ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodbisilicaat = loodhoudend?

Beste mensen,

Ik heb een recept gevonden voor een glanzend wit aardewerkglazuur met de volgende samenstelling:
loodbisilicaat 62
cornish stone 30
krijt 5
porseleinaarde 3
Volgens de beschrijving is dit glazuur geschikt voor gebruiksgoed maar het woord lood in loodbisilicaat doet me twijfelen. Weet iemand hoe dit zit?
Alvast bedankt!

26 antwoorden

  • Mieke,
    Dit onderwerp is hier al verschillende keren besproken met verdeelde meningen. Volgens europese norm is lood-bi-silicaat veilig, wat niet zo is met lood-mono-silicaat of lood-sesqui-silicaat. Deze laatsten hebben net iets te weinig kwart om het lood in te kapselen, bij wijze van voorstelling.
    beantwoord
  • Dank je. Eigenlijk zoek ik naar een glazuur ter vervanging van een kant en klaar glazuur van Veka, de GL1101. Die gebruik ik namelijk in zo'n grote mate dat ik denk dat er een goedkoper alternatief voor moet zijn. Als iemand daar een goede suggestie voor heeft hoor ik het graag. Belangrijk is dus dat hij geschikt is voor gebruiksgoed.
    beantwoord
  • Ho, sorry, moet de vraag verkeerd hebben begrepen.
    Als je de samenstelling van GL1101 wil ik wel helpen zoeken...
    beantwoord
  • Je had de vraag goed begrepen hoor! Ik dacht dat het recept wat ik noemde een mogelijke vervanging voor GL1101 zou zijn maar daar heb ik nu mijn twijfels over. Het gaat mij er niet om exact het recept van GL1101 te achterhalen, ik zoek gewoon een alternatief. Het mooie van de GL1101 vind ik dat hij niet zo knetterwit wordt. Misschien heeft iemand een eenvoudig recept voor een tinglazuur (1060/1080 graden)?
    beantwoord
  • Mieke,
    Als het glazuur niet zo knetterwit is, zal het op basis van Zirkoonoxide zijn, en niet op basis van tinoxide. Ik kom hiet nog op terug.
    beantwoord
  • Ik ben het eens met Lucien wat betreft de loodafgifte van loodbisilicaat. Ik heb al vele jaren een recept met een hoog gehalte daarvan voor een honingkleurig transparant aardewerkglazuur (over slibs) dat ooit getest is door de keuringsdienst van waren en veilig is bevonden.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik heb altijd begrepen dat loodbisilicaat doordat het beter ingekapselt is vooral veiliger is voor verwerken van het recept.
    Als het in een evenwichtig glazuur zit en goed uitgesmolten is en er zit geen koper door het glazuur, maakt het dan nog uit of het uit loodmonosilicaat of loodbisilicaat samengesteld is?
    beantwoord
  • Om jullie een idee te geven van de kleur die ik graag wil bereiken hierbij een foto van een product waar GL1101 op zit. Misschien helpt het om te achterhalen wat de samenstelling van het glazuur is.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jose,
    Als er voldoende kwarts, zirkoon of titaan in het recept zit, en het glazuur is glanzend uitgesmolten, heb je dezelfde veiligheidsmarge. Alle matte of satijn glazuren hebben nog een "open"structuur, zodat lood alsnog door inwerking van zuur, deze kunnen vrij komen. Voor voeding geschikte recepten zou ik geen lood dulden als het glazuur mat of satiné is. Glazuren kunnen achteraf ook haarscheurtjes vormen en daardoor niet meer "gesloten" zijn. Glanzend glazuur dat geen haarscheurtjes maakt kan probleemloos met lood-BI-silicaat. Techneuten weten dat dit 1 lood + 2 silicium moleculair betekend.
    beantwoord
  • Hallo Mieke,
    Ik heb voor jou een alternatief recept wat je natuurlijk nog moet testen op smelt en look. Griezel-wit zal het niet zijn.
    Er zit wel een fritte in van het type Natrium-aluminium-silicaat.
    In België bij Colpaert heeft men er zo eentje ( FR 14 ), maar elders kan je deze eenvoudige fritte ook wel vinden.

