ALGEMEEN > Klei - algemeen > kinder klei

Heb de hele rubriek doorgelopen , want ik zoch het antwoord op mijn vraag;
- hoe houden wij de gekleurde klei voor onze kleinkinderen soepel
Zou iemand daar een advies over voor ons hebben
bijvoorbaat bedankt
m.vr.gr.
Jan Schijf
Alphen aan den Rijn
gevraagd

11 antwoorden

  • maak een oude afdroogdoek nat en wring hem goed uit doe dat om de klei en daarom heen een plastic zak en...... voila klaar af en toe eens kijken of de natte lap niet is opgedroogd, als dat zo is, dan maak je de lap weer nat enz. enz.
    groetjes marijcke
    beantwoord
  • Beste Jan,

    Allereerst moet je uitvinden of je echte klei hebt.
    Voor kinderen is er allerlei boetseermateriaal die niet van echte klei is gemaakt.
    Bv van die felgekleurde staafjes boetseermateriaal wat een beetje olieachtig aanvoelt kan je niet met water zachter maken.
    Zelfbakkende "klei" zijn vaak kunstharsen met zand of krijt als vulmiddel, als daaruit het water verdampt is kan je dat niet opnieuw meer zacht maken.
    Echte klei (zolang die nog niet is gebakken) is met water altijd weer zacht te maken zie de eerste tip.

    veel succes.

    beantwoord
  • Beste Hans,
    zoekend op het forum naar info over het werken met klei met kinderen, kwam ik bij jou eerdere reactie terecht.
    Mijn vraag is:
    Ik geef een cursus beeldende vorming aan kinderen in de leeftijd van 5 t/m 12 jaar. Tekenen, schilderen, werken met hout en veel andere materialen staan op het programma.
    Graag wil ik ook aan de slag met klei. Naar mijn idee is een fijne chamotte klei het meest geschikt voor kinderhanden. Is dit juist? Is deze klei ook geschikt om aan de lucht te laten drogen, en later eventueel te beschilderen? Waarschijnlijk zijn de kleiwerkjes te divers in vorm en dikte om ze bij elkaar in een oven te bakken.
    Hoeveel tijd heeft fijne chamotte klei nodig om uit te harden?
    ik zie uit naar een reactie van je, groet Marga.
    beantwoord
  • Beste Marga,

    Als je gewone klei gebruikt en deze aan de lucht laat drogen, zal het werk zeer broos zijn en heel makkelijk uit elkaar vallen. Gewone klei zul je echt moeten bakken. Ik denk dat je echt een klei moet gebruiken die niet gebakken hoeft te worden in de oven.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Hanneke.
    Punt is dat ik erg weinig materiaalgeld te besteden heb voor de cursussen. De klei die gewoon aan de lucht droogt is stukken duurder dan een brood chamotte klei.
    Vandaar dat ik deze mogelijkheid "onderzoek".
    Groet, Marga.
    beantwoord
  • hallo Marga
    Je kan ook oefenklei nemen. Te koop bij schoolartikelenleveranciers zoals Heutink.

    Oefenklei - Ve-Ka heeft na het drogen een erg hoge sterkte.
    De klei heeft een grijsbruine kleur. Na het bakken krijgt het werkstuk een oranjerode bakkleur.
    De klei is bijzonder plastisch, waardoor het vrij eenvoudig is er grote voorwerpen van te maken. Eventueel kan de klei met wat water bevochtigd worden. Niet afgemaakte werkstukken afdekken met plastic om uitdrogen te voorkomen.
    De klei bevat vrij veel water. Het is heel belangrijk gevormde producten langzaam te drogen. De goed gedroogde klei is zeer sterk.
    In de meeste gevallen worden werkstukken van oefenklei niet gebakken.
    Als het voorwerp door en door droog is, kan het worden gebakken op een temperatuur van 900 graden Celsius. Als vuistregel hanteren: Hoe langzamer het stookproces opgevoerd wordt en hoe langer het duurt, des te beter is het uiteindelijke resultaat. Oefenklei wordt geleverd in een hersluitbare plastic zak in broden van 10 kg.
    prijs per stuk € 3,96 ex btw
    beantwoord
  • Hey Deddy,
    dit is nu wat je noemt een hele goeie tip!
    Ik ga uitzoeken waar Heutink zit. En anders bij andere schoolartikelenleveranciers informeren.
    Heel erg bedankt voor je reactie! Marga.
    beantwoord
  • Adresgegevens Heutink:

    Hoofdvestiging
    Nijverheidsstraat 45
    7461 AD Rijssen
    tel. 0548 - 53 66 66
    fax 0548 - 53 66 99

    Rijssen (informatie- en creatief afhaalcentrum)
    Galvanistraat 1
    7461 JC Rijssen
    tel. 0548 - 53 66 66
    fax 0548 - 53 66 99
    Openingstijden: ma t/m vr: 8.30 uur tot 16.30 uur

    Ede (informatie- en creatief afhaalcentrum)
    Galvanistraat 12 - 1
    6716 AE Ede
    tel 0318 - 64 04 42
    fax 0318 - 63 22 57
    Openingstijden: ma t/m vr: 8.30 uur tot 16.30 uur

    beantwoord
  • bedankt voor de gegevens rond Heutink. Ik heb al gekeken op hun site.
    Jammer is altijd dat er zoveel verwerkingskosten en verzendkosten bij komen wanneer je iets besteld! De prijs van bijna 4 euro lijkt heel aantrekkelijk bij Heutink. Uiteindelijk kom je toch op een bedrag van ongeveer 10 euro uit per brood oefenklei.
    Ook zou ik het graag eerst zelf uit proberen met de klei voordat ik voor 23 kinders materiaal ga aanschaffen.
    Toch weer iets waar ik regelmatig tegen aan loop.
    Heeft iemand ervaring met het werken met klei met kinderen, en met name met deze oefenklei?
    Marga.
    beantwoord
  • Ik heb zelf met kinderen deze klei gebruikt. Hij is een beetje glibberig als hij net uit het pak komt. Dan blijft er nog wel eens iets aan de kinderhanden kleven. Maar dat is simpel op te lossen door de pakken even te laten ademen (uurtje) en door te werken (walken zo'n 20 keer).
    Wat je kan proberen om de kosten te drukken, is de bestelling mee te laten komen bij een basisschool in de buurt. De school heeft al een debiteurennummer en bestelt beslist vaker per jaar een aantal goeden.
    Afhankelijk van wat je wilt maken, heb je voor 23 kinderen ongeveer 3 broden klei nodig. (Per kind ongeveer 500 tot 1000 gram) Ik bestel meestal wat meer, dan heb je nooit te kort. En je kan de klei in een emmer goed bewaren. Daarvoor gebruik ik mayonaise-emmers (10 liter) van een cafetaria (gratis gekregen) deze sluiten luchtdicht.
    beantwoord
  • Bedankt voor de bruikbare tips! Marga.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.