ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Onderplaten van kleiwals

Wij zijn een kleiwals aan het construeren en nu is de vraag van welk materiaal we het beste de onderplaat om de klei op uit te rollen kunnen maken. Trespa, hout, alluminium, pvc of roestvrij staal? De plaat kan er in blijven want de wals is in hoogte verstelbaar.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
Groeten, Inez

4 antwoorden

  • Inez als ik mijn wals bekijk (ook in hoogte verstelbaar) is het gewoon een soort spaanplaat met een fineerlaag. Daarover komt een canvas doek, die links van de wals vastzit, waar je de klei op legt en daarover weer een kanvas doek. Tussen deze twee doeken rol je de klei uit, is dan natuurlijk ook gemakkelijk er van af te halen. Als je een foto nodig hebt mail me maar, succes !
    beantwoord
  • Dag marga,
    Ik vraag me af of de fineerlaag niet vochtig wordt van de klei met alle gevolgen van dien? Misschien is ijzer en trespa etc. wel te glad, heb jij daar een idee van, of is de fineer ook glad?
    Ik zou het heel fijn vinden als je ons een duidelijke foto zou kunnen sturen van jouw kleiwals.
    Heb jij verschillende doeken voor de verschillende kleuren klei of was je die gewoon steeds uit?
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Nee Inez door de fineerlaag trekt geen vocht van de klei. IJzer gaat roesten en heeft natuurlijk behoorlijk gewicht, dan zou ik voor trespa kiezen. Ik stuur je wel een foto door als ik je mailadres weet. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Marga, als je mijn naam aanklikt kan je mailen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.