    SK 03a/01a ( 1060°C-1100°C) wit-dekkend

    FR 14 40%
    K-Veldspaat 35%
    Kaolien 12%
    Krijt 12%
    Zirkoonoxide 11%

    Laat je resultaat weten. Kan eventueel nog worden bijgestuurd.
    beantwoord
  • Dank je!
    Ik ga het proberen. Het kan wel even duren voor ik de proeven klaar heb maar ik houd je op de hoogte.
    beantwoord
  • Mieke,
    Ik had je eerder recepten met zirkoon-opaak beloofd, maar achteraf gezien zaten in deze recepten geen courante frittes, en dan heb je er weer niet veel aan.
    beantwoord
  • Nog een paar om uit te proberen

    40 fritte 3701
    35 nepheline syenite
    10 krijt
    5 zinkoxyde
    10 zirkoonsilcaat

    of

    45 fritte 3701
    28 spodumeen
    5 nepheline syenite
    5 zinkoxide
    7 krijt
    10 zirkoonsilicaat

    of

    25 loodbisilicaat
    25 fritte 3701
    3 kaolien
    25 spodumeen
    6 krijt
    6 lithiumcarbonaat
    10 zirkoonsilicaat

    Indien niet wit genoeg een gedeelte van het zirkoonsilicaat vervangen voor tinoxide

    Frans

    beantwoord
  • Nou Mieke, hier moet toch wat bruikbaars in zitten niet ? Als deze recepten wat "flauwtjes"-wit lijken is de suggestie van Frans een gedeelte zirkoon door tin te vervangen DE oplossing. En voor de Belgen: FR 3701 is ook bij Colpaert verkrijgbaar.
    Na herhaaldelijke pogingen om de samenstelling van de huidige frittes van Ferro én hun nieuw nummer te verkrijgen op een sisser uitgedraaid. Waarom ze daar zo moeilijk over doen is me een raadsel !
    beantwoord
  • Vast en zeker! Bedankt voor jullie bijdragen. Ik was van plan om bij Veka een en ander in te gaan kopen maar als ik op hun website kijk kan ik de frittes niet vinden. Of hebben ze andere namen? Hoe zit dat eigenlijk met die codering? Is dat universeel? Is er een beter adres in de buurt van Eindhoven?
    beantwoord
  • Nou Mieke, daar zit hem het probleem. Niet alle leveranciers gebruiken de fabriekscode. Wat heb je er dan aan of ik een nummer van de fritte geef als deze "streekgebonden" is. Nu is er een trent bij de fabrikanten om de segerformule geheim te houden. Resultaat: andere code-nummers, onbekende samenstellingen. Deze trent moeten we tegengaan door van onze leveranciers de % of segerformule bij klei of fritte te eisen. Maar ook sommige correspondenten op deze site hebben boter op hun hoofd. Als men Opafix opgeeft als kleefmiddel, geeft men een merknaam. Maar wat is Opafix? hoofdzakelijk werkzaam component is Carboxymethylcellulose... En Dixan is een wasprodukt! Wat heeft men er aan als men enkel het type van fritte publiceerd ? Zo stevenen we garantie af op een generatie "brush-on-glaze-keramisten" en kopen we keukenzout onder de naam 'SODAX,smaakversterker' annex vervaldatum.
    beantwoord
  • Ho ja, nog iets grappigs: FERRO geeft nog enkel voor de USA deze info mee op hun site. Die Europeanen moet men niet te slim maken...Of schort er iets aan onze Europese richtlijnen mbt. produkt-info ?
    beantwoord
  • Als je deze link aanklikt en je kijkt op pagina 62 vind je de meeste frittes en hun samenstellingen terug.

