ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Transparant glazuur 1060C.

Hallo allemaal
Zoek een transparant glanzend glazuur op 1060C. Heb al div. glazuren geprobeerd (gekocht) maar ik heb het steeds te dik (melkachtig) of te dun (schraal). Ik werk altijd met creaton 40 % chamotte. Wie heeft er voor mij een goed werkend glazuur uit de winkel of een recept.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet marjo

14 antwoorden

  • Marjo,
    In geval je zelf aan de slag wil, volgende recepten voor glans-transparant-glazuur voor SK 02a ( +/- 1060°C )

    Degussa 90167 fritte of een vergelijkbare fritte
    Na²0 0,45
    Ka²0 0,45 Al²0³ 0,20 Si0² 1,80
    Ca0 0,10 B²0³ 0,60

    Recept:
    FR 90167 70%
    Kaolien 17%
    Kwarts 13% ( mooi in zijn eenvoud )

    Recept:
    FR-1-3221 50% ( Colpaert Gent) Calciumboraatfritte
    Kali-veldsp. 19%
    Kwarts 17%
    Lithiumcarbon. 7%
    Kaolien 7%

    Succes.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien
    Ga het de eerst volgende stook uitproberen.
    Groet Marjo
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • Hallo Kevin
    Het probleem is inmiddels opgelost. Maar ik ben nieuwsgierig naar je antwoord. Loodhoudend of loodvrij ik gebruik alle twee.
    Groet Marjo
    beantwoord
  • Het bericht geplaatst op 11-12-2011 13:33 is door de beheerder verwijderd.

    Het Discussieforum heeft als doel het discussieren over een onderwerp uit het brede interessegebied van iedereen die met keramiek bezig is.
    Het is niet de bedoeling dat er goederen worden aangeboden.
    beantwoord
  • oke
    beantwoord
  • Wie kan mij een vervanging van Degussa 90167 geven?
    Prema
    beantwoord
  • prema, de fritte P 2962 van Potterycrafts komt aardig in de geburen van D 90167 ( nu Ferro )
    beantwoord
  • Dankjewel, en ik ga het uit proberen.
    Je hoort van mij hoe het geworden is.
    Prema
    beantwoord
  • Lucien, ik heb uw recept;
    FR 90167 70%
    Kaolien 17%
    Kwarts 13% ( mooi in zijn eenvoud )
    Gemaakt, dit is idd erg mooi,maar het craqueleerde bij aardewerk stook biscuit op 995 gr. en de gladbrand op 1060 gr. Is het ook mogelijk om dit glazuur te stoken zonder dat het craqueleerd?

    groet,Hannie

    oh,nog even ter aanvulling; ik giet het in gegoten vaasjes.

    beantwoord
  • Hannie, hier moet een kleine aanpassing gebeuren om in overeenstemming te brengen met de gebruikte klei. Als je steengoedklei ( stooktraject tot bv. 1250°C )gebruikt kan dit euvel optreden. Probeer eens Kaolien 20% en Kwarts 10%.
    beantwoord
  • Dank je voor je antwoord Lucien,ik zal het aanpassen.Maar ik gebruik alleen aardewerkklei,stook niet hoger dan 1060 gr.
    Dan heb ik nog een vraag;kan ik met deze fritte ook een witte glansglazuur maken?Als u hiervoor een recept hebt,heel graag!
    groet,Hannie
    beantwoord
  • Hannie, probeer ook eens naar 1080°C te stoken. ( steeds met een gemiddelte van 150°C/uur. Voor 1060°C moet dit 7 uur beslaan.)
    Aan dit basisrecept ongeveer 5% Tinoxide toevoegen om een wit-dekkend glazuur te bekomen. Weer kei-eenvoudig niet ?
    beantwoord
  • nou,dat is zeker kei- eenvoudig,fijn dat het zo simpel is,ik ga na m`n vakantie (volgende week vrijdag) naar Keramikos om Tinoxide en cones voor 1080gr. te kopen.Lucien,weer heel erg bedankt voor de adviezen!
    Groetje,Hannie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.