ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hard rose of fuchsia glazuur

Een cursist van mij vraagt naar een fel rose kant klaar aardewerk glazuur. Bestaat dat? Wie heeft daar ervaring mee?

Groetjes Let.
gevraagd

14 antwoorden

  • hoi Let, kijk eens bij Duncan (Silex) of Amaco (Keramikos)
    groeten Marian
    beantwoord
  • Hallo Marian,

    Ik heb al wel in de folder gekeken van Duncan maar daar vond ik die hard rose niet echt bijzitten.
    Keramikos en Silex zitten te ver weg voor mij om even te gaan kijken dus ik ben wel afhankelijk van folders of tips.
    In ieder geval bedankt voor het meedenken.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Let,

    Is onderglazuur van Clay bright met daaroverheen een transparant glazuur een optie?

    groetjes,
    Ria
    beantwoord
  • Hoi Ria,

    Is dat mooi effen, hard rose en dekkend? Ik ken dat niet.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Let,

    Geef het maar op; tot nog toe is er geen buitenlandse fabricant die dit kan leveren Het schijnt een onmogelijke Ik ken fabricanten met de meest mooie roden en paarsen, maar geen knalroze. Zelfs sommige rozes zijn transparant en niet dekkend. Helaas maar waar.
    beantwoord
  • Het zou kunnen via:
    Mangaanoxyde 4 tot 8% ( oxyd. tot neutraal alle temperaturen) in een Alkali-zinkglazuur met CaO en hoog SiO².
    of via pigment
    Instant Color Ferro 270 944
    in formule: K²O 3,7 Al²O³ 7,6 SiO²
    Na²O 0,3
    MgO 2,4
    ZnO 12,4
    CaO 8,9
    beantwoord
  • Liam, Let wordt niet vergeten ! Zelfs in het oude China kende men de "Roze periode". En dat zijn ze hier nog niet vergeten! :-)
    Let, gezien er weer geen temperatuur wordt aangegeven , ga ik er van uit dat het om aardewerk gaat, en gezien ik niet weet over welke frittes u kunt beschikken, volgende 'rauwe' glazuur voor ROZE. SK 02a.

    Nephelien syeniet 12,2
    Zinkboraat 15,1
    Zinkoxyde 19,6
    Talk 1,0
    Krijt 5,8
    Loodbisilicaat 28,8
    Kaolien 17,5
    + Ferro 270 944(intense red) 3 - 5 %

    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Je hebt me wel heel nieuwsgierig gemaakt met het recept! Lijkt me super!!
    Dit is toch het recept van de formule die je erboven hebt geschreven of heb ik dat mis?
    Ik reken de formule wel om met de beschikbare frittes die ik heb.
    Alleen die Ferro 270 944, daar heb ik geen idee van wat dat is. Ijzeroxide extra rood?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ferro 270 944 is een instant color ( glaze/body-stain ) wat een zeer fel rood geeft in een andere glazuursamenstelling. Dit pigment is nog door Degussa (D) ontwikkeld en is stabiel tot 1350°C ! Volledig veilig.
    Wie dit verkoopt is nog zeer de vraag. Even rondmailen met deze gegevens. probeer dit niet met bruin-rood pigment of iets wat er op gelijkt. made in Spain werkt ook al niet. :-) Succes.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien!
    Ik ga kijken of dat lukt!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let, in geval het toch niet het gezochte roze zou zijn, kunt u alsnog 1 à 2 % van dit pigment in een dekkend (tinoxyde) wit glazuur mengen. Zo hebt wat te doen. :-)
    beantwoord
  • Dankje Lucien,

    Is misschien wel verstandiger in plaats van achter de computer! :-)

    beantwoord
  • Hoi Let,

    www.ibala.nl is de leverancier van claybrigt en misschien kun je haar bellen om naar de kleur te vragen. Ze heeft wel een soort bestellijst op de site maar dit is natuurlijk niet de exacte kleur die op het werkstuk komt. Zij kan je wellicht meer vertellen.

    groetjes,
    Ria
    beantwoord
  • Dankjewel Ria,

    Zeker een adres om te onthouden!!

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.