ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoe kom ik aan deze kleur...

hallo,
heb iets voor een ander gemaakt wat de kleur moet krijgen van deze foto...
staat alleen bij gekleurd met oxyde en glazuur, iemand een idee hoe ik tot deze kleur kom ? bedoelen ze alleen oxyide met transp. glazuur of voegen ze er iets aan toe ?
tip van..Misschien iemand die ook met deze kleuren werkt, je ziet t wel meer, ook in blauw en groene tinten.
Bijlagen:
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo A.

    Het lijkt mij rutiel of mangaan...met daaroverheen een transparante glazuur.
    succes, monique
    beantwoord
  • Hallo A.,
    Het lijkt me ook wel mangaan met rutiel-houdend glazuur, maar is wèl zeer vaag om uitsluitsel te geven. Ik veronderstel dat het steengoed gestookt is. Belangrijk om de mogelijkheden in te schatten. Testen is de enige zekerheid.
    beantwoord
  • werk nog niet zo heel lang zelf met klei, glazuur en oxyde's maar rutiel zegt me helemaal niets, kan iemand dat uitleggen, hoe het dan werkt om he "zo" te krijgen ?
    groetjes
    beantwoord
  • hoi,
    je koopt rutiel/mangaan in een keramiekwinkel, je doet een bodempje van het poeder in b.v. een jampot, je doet er een klein laagje water bij en roert dit flink, vervolgens breng je dit aan op het beeld. Ik doe dit altijd met een tamponneerkwast omdat ik graag een wat vlekkerig resultaat wil. Steeds goed blijven roeren. Eventueel wat uitvegen met een doek. "Fouten" zijn te corrigeren met water.
    (Testjes maken is de enige manier om uit te vinden hoe dik je de rutiel aan moet brengen, dit moet vaak dikker dan je denkt.) Vervolgens spuit ik er transparant glans glazuur overheen in een dunne laag. (ik gebruik hiervoor de compressor maar dit kan ook met de handspuit)
    Ik denk dat de bovenste kleur, de wat donkerder gekleurde delen van het beeld op de foto mangaan is. Maar ik weet dat niet zeker. De werkwijze is als bovenstaand van de rutiel. (pas wel op voor "zakkers")
    beantwoord
  • Rutiel is de "natuurlijke" vorm van titaandioxide, met het verschil dat er een beetje ijzeroxyde aan vast zit en een gelige kleur geeft. Rutiel in glazuren geeft een "artistiek"-ogend effect. Werkt wel vergelend in relatie met kleurpigmenten.
    beantwoord
  • Je kunt ook dit resultaat verkrijgen met bruin onderglazuur en daar overheen een transparant glazuur.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.