ALGEMEEN > Diversen > Basaltgruis. Waar te koop?

Wie weet waar ik basaltgruis kan kopen?
Ik heb wel eens gelezen dat ze dat bij een tuincentrum verkopen maar daar hebben ze er nog nooit van gehoord!
Groetjes Let.

19 antwoorden

  • Volgens mij is het hetzelfde als lavameel of vulkanische as. Dat hebben ze bij Keramikos. (misschien even daar informeren.)
    beantwoord
  • Ik heb gevraagd bij Keramikos naar basaltgruis. Als dat hetzelfde zou zijn als lavameel dan hadden ze dat denk ik, hoop ik, wel gezegd.
    Wel bedankt voor het meedenken hoor!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let
    Ik ben erg benieuwd waar je dat voor gebruikt ?
    groet Anna.
    beantwoord
  • Ik wil er proeven mee doen voor een glazuur.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ja hoor, Let, basalt is een lavagesteente. Echter dit kan wel eens sterk variëren in samenstelling. Kenmerkend is het hoge kwartsgehalte en het ijzer, wat resulteert in een steeds donker glazuur.
    Enkele recepten:

    1200°C-1250°C
    Basaltmeel 72%
    Ball clay 11%
    Calc.carb. 11%
    M&M1233 6%

    Basaltmeel 36%
    K-Veldspaat 36%
    Dolomiet 28%
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dus toch lavameel. Gek dat Keramikos me dat niet verteld heeft. Ik weet nu in ieder geval wel waar ik het kan kopen! Dankjewel voor jullie hulp.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Basaltgruis wordt door straalbedrijven gebruikt als alternatief voor zand en grit. Het bestaat in verschillende korrelgroottes. Toegevoegd aan de kleimassa geeft het spikkels omdat in het basalt 10 tot 15 % ijzeroxide zit. De groffere korrelmaat > 0,5 mm geeft wel bultjes en blaasjes in het oppervlak (gestookt op 1240 C)
    succes, Hans
    beantwoord
  • Dankjewel Hans!
    Ik kom zo vaak allerlei rare stoffen tegen in, vooral, buitenlandse glazuurboeken. Ik wil dat dan graag uitproberen maar heb geen idee hoe ik aan al die stoffen kom! En om nou alleen daarvoor naar het buitenland te verhuizen is ook weer zo overdreven! :)
    Ik ben inderdaad ook op zoek naar, onder andere, die basalt om de kleimassa te voorzien van een ander uiterlijk.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • ik heb een paar kilo staan die ik niet gebruik. Belangstelling?
    beantwoord
  • Wauw! Super! Een paar kilo is wel heel erg veel voor proeven. Maar ik wil het dolgraag uitproberen! Ik had je al gezegd dat we zeker nog eens bij je langskomen. Dat ben ik niet vergeten hoor! Nog niet weggooien!!!!! :)
    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Let,
    Uiteraard een mooie aanbieding van Hans. Maar zoals ik reeds heb vermeld is basalt/lava in zeer verschillende samenstellingen te krijgen, naargelang de leverancier. Als je het als grondstof in een glazuur wil gebruiken, en deel zijn van het recept, mag de korrelgrootte niet grover zijn dan 120 mesh. Als Hans Basalt heeft uit de bouwsector is de kans groot dat de korrel te grof is, maar dan uitstekend kan dienen als special effect, mede door de kleurvormende oxydes, met de voornaamste IJzeroxyde ( 10-15%). Het Basaltpoeder voor glazuurgebruik heeft een gemiddelte van 10 à 11%.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien!
    Voor mij is het juist een uitdaging om met dat soort materialen tot een mooi resultaat te komen. Ik wil graag van alles uitproberen. Zowel met glazuur als met de klei.
    Ik neem je advies ter harte!
    Groetjes Let
    beantwoord
  • Dat is de juiste ingesteldheid Let !
    Steeds prettig advies te geven aan collega's die er voor gaan.
    Misschien is het Basalt van Hans wel grof genoeg om het in je steengoedklei te mengen als chamotte. Waarom ook niet in het basaltglazuur wat extra grove korrel aan toe voegen. Doen! let wel, hoe grover de korrel, hoe moeilijker het is deze grondstof te laten smelten als onderdeel van het recept.
    beantwoord
  • Hallo Let,
    Altijd leuk om proeven te doen met ongebruikelijke materialen. Het is niet helemaal hetzelfde maar bij een steenhouwersbedrijf wordt er veel steen geslepen en gezaagd waaronder vaak basalt. Het kan erg interessant zijn om proeven te doen met het slib dat van de machines komt. Het is dan wel een mengsel van poeder van basalt, graniet, marmer en zandsteen (of wat voor andere steensoorten er worden verwerkt). In het verleden hadden studenten van mij daar erg interessante resultaten mee.
    Overigens heb ik nog iets van 3 kilo basaltpoeder staan in mijn werkplaats, als je geïnteresseerd bent.
    Met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dankjewel Michel!
    Heel erg aardig! Hans had ook nog twee kilo staan en aangezien we altijd nog een keertje het plan hadden om daar naar toe te gaan kunnen we dat mooi combineren!
    Ik waardeer het zeer hoor! Ik heb inmiddels al aardig wat geëxperimenteerd en daardoor dus ook een heleboel "troep" staan. Het is zo jammer dat je al dat soort materialen alleen maar in grote hoeveelheden kunt krijgen. Als het dan niet wordt wat je ervan verwacht zit je er toch mee.
    Maar het blijft leuk en interessant!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Op zoek naar gegevens over basaltmeel ontdekte ik de discussie over wel of geen verschil basaltmeel/lavameel en de verkrijgbaarheid.
    Hoewel basaltmeel en lavameel 'zusje en broertje'zijn is er wel verschil, chemisch, maar ook in harheid, lava is een poreus materiaal. Wordt iin de grof keramische industrie gebruikt (baksteen en dakpannen) in de maten 0/1 en 0/2 mm. Als lavameel meer bekend als bodemverbeteringsmateriaal.
    Lavameel in zakken van 20 kg, 0/1 en 0/2 in bulk per auto en scheepsladingen, in kleine hoeveelheden (kg's) wel te krijgen van opslagplaats of ik breng het mee vanuit de Duitse groeve.
    Groeten Jan van Herk
    beantwoord
  • Jan, basalt is lava, maar alle lava is geen basalt. Kan je vergelijken met briljant, wat een diamant is, maar ieder diamant is daarom niet briljant.
    Basalt hoort bij de plagioclaas-veldspaat groep ( albite, oligoclaas,andesine,labradoriet,bytowniet en anortiet ) en bevat tussen 45 en 55 % gebonden silica. Smeltpunt tussen 1150 en 1250°C.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Basalt is Lava voor mij nog niet duidelijk. Bij een vulkaanuitbarsting wordt gesproken over lavastukken en lava-as , die worden uitgestoten. Of de Lava vloeit als Lavastroom uit. Geen basaltstromen. Afhankelijk van Magmasamenstelling - snelheid van uitvloeiingen en afkoeling ontstaat basalt. Chemisch bevat lava meer CaO en Tonmineralen, Basalt meer Magnesium.
    Ook komt er nog vulkanisch glas vrij, dat is Puimsteen. Oorsprong MAGMA, met 3 verschillende materialen Basalt - Lava en Puimsteen.

