ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > half mat basisglazuur voor aardewerk

Ik zoek een half matte glazuur om met pigmenten te kleuren voor aardewerk. Ik gebruik creaton klei 474 en papierklei.
De kant en klare transparante glazuur ( van Silex) glimt mij te veel en de matte zijn weer te dof. Ik heb al eens die twee glazuren gemengd. Ik weet dat het soort pigment ook weer verschil uit maakt. Ik wil vooral blauwe en groene glazuren maken. Ik maak altijd proefstrookjes.
Wie heeft ervaring met zelf samenstellen.

8 antwoorden

  • Tjalda,

    Het mengen van deze twee glazuren is een optie. Dit zal vermoedelijk niet lukken als je half om half doet. Maar wat je er niet bij vermeld is op welke temperatuur je werkt en wat de stooktijd is. Je kan zeer gemakkelijk van een satinè-glazuur een glanzend glazuur maken door over zijn tijd/temperatuur te gaan. Alle transparant-glanzende glazuren beginnen als mat-opaak glazuur bij de smelting. Als je lang en hoog genoeg gaat stoken worden ze uiteindelijk allemaal glanzend. Als er tinoxide in zit zullen ze wel altijd opaak blijven, gezien tinoxide nooit aan dit smeltproces meedoet. Maar mat èn glanzend zijn ze allemaal. Dit hangt louter van het stoken af.
    beantwoord
  • Dag Lucien. Ik stook op 1040 graden, tot 600 graden in 4 uur en daarna in ongeveer een uur tot 1040. ( kan dat laatste niet regelen, heb een eenvoudige computer)
    Je zegt dat ik de twee transparante glazuren kan mengen, maar niet half /half. Hoe dan? Moet dat dus gaan testen.
    Maar ik zou ook best zelf een glazuur willen maken, heb veel grondstoffen. Heb wel een paar recepten voor steengoed temperaturen. Maar hoop dus op een recept voor aardewerk temperatuur. Ik heb een paar kant en klare kwastglazuren die mooi mat zijn, maar die zijn nogal duur en het zijn kleine potjes, zo leeg! En ik wil wat verschillende nuances blauw en groen maken door te variëren met het aantal grammen pigment poeder.
    Dus ik hoop op meer reacties. Jij in ieder geval bedankt voor je uitleg. ( Ik lees vaker berichten van jou en heb er van geleerd)
    beantwoord
  • Tjalda,
    Nu is 1040 °C wel erg laag. Ik denk dat je betere resultaten mag verwachten tussen 1060°C en 1080°C. Je kan een glanzend glazuur voor 1080°C nog satinè houden op 1060°C. Echter dit is geen regel, enkel een mechanisme. Net zoals de mengverhouding mat-glanzend om het gewenste satinè te bekomen. Uitproberen met verschillende mengsels. Een recept dat voor de ene werkt, werkt daarom niet voor de andere, om de eenvoudige reden dat er een verschil zal zijn in stooktraject. Dit is de reden waarom ik liever over cones dan graden spreek.
    De onderstaande recepten zijn voor ongeveer 1060°C en zouden dan satinè moeten zijn.
    A
    nephelien syeniet 40%
    bariumcarbonaat 19
    fritte M&M 1233 18
    kwarts of flint 8
    ball clay 6
    B
    nephelien syeniet 55%
    krijt 23
    lood-mono-silicaat 20
    bentoniet 2
    C
    wollastoniet 40%
    fritte M&M 1233 58
    bentoniet 2
    D
    pedaliet 67%
    lood-mono-silicaat 35
    talk 3
    bentoniet 2
    Hier kan je uiteraard nog pigment aan toevoegen.
    Enkel C is voor gebruiksgoed geschikt.
    beantwoord
  • Lucien, weer bedankt voor je snelle reaktie. Toch weer een vraag: fritte M&M 1233 is niet bekend bij mijn leverancier Silex en ook op de website van Robbelien kon ik het niet vinden. Kun je zeggen wat de samenstelling is. Of bij welke webwinkel het te bestellen is? Ik woon weliswaar in Brabant, maar een ritje naar België is me toch te ver. Of ik moet het combineren met de tentoonstelling in Gent.
    Groeten, Tjalda.
    beantwoord
  • probeer eens VeKa of Keramikos. ( zie KLEI :com.adver.)
    Wel een fritte met veel toepassingen, die M&M 1233.
    beantwoord
  • Tjalda.

    Fritte M&M is te krijgen bij Victorine Reijziger te Bussum.
    Bij een bestelling kan het tesamen met bijv. een pallet klei thuis bezorgd worden, anders moet men het halen.

    Aangezien ik graag wilde bestellen kan dat ook bij Karamik-Kraft in Duitsland.
    Prijs: 5.99 per kilo ( 10 kilo is wat goedkoper) en verzendkosten € 9,99.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ik heb een foutje geschreven.
    Het moet zijn: Keramik-Kraft in Duitsland.
    Men heeft mij geschreven dat de bestelling 3 - 10 dagen duurt voordat het afgeleverd wordt.
    Dat is dus vrij snel.
    Gemakkelijk via internet te bestellen.

    Marrie.
    beantwoord
  • Nog even de samenstelling van M&M 1233 meegeven:

    0.40 Na²O
    0.30 K²O
    0.30 CaO
    0.03 Al²O³
    2,40 SiO²

    Mol.W.: 217
    ET: 503 °C
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.