    http://www.keramikos.nl/files/catalogus_2005.pdf

    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,
    Ik heb goed nieuws voor u: er bestaan meer dan 11 frittes door Keramikos aangeboden. Zeer voorbeeldig dat men de samenstelling geeft, maar dat geeft nog geen antwoord op het betoog dat ik net gedaan heb. We zijn ook ondertussen reeds in het jaar 2009, en er zijn heel wat produkten vervallen, gewijzigd en bijgekomen. Het lijkt alsof er nog maar 10 frittes + M&M 1233 bestaan. In 2005 is er een fusie geweest tussen Ferro en Degussa. Sindsdien zijn alle data van bij fabrikanten history ! Alle naslagwerken met info van voor 2005: waardeloos! Als u tevreden bent met 11 frittes anno 2005 van Keramikos, mij best, maar ik niet.
    beantwoord
  • Wij gebruiken weing frittes Lucien
    We maken onze steengoed glazuren zelf met een minimaal gebruik aan frittes.
    En we hebben maar een leverancier Johnson Mattey
    Tot nu toe geen problemen mer de formules van die fritten.
    Ik heb het idee dat door de vele mutaties bij de bedrijven er veel minder frittes op de markt zijn.
    In die pdf file van keramikos staan al de besproken frittes vermeld.voorlopig genoeg informatie dus.
    Als jij nieuwe frittes wil vermelden geef dan meteen de samenstelling :-))

    Frans
    beantwoord
  • De FR 14 ofwel natriumaluminiumsilicaat die Lucien noemt in het eerste recept, is dat hetzelfde als de natriumsilicaat fritte 31.10 uit de keramikos catalogus?
    beantwoord
  • Lucien weet vast de samenstelling van die fritte Mieke
    Volgens mij is die 31.10 te proberen
    Ook de 15.10 (2495)lijkt er op met iets minder aluminium en wat meer andere mineralen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans en Mieke,
    FR 14 heeft als samenstelling:
    Na²O 1.00
    B²0³ 0,25
    Si0² 2,86 met Mol.Gew. 251 ( info Colpaert)

    Deze kun je nu naast 31.10 leggen en zien hoeveel deze overeenkomstig zijn. FR 14 is een aanbrenger van Natrium en zeer geschikt om turqoois ( perzisch blauw) te maken (+kopercarbonaat).
    Beneden de 1100°C is het niet meer mogelijk om Na.veldspaten aan te spreken, wat voor steengoed wél gebruikelijk is.
    Aardewerk is daardoor meer aangewezen op frittes. Als men deze nodige info gaat achterhouden, beperkt men in hoge mate de vrijheid en de creativiteit van zij die nog een eigen glazuur willen aanmaken.
    Om zekere kleuren en/of effecten te bekomen heeft men zekere frittes nodig die bepaalde mineralen in een zekere verhouding moeten bevatten. Zoniet is het blindemanswerk. Neem nou deze FR 14 fritte; doe er wat loodbisilicaat bij en weg is het turqoois.
    Mijn vrees voor verdere info-verarmen is dan toch gegrond, Frans ?
    Is het daarom geen goed idee een tabel/lijst te maken van alle frittes en hun numerotering/varianten en deze ter aanvulling op deze site te plaatsen ? Gedaan met deze Babylonische toestanden.

    beantwoord
  • Ontbreekt het aluminium aan het recept Lucien?
    Dit is meer een natrium boor silicaat.
    Frans
    beantwoord
  • Nee hoor Frans, er zit geen Al²0³ in deze fritte. Het is het beetje B²0³ dat hier de amphotére factor is. Door deze geringe hoeveelheid kan men hier nog niet spreken van een Natrium-boor-silicaat-fritte, gezien dit aandeel nog geen invloed kan hebben op het 'karakter' van deze fritte en enkel als smelt-trigger fungeert. Pfffff.. zijn weer technisch joh! :-)
    beantwoord
  • Hallo Mieke,

    Ik zit in Eindhoven en help je graag met het vinden van een geschikt glanzend wit aardewerkglazuur. Vooral bij witte glanzende glazuren is het mogelijk af te zien van het gebruik van loodfrittes. Juist dan is een calciumboraat fritte een goed alternatief. Ik heb een uitgebreid archief waar we vast iets voor je kunnen vinden.
    Met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.