ALGEMEEN > Techniek > multipen

Bij Keramikos kocht ik een viertal multipennen, omdat ik problemen had met het maken van letters. Ik deed een groot aantal proefjes. Op een ongeglazuurd tegeltje, op ongeglazuurde chamotte, op een glazen potje, op voorwerpen die in een 2de stook geglazuurd waren met hoogglans Botz glazuur en die geglazuurd waren op transparante glazuur van Veka (GL 31100.1000). Het glazen potjes was gesmolten. De tekeningen met de multipen op ongeglazuurde biscuit was prima, evenals de met Botz geglazuurde proefjes. Alleen de decoratie die ik opgebracht had op Veka transparante glazuur, die was niet mooi geworden. Er sprongen stukjes af. Is er iemand, die daarvoor een verklaring heeft.
Bedankt.
Hannah

8 antwoorden

  • Nadelen van de multipen zijn dat die niet op hooggestookt keramiek is te gebruiken,dit zou de reden kunnen zijn.

    Ik gebruik kroontjes pennen om te schrijven,die er in verschillende maten verkrijgbaar zijn.Deze pennen zijn goedkoop( ongeveer 25 cent het pennentje).

    Als inkt gebruik ik Schjerning's schriftzwart (elke andere kleur is mogelijk)aangemaakt met Scherning medium nr 100 en water.Het schrijft op keramiek en biscuit(op biscuit gebruik ik zwart en bruin onderglazuur, inbakken op 1070C) zoals op papier,snel en probleemloos.Inbakken rond de 750C.

    Rob
    beantwoord
  • Dag HAnnah,

    Ik heb de multipen veelvuldig uitgetest en ook het artikel geschreven over de multipen in het septembernummer 2008. Ook daar vind je alle informatie nog eens terug.
    Het is inderdaad zo dat op de hooggestookt (porselein)glazuren de multipen niet hecht. De multipen is eigenlijk zo sterk dat hij het glazuur met kleine stukjes van de scherf trekt.
    Ik heb de multipen wel uitgetest op glazuur wat ik 1250 graden heb gestookt, dus dat moet geen probleem zijn. Ik heb een foto van de proef bijgevoegd.
    Wellicht ligt het aan de samenstelling van het glazuur??
    Succes ermee,
    Groeten, Netty Janssens
    beantwoord
  • En hierbij natuurlijk de foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • wow, ik zit vol bewondering naar die achtergrond te kijken. Ik weet niet hoe je die gemaakt heb, maar ik vind het helemaal super!
    beantwoord
  • Hoi Rob, ik wil graag het Schjerning's schriftzwart en medium aanschaffen maar kan geen webwinkel vinden waar ze het verkopen. Waar koop jij het?

    Groetjes, Areke
    beantwoord
  • Areke,ik koop Scherning opglazuur bij Keramikos.Mogelijk dat Silex ze ook verkoopt.

    Rob
    beantwoord
  • Mijn bedoeling is het leerharde gebruiksgoed te decoreren met de multipen.
    Biscuitstook 1020C.
    Glazuren op 1160C.
    Daarna met de multipen verfraaien/beschrijven.
    Graag wil ik weten/raadzaam wat de maximale stook is daarna om het gebruiksgoed af te bakken?
    Vast hartelijk bedankt, Rita
    beantwoord
  • Sorry, ik bedoel te decoreren met engobe, daarna biscuitstook 1020C.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.