ALGEMEEN > Techniek > ijzeroxide en schilders-kleurpigmenten

Wanneer men kleine strengetjes gekleurde klei wil "inleggen" in een werkstuk dan kan men zelf de klei inkleuren.
Een klein duimpotje maken en ik ga uit van zwarte ijzeroxide.
Niet meer dan 10% doe ik in het duimpotje en nu zal ik volgens mijn informatie hier wat zwart schilders-kleurpigment aan toe moeten voegen.
Dit alles kneden en hier de kleine strengetjes van vormen.
De reden van het toevoegen van schilderspigment schijnt te zijn dat de ingekleurde klei wat donkerder blijft en niet naar de kleur groen zal gaan???

Welke reactie gaat het schilderskleurpigment dan aan met het koperoxide tijdens de biscuit?

Marrie.

11 antwoorden

  • Hoi Marrie,

    Ik had meer de indruk dat het zwart toegevoegd werd zodat hij beter kon zien wat het eindresultaat zou worden.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Is het pigment "zwart", door schilders gebruik, niet gewoon roet, of ook wel lampzwart, ook basis voor "chinese inkt ?
    beantwoord
  • Dat weet ik niet precies, Lucien.
    Ik heb de indruk dat dit materiaal te koop is bij de groothandel waar ik wel eens kom.
    Bij deze groothandel worden materialen verkocht voor scholen.
    Ik denk dat dit schilderspigment bedoeld is voor kunstschilders of voor schoolgebruik. Het wordt verkocht in vrij grote plastic flessen en is gemakkelijk te doseren.
    Ik heb het idee dat het op water basis is maar het zou ook best op olie basis kunnen zijn.
    Het is geen roet en naar ik aanneem ook geen basis voor chinese inkt. Ik weet even niet wat met lampzwart wordt bedoeld dus daar kan ik geen antwoord op geven.
    Mogelijk zit er wel dezelfde kleurstof in het schilders pigment als in chinese inkt.
    Misschien is chinese inkt een goede vervanger voor dit schilders-pigment.
    Kunnen we chinese inkt meebakken in biscuit?
    Want dan probeer ik dat toch?

    Groetjes: Marrie.

    beantwoord
  • Hoi Let.
    Ik had ook wel het idee dat het misschien als "versterker" diende om het eindresultaat beter te kunnen zien maar ik heb ook een vermoeden dat het tijdens de biscuit ook nog de kleur zou kunnen ondersteunen om het donkerder te krijgen.
    Vandaar ook dat ik de vraag heb gesteld want mocht het laatste niet het geval zijn dan is het toch onzin om het schilderspigment hiervoor aan te schaffen???
    Naar mijn idee zal het mengsel klei-ijzeroxide alleen, zonder toevoegingen goed genoeg kleuren om het resultaat te kunnen zien, wanneer je de rolletjes in drukt, in de nog natte witte klei?
    Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd of dit gecombineerd misschien wel een dubbele functie heeft.....

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Wat hij gebruikt is volgens mij gewoon acrylverf, dat heeft een bepaalde consistentie waardoor het makkelijker is om door de klei te mengen. Daar doet hij die ijzeroxide doorheen. Als je alleen die ijzeroxide gebruikt blijft het misschien te licht van kleur. Ik begreep uit dat filmpje dat de ijzeroxide pas na het stoken goed zichtbaar zou worden. Ik denk dat de acrylverf volledig verbrandt.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let,
    Sommige acryl, latex of olieverven worden met minerale pigmenten ingekleurd, zoals ijzerrood, geel ijzer (okers), of andere goedkope pigmenten. Voor de duurdere pigmenten die wij noodzakelijkerwijze dienen te gebruiken, zoals blauw, rood, geel of zwart, zijn van organische oorsprong, zoals ook gebruikt in fiber-industry. Het is handig wat kleurstof in klei of glazuur te stoppen om een beter onderscheid tussen wit en wit te hebben. Zo kleur ik wax-resist in met rode inkt. Zo zie ik beter waar het resist zit en hoe dik het aangebracht is. Lampzwart, wat vakjargon is voor roet ( koolstof ), is het pigment voor chinese inkt en meer van die inkten. Wat arabische gom erbij en je hebt inkt ( van een zeer oude chinees geleerd :-) )
    Dit poeder kun je in elke schilder-speciaalzaak kopen en is zeer goedkoop. Het brand uiteraard totaal op in oxiderende stook. Als men bv. 0,5% ijzer onder porseleinaarde gaat mengen, zie je amper het verschil, voor en na. Met een transparant glazuur eroverheen en reducerend gestookt heb je al een celadon. Het is dan wel nuttig wat extra (onschuldig) pigment aan de klei toe te voegen. Wel uitkijken wat voor pigment je er in stopt, en best, als men niet zeker is, proefje bakken.
    beantwoord
  • Let en Lucien.

    Wanneer ik er aan toe ben en dit eens wil proberen, ga ik gewoon de ijzeroxide vermengen met water en daarna door een beetje klei mengen.
    Zo kan het ook en wanneer het eindresultaat toch hetzelfde zal zijn kan het evengoed zonder een schilderspigment.

    Allebei bedankt voor de antwoorden.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie J,

    Vond bij toeval een video waarin schildersmedium wordt vermengd met ijzeroxide.
    http://www.ceramicartsdaily.org/video/index.aspx
    beantwoord
  • Hallo Petrus.
    Tja...van daaruit was mijn vraag juist ontstaan. :-)
    Evengoed bedankt voor het meedenken.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ik heb zelf wel wat geprobeerd met schilders-kleurpigmenten, maar alles verdween tijdens de brand.
    Grot,
    Hanneke
    beantwoord
  • Een schilders-kleurpigment werd in dit geval inderdaad gebruikt om het resultaat beter te kunnen zien.
    Ik heb een test gedaan zonder een pigment en dat werkt niet fijn.
    De klei, vermengd met alleen ijzeroxide geeft inderdaad zo weinig verschil van kleur dat je geen duidelijk beeld krijgt van wát er nu is gemaakt.

    Een volgende keer bij het "inleggen" van kleine ingekleurde kleirolletjes zal ik eens proberen een beetje klei tevens te vermengen met acrylverf.
    Dit zal zeker veel gemakkelijker werken!

    Al doende leert men!
    Groetjes: Marrie.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.