ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe op lederharde klei

Ik maak ronde keramische figuurtjes die eerst worden gegoten in een gipsen mal. Tot nu toe beschilder ik die met een slib van witte klei en oxides en dit op de nog natte klei.
Ik moet dan minstens 2 lagen aanbrengen anders is het niet dekkend. Zeker na de glazuurbrand durft de glazuur wel eens terugkruipen.
Vraag 1: Kan ik iets bij het slib voegen om slechts 1 laag te moeten zetten en dat het toch dekkend genoeg is.
Vraag 2: Wat kan ik toevoegen aan het slib om die ook te gebruiken op reeds lederharde klei.

En ... zou majolica een oplossing zijn om gemakkelijker de 5 verschillende kleuren aan te brengen? Dat is natuurlijk een aparte techniek ....

Internet kent geen grenzen! Ik zit hier in een boerengat in het westen van Polen en stuur zo maar een berichtje naar Klei!
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Dominika,
    Welkom op deze site. Je bent wel de laatste die ik dit jaar probeer enkele tips te geven.
    Vraag 1: Doe bij het slib 5% tinoxide.
    Vraag 2: Vervang het waterhoudende kaolien door gecalcineerde kaolien.( ik moet gokken wat betreft de samenstelling van uw slib ) Het idee is dat het slib iets minder mag krimpen gezien de klei al wat gekrompen is. Eventueel het gedeelte kaolien door veldspaat vervangen als de krimp niet voldoende is.
    Je moet me wel wat meer uitleg geven van wat jij met majolica en "de vijf kleuren"(?)
    GELUKKIG EN VOORSPOEDIG 2009
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Ook van ons een welgemeend gelukkig nieuwjaar met boeiende creatieve uitspattingen.
    Bedankt voor je tips. Gaan we zeker eens proberen. Ik vraag me eigenlijk af of het de moeite zou lonen om de majolicatechniek aan te leren. Die kaailoper-azijnzekerkruikjes die ik maak voor de toeristische dienst van Temse kosten me heel veel tijd als ik ze beschilder met slib. Nu met dat tinoxide kan het al een pak tijd schelen. De gekleurde versie van die KL-AZ-kruikjes heeft 5 kleuren en daarom dacht ik aan majolica omdat het toch vrij egale kleuren zijn en dus misschien iets sneller aan te brengen is.
    Wat denk je?
    Leo en Domi
    beantwoord
  • Hallo Leo en Domi,
    Met het vernoemen van de" Azijnzeikerkruikjes" heeft de link gemaakt. :-)(heee, niet lachen, baardmankruikjes bestaan toch ook ?)
    Nu zit ik nog met het gebruik van de term "majolica". Voor mij is dit gewoon een synoniem voor "faïence", maw. geglazuurd aardewerk. Maar met die Belgen weet je maar nooit. :-)
    Om het slib dekkend te maken kun je ook zirkoonsilicaat gebruiken, wat een stuk goedkoper is, maar iets minder dekkend dan tinoxide in dezelfde hoeveelheid. Gezien het wit slib bedoeld is om het roodbakkende aardewerk te dekken kun je ook eenvoudig een dekkend glazuur gebruiken. Is het dàt wat je bedoeld met "majolica" ?
    Monokwieson op lage temperatuur zou ik niet aanraden.
    En nu moet je de rest van het lezerspubliek maar zelf uitleggen wat "Azijnzeikerkruikjes" zijn. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.