ALGEMEEN > Techniek > Tips voor centreren bij het afdraaien?

Ik heb hier al wel wat dingen over gelezen in deze rubriek, maar misschien kan er nog iemand wat tips geven. Ik lees al een paar keer dat men een pot centreerd door tikjes aan beide kanten te geven, maar als ik m'n draaischijf aan heb (en ik heb de schijf/pot niet nat gemaakt) dan 'trilt' m'n pot van de schijf. Dus als ik de schijf wil uitzetten om de pot vast te zetten(met propjes klei bijv.), is de pot alweer verschoven. Als ik 'm wel eerst met wat water vast zet, dan komt ie met tikjes niet meer van z'n plek. Ook vraag ik me af of de pot zelf wel echt rond is of een tikje ovaal, gezien hij toch iets kan vervormen als ik 'm van de schijf haal (na het draaien). In dit laatste geval krijg je toch ook centreer problemen voor het afdraaien? Kan iemand helpen?Dank! Evelien

10 antwoorden

  • Probeer eens, ipv. propjes, een worstje klei rond je pot te leggen en aandrukken tegen de schijf. Draagt de bovenrand over heel de schijf, of wiegeld die en beetje ? Je kan ook even controleren met een naald of je pot wel in het center staat. laat je schijf langzaam draaien en hou de naald heel stabiel tegen de pot. Zelfs met een licht ovalen pot moeten er sporen te zien zijn gelijk over elkaar. Water kan de bovenrand beschadigen. Een worstje rond de pot sluit de lucht af en staat zo veel stabieler. Uitproberen.
    beantwoord
  • Dag Evelien, ik heb geleerd om voor het afdraaien, op je draaiende schijf, met een potlood, kringen te zetten die iets groter zijn dan de bovenkant van de pot die je af wilt draaien. Als je pot niet helemaal rond is kan je hem in de cirkel gemakkelijk weer rondvormen. Daarna kleirolletjes er omheen duwen.
    groeten, Inez
    beantwoord
  • Bedankt voor het reageren! Het is zo dat als ik de pot 'vastzet' met stukjes klei, en dan langzaam draai en met m'n vinger er naast (of naald) kijk of hij gecentreerd is. Dit is bijna nooit meteen het geval, dus moet ie een tikje hier of daarheen...en ik vraag me af hoe je dat doet als ie al best wel vast staat. Dan moet ik toch weer de stukjes klei verwijderen. enz enz. En als ik 'm gewoon op de schijf zet (zonder klei stukjes) en hij staat er droog op, dan trilt ie (door de motor van de draaischijf)..zou ik 'm niet tegen houden, 'wandelt' ie zo van de schijf af. En dus heb ik beide handen nodig en kan ik 'm niet meer vast zetten met stukjes of een rolletje klei (als ik 'm gecentreerd zou krijgen) Idd heb ik wel eens dat ik aan beide kanten van de pot sporen krijg met een naald. Dus dat betekent met de hand terug in vorm duwen en dan pas centreren? Of opnieuw beginnen :)
    beantwoord
  • vastzetten met stukjes klei vind ik verschrikkelijk.
    De techniek met tikjes is een heel aardige, maar waar ik me het best bij voel als ik geen gebruik maak van hulpmiddelen dan is het centreren op een licht vochtige plaat zodat de klei zichzelf vastzuigt. De greep die ik daarvoor gebruik lijkt nog het meest op de zesvingergreep die je gebruikt als je een vorm wilt insnoeren. groot voordeel daarvan is dat je kan kiezen of je de rand of de bodem centreert. (als die niet helemaal gelijk zijn mbt gecentreerd zijn)

    Hulpmiddelen zijn ook heel handig, afdraaien op steunvormen van leerharde klei of bisquit gebakken vormen is heel handig voor flesjes en bekers en lastig vast te klemmen vormen.

    Een Foamplateau is ook fijn om op af te draaien en het summum is de giffin grip, een klauwplaat voor de pottenbakkersschijf.
    Daarbij opgemerkt, toen de gifin grip op de markt kwam vond ik dat voor watjes die hun werk niet opnieuw kunnen centreren en vastzetten. In de praktijk is het een geweldig stuk gereedschap waar je de meest onmogelijke dingen in kunt afdraaien.
    Tijdsbesparing is voor mij het belangrijkste motief om de giffin grip te gebruiken.
    (als je die aanschaft, ze zijn duur, koop dan een originele en als je counter clockwise draait ook een counterclolwise model, anders fop je jezelf)


    beantwoord
  • Bedankt Hans!
    Dus als ik het goed begrijp, maak je de schijf vochtig met spons, en zet je dan je pot ondersteboven erop, en DAN ga je 'm centreren. Maar zit ie dan al niet te vast?
    Ik heb dat ook geprobeerd, met vochtig maken, maar dan krijg ik 'm niet meer makkelijk van z'n plek...is dus al min of meer vast gezogen. Als ik minder vochtig maak blijft ie weer niet zitten als ik dan ga afdraaien. Ik besef me overigens dat dit gewoon oefenen oefenen oefenen is, maar hulp van mensen die dit issue al hebben doorgeworstelt is altijd fijn! gr. evelien
    beantwoord
  • Dag Evelien,
    ja dat is even een truc om door te krijgen, zo nat maken dat de pot eerst blijft glijden en tijdens het centreerproces zuigt deze zich vast, hij moet gecentreerd zijn voordat hij is vastgezogen.
    Een klap op het draaiplateau maakt de pot weer los.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Wij doen het op een plak klei op de draaischijf.
    Genoeg grip op zonder hulpstukjes het werk in het midden te houden.
    Voor kleinere dingen hebben we een gipsplaat met in het midden een taps toelopend gat dat we bekleed hebben met een siliconenrubber.

    Staat je draaischijf wel stevig en waterpas Evelien?
    Je schrijft dat je werk van de schijf aftrilt.
    Er zijn rubber tegels in de handel die je eventueel als schokbreker kan gebruiken.

    Frans

    Frans
    beantwoord
  • goeie tips Frans :)
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dankjewel voor de tips Frans. Op de plak kan je de pot dan nog wel een tikje naar links en rechts duwen neem ik aan? En als ie dan gecentreerd is, wat in de klei drukken? Ik ga de waterpas er is even bij pakken. Bedankt allemaal!
    beantwoord
  • In de klei drukken is niet nodig Evelien
    Doorgaans blijft de pot gewoon op z'n plaats.
    Als je de plak gedraaid hebt is een beetje poederklei wel makkelijk om het geheel niet aan elkaar te laten plakken.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.