ALGEMEEN > Ovens > Handige aanpassingen in nog te bouwen schuur

Ik heb een vraag wat betreft de plaatsing van de oven en de aanpassing van de ruimte voor een oven. Ik wil een stenen schuur bouwen met een hobbyruimte, waarin ik ook een nog aan te schaffen oven wil laten werken. In de schuur komt naast de hobbyruimte een aparte ruimte als berging voor de fietsen en tuinstoelen, is het handig vanwege vrijkomende gassen de oven juist daar te plaatsen? Hoe kan ik het beste de ventilatie aanpakken? En de krachtstroom? Wat merken buren van het stoken van de oven?

Met vriendelijke groet, Petra de Vree.
gevraagd

4 antwoorden

  • Petra,
    Betreft rookgassen: Of je nu een oven plaatst op gas of elektriciteit, heb je steeds een rookafvoer-systeem nodig. Dit volstaat met het plaatsen van een metalen (aluminium volstaat reeds) hoed ter grootte van het dak van uw oven, met een schouw naar buiten, dit in de kortst mogelijke weg. Door de warmte van de oven gaan de gassen vanzelf naar buiten. De buren zullen hiervan geen hinder hebben, of je zou een oven vol met paperclay biskwie stoken, wat duidelijk een rookpluim geeft.
    Betreft krachtstroom: 3 x 40 Amp. volstaat ruimschoots ( zie gegevens van uw gewenste oven ). Gezien u toch aan nieuwbouw toe bent is het overwegen waard om gelijk ook aardgas binnen te brengen, indien deze voorradig is. Indien niet, voorziet dan een mogelijkheid om met LPG te werken.( kleien kan soms wel eens uit de hand lopen :-) ).
    Als je 100% veiligheid wil, plaats de oven met bediening in een kooi, een soort kippenhok zeg maar. Dat volstaat om de fietsen en de tuinstoelen op afstand te houden.(en te nieuwsgierige bezoekers)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Erg bedankt voor je antwoord. Aardgas heb ik helaas niet, in mijn huis heb ik stadsverwarming. Ik ben nog aan het twijfelen wat nu handiger is, de oven in het fietsenhok met kippengaas of toch in de hobby-ruimte zelf. Die wordt namelijk een stuk groter qua ruimte en dan heb je wellicht geen omvallende fietsen, daar had ik nog niet aan gedacht... Wanneer je nog andere suggesties hebt, zijn ze altijd welkom!

    Nogmaals bedankt, Petra.
    beantwoord
  • Petra, wat moet ik me bij "stadsverwarming"voorstellen ?
    Om praktische reden zou ik de oven toch niet te ver van het atelier plaatsen. Je moet toch steeds met alle stuks een en weer. De oven in het atelier heeft het voordeel dat je "gratis" verwarming hebt bij het koelen. Bakken zal vermoedelijk toch 's nachts gebeuren om reden van nachttarief. Een droogrek naast de oven kan als "kippenren" fungeren.
    beantwoord
  • Lucien,
    Stadsverwarming maakt gebruik van de restwarmte die vrijkomt bij de opwekking van elektriciteit. Daarmee wordt het water opgewarmd dat in de huizen in mijn buurt binnenkomt. Zowel dat uit de kraan als in de verwarmingsbuizen komt rechtstreeks via de meterkast binnen. Het is milieuvriendelijker dan de ketels, en het heeft als voordeel dat ik de ruimte voor een ketel nu ergens anders voor kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor een paar beelden die ik in de toekomst bakken zal, in de oven die me ook restwarmte geeft :)

    Wederom dank voor je advies, je hebt me goed verder geholpen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.