    Groeten
    SALUCON Jan van Herk
    beantwoord
  • Jan, zowel Basalt als Puimsteen zijn lava-gesteenten. Lava is de verzamelnaam voor van vulkanische oorsprong gesteenten. Beiden bevatten veel silicium, maar beiden kunnen van samenstelling sterk verschillen, maar worden onder de FELSISCHE ( veldspaten ) gesteenten gerekend. Het is wel zo dat Puimsteen minder MgO bevat, maar heeft dan weer een hoger Al²O³ gehalte. Enkele cijfers ter vergelijking:
    BASALT:
    SiO² : 44-47% . Al²O³: 14-23% . TiO²: 2-3% . Fe²O³ : 10-12% . CaO : 10-12% . MgO : 5-10%
    PUIMSTEEN:
    SiO² : 50-60% ; Al²O³ : 20% ; TiO² : 0% . Fe²O³ : 4-5% . CaO : 3-5% . MgO : 1-1,5%

    Men moet ook letten op vertaalfouten. Zo heb ik een vertaling uit het Engels waar sprake is van ' vuursteen '. Niks mis mee, maar dit gaat men bij uw leverancier niet vinden. Wél Flint, een verontreinigde vorm van Kwarts. Zo bestaat er ook Lavalith wat betreft samenstelling zowat gelijk is aan Basalt.
    Basalt, door zijn hoog ijzergehalte, wordt ook als Veldspadoïde gebruikt voor het aanmaken van bruine glazuren. Als je enkele recepten wil,geen maar een sein, maar vergeet niet de temp. bij te voegen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.