met fijne barstjes
    beantwoord
  • Dimitri,
    Je had ons heel wat werk bespaard om gelijk wat Raku-recepten te vragen op basis van natrium-calcium-boraat in plaats de vraag te stellen 'Wa-is-da'! Weet ge nu al of het een ruwe gronstof of een fritte betreft ? Nou, wij ook niet.
    beantwoord
  • sory voor de last volgens die man waar ik het kocht is het een fritte maar zeker is hij ook niet
    beantwoord
  • Misschien is het mosterd na de maaltijd, maar ik meng mij ook nog even in deze discussie.
    Enkele maanden geleden heb ik bij Silex natron- calciumboraat gekocht. Er werd bij gezegd dat het om een mineraal ging en geen fritte en dat het een goede vervanger voor gerstley boraat zou zijn. Ook ik heb een prima rakustook gehad met 50% van dit mineraal en 50% nephelien syenite op 1000 graden. Op verzoek heeft Silex mij zelfs een kopie gestuurd met de samenstelling. Wat een service hè!
    B2O3=40%, Na2O=6,5%, CaO=16%, K2O=0,1%, MgO=1,0%, SiO2=2,0%, Al2O3=0,1%, Fe2O3=<0,1%
    beantwoord
  • Toch ben ik benieuwd in wat voor soort opzicht je een prima rakustook hebt gehad.
    Andere craquelé, andere kleur, betere reductie etc.
    Ben benieuwd.
    Hanneke
    beantwoord
  • En ik ben nog steeds benieuwd of dat mineraal een naam heeft.
    Kripton ?
    beantwoord
  • Ik bedoel natuurlijk Kryptonite.
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Met een prima stook bedoel ik, dat ik tevreden was met het resultaat. Geen breuk, mooie grove craquelé, goede dekking en goed uitgesmolten. Het resultaat kun je zien op mijn website www.attelje.nl onder handvormen (2008-R49 en R57). Deze zijn voorzien van 50% natoncalciumboraat-mineraal en 50% nephelien syenite.
    Ter vergelijking: R56 is gemaakt met fritte 3221, fritte 1005 en kaolien (100 gram-30 gram-50 gram). Als je met de rechtermuisknop op het plaatje klikt, kun je het resultaat nog beter zien.
    beantwoord
  • het is een grondstof geen fritte natron calciumboraat mineraal samen met nepheliene heeft een mooi raku glazuur mooie lijnen mooie structuur
    groetjes dimitri
    beantwoord
  • Toch nog een foutje in mijn vorige bericht.
    2008-R49 en R56 moet zijn: 2008-R49 en R57.

    Re secretariaat Klei:
    Jeltje: ik heb de tekst in je bericht van 15-12-2008 aangepast. Groet, Yoka
    beantwoord
  • Jeltje, beide zijn mooi maar van R56 vind ik het glazuur persoonlijk mooier. Ook ik heb ooit enkele proeven gedaan met calcium boraat, ik vond het in geen vergelijk met het kostbare gerstley boraat, net zoals aanpassing recept met ulexit. Het is een alternatief, voor mij althans. Hoe vindt jij trouwens dat het glazuur zich op laat brengen met de kwast? groet,
    Marga
    beantwoord
  • Kan er nou eindelijk eens iemand me de naam geven van natroncalciumboraat ? Calciumboraat is bv. de samenstelling van Gerstley boraat en Dolomiet (naam van ), maar niet gelijk met Natroncalciumboraat, gezien er nog andere elementen in zitten, zoals natrium ( soda ). Als dit produkt bij Silex te koop is, waarom staat dit dan niet op hun webwinkel ? Of zie ik er over ?
    beantwoord
  • Bedankt Yoka, maar de tweede keer moest er wèl R56 staan en daar staat nu ook R57. Is het mogelijk om dat nog aan te passen? Alvast bedankt. Het gaat dus om drie verschillende werkstukken. R49 en R57 met natroncalciumboraat en R56 met een ander glazuur.

    Tekst aangepast, gr. Yoka
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik denk dat je het inderdaad over het hoofd ziet.
    Zoek onder grondstoffen naar best. nr. GS 6000 en je vindt natroncalciumboraat mineraal.
    beantwoord
  • Bedankt Jeltje, heb het gevonden en samen met Frans zijn reeds gegeven info heb ik er een naam voor: (en deze zijn niet verzonnen ) CRYPTOMORPHITE,TINKALZIT,ULEXITE. Een wateroplosbaar grondstof uit Chili waar Borax wordt uit gewonnen. De formule, vooreerst door Frans gegeven is correct (mits verschillen door vindplaats ).
    beantwoord
  • Dus zoals ik als schreef Ulexit, en heb ook een proef gedaan met colemanit als vervanger voor de gerstley boraat. De verhouding is naar mijn mening 65 ulexit en 35 nepheline. Het is een alternatief, de 'kwastbaarheid' enz. van gerstley is veel beter.
    beantwoord
  • De alchemist heeft een hele serie proeven gedaan Marga

    Daar uit blijkt dat gerstley boraat het beste kan worden vervangen door :
    Fritte 3221 100 gram = calciumboraat
    Nefelien syeniet 80 gram
    Ball clay 20 gram

    Kijk maar eens op www.alchemist.nl

    Frans
    beantwoord
  • Dank je Frans, wat ik nog in mijn aantekeningen kan vinden (en dat is een chaos) is
    colemanite 70
    ball clay 30
    eventuele toevoeging van kopercarb. 5
    tinoxide 1.50

    100 gr GB vervangen door;
    51 gr colemanite, 25 gr. gecalcineerde borax en 24gr water
    (niet verwachtte resultaat in vergelijk gb)

    Ik zal eens op de site kijken en een goed voornemen voor volgend jaar is alle proeven eens goed te ordenen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.