ALGEMEEN > Klei - algemeen > kleuren van porseleinklei

Weet iemand hoe ik porseleinklei kan inkleuren alvorens te bakken. Niet de gietporselein maar de vaste. Ik wil er gekleurde figuren in maken. Met welk materiaal kan ik dit doen, zonder een reactie te krijgen tijdens het bakken, vervormen enz... Is er iemand op de hoogte van sulfaten om te dompelen?
Groetjes, Liliane

10 antwoorden

  • Liliane,
    Bedoel je de klei in de massa kleuren of enkel bovenop ?
    Met sulfaten kun je werken, maar kleuren niet altijd gelijkmatig, vooral als er dikteverschillen in het werk zitten. (met uitzondering van kobaltacetaat, wat waanzinnig sterke kleuring blauw geeft )
    beantwoord
  • Lucien, ik bedoel de klei in de massa kleuren, zodat ik de kleuren aan elkaar kan hangen ( zoals je het noemen wil) om daarna te gaan vormen als product.
    Ken jij de verhouding om sulfaten aan te maken? Hoelang moet ik zoiets dompelen?
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Lucien,
    Is er een verschil tss kobaltacetaat en sulfaat???
    Grt Li
    beantwoord
  • Liliane,
    Beiden zijn zoutverbindingen, giftig en vluchtig, daardoor kunnen ze ook deels neerslaan op de omgeving tijdens de stook. Acetaat kleurt heviger dan sulfaat, naar mijn ervaring. Ik raad je deze kobaltzouten voor uw toepassing af. porseleinklei kun je best inkleuren met instant colors ( bodystains ). Sommige pigmenten gaan de krimp beïnvloeden en dat kun je bijsturen met kaolien aan toe te voegen. Testen is vanzelfsprekend. Niet elke klei is qua samenstelling gelijk en kan je daar ook geen percentages van geven.
    beantwoord
  • Lucien,
    Merciekes, ik ben heel tevreden met je antwoord, en zal eerst proefjes maken met de bodystains ivm krimp en sterkte van de kleur.
    beantwoord
  • Even in mijn oude aantekeningen gekeken. Ik wilde indertijd alleen hele zachte kleuren maken met porselein en de kleuren in elkaar laten overlopen en gebruikte het volgende:
    Lichtblauw: 0,125 % CoSO4 toevoegen
    Lichtgroen: 0,25 % CuCO3
    Cremekleur: 1 % rutiel
    Lichtbruin: 0,1 % rood ijzeroxide
    Lichtpaars: 0,1 % MnO2
    Door de porselein mengen per kleur, verschillende stukken op elkaar zetten en vervolgens draaien. Aflomeren om de sliblaag te verwijderen en de kleur te laten uitkomen. Ik stookte toen op 1250 ox. Geen vervorming o.i.d. Ik zette er een transparante glazuur overheen om de kleur meer te laten uitkomen.
    beantwoord
  • Bert,
    Bedankt, het kerstverlof wordt voor mij een ideaal moment om proefkes en kleurtjes uit te proberen !!
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Dag Bert, kan je mij zeggen of je de pigmenten of oxides door de kleimassa of door kleipoeder mengt? Dat was mij nog niet duidelijk geworden.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Door de kleimassa.
    beantwoord
  • Oké, bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.