ALGEMEEN > Ovens > ovenbesturing

Een vraagje wellicht eerder iets voor een electronica forum maar gezien het onderwerp toch maar hier.

Ik wil graag zelf een ovenbesturing maken waarbij ik een oude psion 5mx gebruik als PLC. Deze moet dan een zwakstroom relais aansturen welke weer m'n wisselstroom relais schakelt. De communicatie gaat dan middels een rs232 interface kaart, o.a. om m'n thermokoppel signaal om te zetten.

Heeft hier iemand ervaring mee en zo ja zou je die willen delen met mij.

Alvast bedankt
Frans

4 antwoorden

  • Frans,

    Ikzelf werk aan een project om mijn PC in te zetten als ovenbesturing. Dat ding heb ik toch dus ... waarom niet?

    Ik heb een interfacekaart van Velleman (K8000) die ik kan aansturen/uitlezen via de printerpoort.

    Mijn programma is klaar, de interfacekaart werkt uitstekend, rest me nog het thermokoppel te verbinden.

    Ik ben echter op zoek naar een versterker die het signaal van enkele millivolts van het thermokoppel kan omzetten naar 5V max (voor de A/D omzetter op de interfacekaart).

    Wat je zeker zal moeten trachten te vinden is een tabel met spanningswaarden voor verschillende gemeten temperaturen. Dit verloop is echter niet lineair voor de meeste thermokoppels, wat het er zeker niet makkelijker op maakt.

    Ik denk er aan een thermokoppel S-type te kopen bij Van Leemputten Lier België, zij zijn ook fabrikant en hebben me reeds de technische gegevens doorgezonden.

    Het is en blijft in elk geval nog een heel deel knutselen.

    ps weet jij iets van nulcompensatie bij thermokoppels en compensatiekabels af, want als je nauwkeurig wil meten is dit echt wel noodzakelijk?
    beantwoord
  • Beste Gunther,

    Ik ben van plan om enkele glasovens te bouwen. Hiervoor heb ik dus ook regelaars nodig en thermokoppels. OP het web heb ik een pdfje (zie www.cma.science.uva.nl/.../b053.pdf) gevonden waarin veel over thermokoppels staat, o.a. iets over nulcompensatie. Misschien is dat wat voor je. Als regelaar had ik gedacht om de C-control van conrad te gaan gebruiken (zie www.c-control.de) maar ik weet nog niet goed hoe ik de thermokoppel aan deze regelaar zou moeten koppelen.

    Groeten, Hans

    beantwoord
  • Hallo, Ik heb voor ingrid een besturing gebouw voor haar oven.
    Bij Artie kan je een nauwkeurige digitale thermometer kopen VC 300 met K-type thermokoppel voor temperaturen tot 1370 graden.
    Ik had hem ergens anders gekocht want ik woon niet dicht bij artie. Ik moest nog wel een koppel met keramische huls en verlengkabel kopen.
    De Rs232 uitgang van het instrument is een 5 volt signaal deze met wat elektronica op RS232 niveau van de pc gebracht (2 keer een poging want de eerste poging was niet elektrich gescheiden en gaf meetafwijking boven de 900 graden).
    1 bitje (RTS) van de rs232 poort gebruikt om een relais te schakelen. Het relais was van een UPS en klaar is de techniek. Een beetje programmeren en klaar is de regelaar.
    beantwoord
  • Ik had niet meer verwacht dat er na zo lange tijd nog een reactie op zou komen. En nu notabene drie!

    Ondanks dat ik inmiddels een paar mooie regelaars heb o.a. sinds kort de SE3000 (saffiere) met koppelbare programma's blijf ik toch geïnteresseerd in een eigen gemaakte regelaar. Al was het maar om de tijd temp gegevens te kunnen loggen voor mijn stookverslag.

    Maar wellicht kan dat met de SE3000 ook wel, heb de technische documentatie nog niet bekeken.

    Maar goed, wellicht is het een aardig idee om van de geslaagde projecten een volledige beschrijving op de site hier te plaatsen.

    mvg Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.