ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > cobaltchloride

Ik ben in het bezit gekomen van een tonnetje cobaltchloride. Wie kan mij iets vertellen over toepasbaarheid in glazuren, giftigheid, etc.
gevraagd

7 antwoorden

  • Hoi Jaap

    Cobaltchloride is meestal gebruikt bij zoutglazuur maar in een gewone glazuur kan het ook wel gebruikt worden hoewel er chloorgassen kunnen vrijkomen dus in een electrische oven gestookt is het raadzaam goed te ventileren.
    Omdat je maar weinig cobalt nodig hebt om een donkerblauw te maken is het wel te gebruiken.
    Geen ervaring met putjes enz in de glazuur

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Eric en Frans bedankt voor de informatie. Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd als verf (een verzadigde oplossing) op een witte onderglazuur. Het schildert gemakkelijk maar geeft een lelijke, vale kleur blauw. Als er iemand is die het hebben wil, kanb die het komen ophalen in Oosterbeek. Anders gaat het naar de chemo-kar.
    beantwoord
  • Hoi Jaap,

    Ik zag toevallig dat jij in het bezit bent van Cobaltchloride, en ik ben hier juist naar opzoek,
    dus ik hoop dat je het nog hebt en ik wat van je kan overnemen, zo niet, kun jij me dan vertellen waar je het vandaan hebt, ik heb het eigenlijk nodig voor de chemiedoos van mijn zoon!!!
    beantwoord
  • Hoi Jaap,

    heb je nog cobaltchloride wat je kwijt wil?
    Ik ben ernaar op zoek voor het inkleuren van porselein en zou graag wat bij je komen halen.
    Groetjes, Carla Teer.
    beantwoord
  • Ik heb de cobaltchloride afgevoerd. Dus sorry voor iedereen die het toch nog wou hebben.
    Deze discussie kan afgesloten worden denk ik.
    beantwoord
  • Ik ben weeramateur en heb vroeger in valkenburg eens
    van die figuren gezien die bij vocht veranderen van roze voor regen en blauw voor mooi weer.
    Aangezien ik interesse heb om dit te maken vraag ik mij af hoe je aan dit spul ( cobaltchloride ) komt.
    Waar kan men dit kopen ?
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Kijk eens in de lijst van adverteerders daar is er vast wel een bij die bij je in de buurt is en die cobaltchloride verkoopt.


    suc6 Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.