ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur om gedraaide potjes in te dompelen

Ik heb een paar potjes gedraaid, ze zijn gebakken, ik zou ze willen dompelen, de binnenkant ingieten, laten drogen, dan de bovenranden dompelen. De klei mag worden gebakken tot 1150 graden. Ik zou deze potjes ook tot die temperatuur willen bakken omdat de kleur mooier is dan laag gebakken.
Ik wil het glazuur wel zelf maken, een groen-blauw glazuur mat of halfmat. Heeft iemand een receptje liggen?
Het moet niet helemaal dekkend zijn.
Bedankt op voorhand, ik zou enorm blij zijn met een beetje hulp, dan ben ik op weg.
gevraagd

1 antwoorden

  • hallo Liliane,
    Even iets over het dompelen: als je de binnenkant hebt ingegoten met glazuur moet je niet wachten tot dit is opgedroogd, maar direct ook de rand dompelen. Opletten dat je de opening van het potje verticaal indompeld, zoniet kan er een luchtbel ontsnappen door de druk en is die mooie rand verknoeid.
    Nu enkele recepten:
    Je vraag is glazuur voor 1150°C. Ik geef je gelijk ook de smeltcone mee: SK 01a - 2a. dwz: stoken aan 150°C/h. gemiddeld tot 1150°C. Dus heel de stookkurve moet samen 7u.30 in beslag nemen.

    RECEPT 1

    FR10 fritte* ( Colpaert Gent ) 62,5
    zinkoxide 12,5
    titaanoxide 12,5
    litiumcarbonaat 12,5
    +1% kobaltcarbonaat
    +1% kopercarbonaat

    RECEPT 2

    FR10 fritte* 87
    kaolien 13
    +4%kobaltcarbonaat
    +4%kopercarbonaat

    * deze fritte heeft het firmanummer D90 420 Hiermee weet je leverancier denkelijk genoeg als je dit in Nederland wil bestellen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.