ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > multimeter

hoe lees ik de temperatuur af van een multimeter en op welk item zet ik de schakelaar
gevraagd

6 antwoorden

  • Volgens mij moet de meter op milliamperes staan Gretha.
    Dan moet je ook nog ijken.
    Kijk hoever de meter uitslaat bij 100 graden b.v. (kokend water)
    Daarna is er een verdeling te maken.
    Ter controle bij een stook ook een smeltkegel van de gewenste temperatuur mee bakken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Gretha multimeter uitlezen doe je in millivolt.
    Bij 100oc kokend water resp;
    Thermokoppel Type K 4.095 mv
    " S 0.645 mv
    " R 0.647 mv
    Dit zijn voor keramiekovens de meest gebruikte
    thermokoppels.
    Om uit te lezen is met millivolt Type K het eenvoudigste.
    Als je multimeter ook een microvolt uitlezing heeft,
    maakt het geen verschil.
    Eventueele meetfout(afwijking) ligt uiteraard ook aan de kwaliteit van de meter.
    m.vr.gr.
    beantwoord
  • Hallo Gretha,

    Ik heb de Voltcraft VC140 en die zet je gewoon op ºC.
    Even gegoogelt, hij kost ook niet zo veel 17,00 euro
    http://www1.conrad.nl/
    dan zoeken op Voltcraft
    beantwoord
  • Ik ben aan de slag gegaan met jullie aanwijzingen, maar...
    Ik heb Raku-gestookt met een multimeter, maar de omgerekende temperatuur bedroeg 1200 gr voordat het glazuur goed was. Is mijn multimeter niet goed (goedkoop ding) of doe ik iets verkeerd??
    Of toch die van 17 euro aanschaffen?
    Bedankt voor het meedenken.
    groet Gretha
    beantwoord
  • Hallo Gretha,

    Misschien is er eigenlijk niks mis met die multimeter en interperteer je de gegevens verkeerd of zit je op een hot-spot te meten. Het is zoals vlees bakken; ga je dat in een stoofpotje klaarmaken, heeft dat vlees al de tijd om overal gaar te worden. Ga je grillen, gaat dit snel en heb je eerder een "hoog vuur" nodig. Het gebeurd dan wel eens dat de buitenkant reeds aangebrand, en het binnenste nog rauw is. Bij Raku ga je als het ware "grillen". De meter "ziet" dan wel 1200 °C, maar het glazuur is amper uitgesmolten. Die meter gaat enkel de omgevingstemperatuur meten, en niet de scherf. Het heeft weinig zin enkel op een temperatuurmeter af te gaan bij Raku.
    Het kan ook best dat je een andere plaats in de oven moet opzoeken, weg van de vlam. Het is doodnormaal dat je daar 1200°C meet, terwijl elders amper de 1000°C bereikt is. Zie eens onder de rubriek "Raku". Daar is wel al wat weggeschreven wat je kan helpen in de beoordeling van meten en handelen. Succes.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien.
    De volgende stook is a.s. vrijdag, dus opnieuw proberen.
    We zullen het thermokoppel iets verplaatsen.
    Het gezegde 'meten is weten'gaat hier niet altijd op.
    Groet Gretha
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.