ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > temperatuurregeling kiln sitter

Hallo,
Sinds kort ben ik in het bezit van een oven Kiln Sitter, Economy Favourite (3300 watt en max. 1260 graden). Van de site van Keramikos heb ik de beschrijving van de oven gedownload.Prima uitleg, maar nergens kan ik een beschrijving of uitleg van de witte temperatuurknop vinden.
Het is mij niet duidelijk welke temperatuur bij welk nummer hoort. De indeling op de temperatuurknop is 1.2.3.4 en full. Full is duidelijk de maximale temperatuur van 1260 graden. Maar de andere standen weet ik niet.
Wie kan mij helpen aan informatie over de standen en de temperatuuropbouw in minuten bij bisquit bakken en bij glazuur bakken. Alvast bedankt!!
Dory
gevraagd

17 antwoorden

  • Dory,
    Je kan eens kijken op dit forum: DOWNLOADS
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Bedankt voor je snelle reactie, Ik heb inderdaad gekeken op downloads en andere beschrijvingen van zo`n oven, maar ik vind toch nergens de beschrijving van de temperatuurverdeling per stand van die witte knop. (bijv. stand 3 is dat dan 8oo gr.? en is full dan 1260gr.?)
    Dory
    beantwoord
  • Dory,
    Ik werk ook met een kilnsitter, maar van een ander type. Mijn werkt met smeltcones. Ik denk dat de witte knop dient om het vermogen te regelen, en helmaal niks van doen heeft met temperatuur. Hoe hoger het cijfer, hoe meer vermogen je geeft, maw. hoe sneller de temperatuur gaat oplopen. In gebruikname heb ik met een termokoppel de snelheid temperatuurstijging per cijfer (ongeveer) kunnen aflezen. Daar stel ik mijn stookkurve op af. Bijvoorbeeld: biskwiestook; eerste uur op stand 3, dan drie uur op stand 5, dan naar vol vermogen (stand 9). De eindtemperatuur wordt op mijn versie bepaald door de smeltcone die, zolang deze niet is doorgesmolten, een schakelmechanisme blokeerd. Verkijk je niet op de temperatuur, gezien er nog twee factoren zeer belangrijk zijn; de in beslag genomen bak-tijd en de atmosferische condities ( reductie of oxidatie ), en dat is precies het voordeel van een kilnsitter met smeltcone.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
    beantwoord
  • Ik denk dat die knop je oven laat pendelen Dory
    Dus op stand 1 gaat de oven 2 minuten aan en weer 10 minuten uit b.v.
    Bij de andere standen is het ook het geval maar met andere tijdsduur.
    Bij full is er geen interval meer maar brandt de oven constant.
    Frans
    beantwoord
  • Dan zijn we dezelfde mening toegedaan, niet Frans ?
    beantwoord
  • Heb je deze handleiding al eens gezien Dory?

    kijk hier eens:

    www.keramikos.eu/website/content/uploads/kiln%20sitter.pdf

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Bedankt voor je uitleg, ik ga zeker het een en ander uitproberen met jullie antwoorden.
    Gr. Dory
    beantwoord
  • Lucien,
    Ook jij bedankt voor je antwoord, ik ga zeker het allemaal uitproberen.
    Gr,Dory
    beantwoord
  • Ook die beschrijving heb ik gedownload, maar daar staat niets over die temperatuurregelaar.
    Gr, Dory
    beantwoord
  • Kijk bij het gedeelte van het opstoken van de oven Dory
    Daar staat iets over een sunvic schakelaar.
    Dat is die witte knop.

    Frans
    beantwoord
  • Dory,
    Herlees nogmaals mijn verklaring. De kilnsitter die Keramikos verkoopt is nog steeds dezelfde als mijn toestel. ER IS GEEN TEMPERATUURREGELAAR. Dit doet de gekozen smeltcone met een bepaalde smeltvereiste. De knop met cijfers is, zoals ook Frans aanhaalde, een vermogenbegrenzer. Maakt niks uit of dit nou met relais of triac-sturing gebeurd, het resultaat is hetzelfde: hoe hoger het gekozen nummer, hoe sneller de oven opwarmd. De rest heb ik je reeds geschreven.
    beantwoord
  • En nog dit: vergeet je "tijdklok" niet. Deze stel je in op iets meer tijd uw bakprogramma loopt. Dit is een bijkomende veiligheid indien de smeltcone de 'hamer'uit-schakelaar zou blokkeren. De temperatuur zou blijven stijgen, maar door deze klok stopt het bakproces. Nogmaals mijn mening: de Kilnsitter is de meest eenvoudige én het meest juiste meet en regelaparaat. Als de rest meet enkel de luchtwarmte in de oven.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik ga het allemaal eens testen, het is een tweedehands oven gekocht op marktplaats. Met deze discussieforum bij de hand moet het lukken, wat een informatie van iedereen.
    Het is met bakken volgens mij toch altijd een verrassing wat er uit de oven komt.
    bedankt
    Gr. Dory
    beantwoord
  • Good luck met je uitstekende aankoop. De verrassingen maken dat keramieken boeiend en uitdagend blijft.
    beantwoord
  • Hallo Dory,

    ik heb een 70 l. oven op lichtnet.
    Kijk even bij ovens - STOOKSCHEMA, daar heb ik een keertje uitgelegd hoe ik stook.
    Ik hoop dat je verder kan met deze informatie.

    Vriendelijke groeten,

    Ingrid
    beantwoord
  • Dory,
    Goed dat je dit ook van Ingrid mag horen dat de eindtemperatuur steeds wat verschillend is naar gelang wat er in de oven zit. Zo zie je dat temperatuur meten, niet het hele verhaal is, maar ook dat tijd door de smeltcone wordt meegenomen.
    En Ingried, ik heb even gaan zien naar je biskwie-stookkurve, en denk dat je toch enkele cijfertjes van de witte knop kunt overslaan. Als je 1u. naar 100°C, en dan 3u. naar 500°C neemt, denk ik dat dit voldoende is, om dan op max naar de smeltcone-temp. te gaan.
    beantwoord
  • Lucien,
    ga ik zeker proberen de volgende keer.

    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.