ALGEMEEN > Ovens > Hoeveel ovensteunen

Hallo,Hoeveel oven steunen gebruik je per ovenplaat.Kreeg namelijk bij mijn oven platen en 4 steunen per plaat.Ooit heb ik gehoord 3 steunen per plaat om dat het beter zou dragen,maar waarom dan 4 leveren???
Zijn 4 steunen beter?
Vera
gevraagd

13 antwoorden

  • Met 3 steunen liggen de platen nooit ongelijk Vera.
    Gebruik je ze alle vier per plaat heeft de leverancier eerder de kans weer een nieuwe plaat te leveren.

    Frans
    beantwoord
  • HAHAHA, zo is dat Frans.
    beantwoord
  • Bedankt heel duidelijk
    beantwoord
  • Jou vraag was zeer terrecht hoor Vera. Laat daar geen misverstand over zijn. Ik vond het wel grappig dat Frans gelijk de vermoedelijke reden van dit misverstand aanhaalde.
    beantwoord
  • Vreemde reactie van Frans. Waarom zou een leverancier zo redeneren? Ja, je gebruikt er maar 3 per plaat, maar ook al zouden ze allemaal van dezelfde lengte zijn, dan denk ik nog: beter mee verlegen dan om verlegen! Je kunt de extra steunen altijd nog verzagen tot kortere lengtes.
    beantwoord
  • Bert, een beetje humor kan en mag hier af en toe,hoor. Ik vond het een grappige opmerking van Frans, en verder moet je daar niet aan tillen. Toch net dat deze leverancier er eentje op reserve meegeeft.
    beantwoord
  • ach mag een mens eigenwijs zijn.
    Ik stook al jaren op 4 steunen en ondervind daar geen nadelen van.
    Slechts zelden is de stapeling uit balans.
    De ovenplaten zakken na eentijdje in het midden door en dan draai ik ze om, dan zakken ze weer terug.
    Reden voor de keus om er 4 te gebruiken.
    4 steunpunten maakt het mogelijk om in de ovenopbouw makkelijk van hele naar halve platen over te stappen.
    Dan kan je makkelijk hoge dingen en lage dingen gecombineerd stoken. Halve platen staan dan wel op drie steunen.
    Dat de platen er eerder door kapot gaan betwijfel ik.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Van eigenwijze mensen leer je het meest. Moet je zien wat voor "cirque du soleil"- je in mijn oven soms aantreft. In de moed der wanhoop doe je soms dingen die je anders niet zou doen en dan..heb je weer wat opgestoken.
    beantwoord
  • wat ik nog vergeet, een groot voordeel is dat je niet hoeft te balanceren.
    bij drie steunen en een zwaar stuk op de verkeerde plek kan de boel kantelen, bij 4 steunen is dat onmogelijk
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • En zou er een poot niet helemaal zou ondersteunen kun je nog met een klein propje vuurklei dit ondervullen. Men een stukje refractair vilt lukt dit ook.(niet te verwarren met een bierviltje) :-)
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    als een poot niet helemaal steunt dan laat ik dat zo.
    tijdens de (steengoed)glazuurstook komt vervormt de plaat zodat deze weer op alle hoeken steunt.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Nou Hans, dan heb je wel goed alaam. Op aardewerktemperaturen heb je uiteraard nog geen vervorming en is het meestal bij afkoelen dat de brokken vallen. Zelf heb ik het geluk gehad nooit met dit euvel geconfronteerd te worden, maar heb wel al de gevolgen van onzorgvuldig stapelen gezien. Als ware een karateka aan het werk was.
    beantwoord
  • Als je met 3 steunen werkt heb je ook meer ruimte voor werkstukken.

    Wij werken met een kar om de oven te vullen.
    Dus we stapelen de platen vol en als we op hoogte zijn rijden we die stapel platen gevuld met werkstukken de oven in.
    Het is funest als er dan een ongelijkheid is bij het stapelen.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.