ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kant en klaar transparant glazuur voor 1150 -1200

Ik ben op zoek naar een transparante glazuur die de temperatuur 1150°C tot 1200°C aankan. Liefst een kant en klaar glazuur. Welke merken verkopen deze? Heb al gezocht bij Botz maar deze zijn ofwel tot 1100°C ofwel terug vanaf 1220°C.

groetjes Amy

30 antwoorden

  • Hallo Amy, dit zijn transparant glazuren voor SK 4a - 5a ( 1160°C-1180°C)
    1
    41 Natriumveldspaat
    15,3 Kaolien
    14 Kwarts
    11,5 Bariumcarbonaat
    9,6 Calciumcarbonaat
    4,8 Lithiumcarbonaat
    2,4 Talk
    1,4 Bentoniet

    2
    62 Natriumveldspaat
    14 Calciumcarbonaat
    10 Zinkoxyde
    8 Ball clay
    6 Bariumcarbonaat

    3
    54 Natriumveldspaat
    14 Kaolien
    12 Calciumcarbonaat (krijt)
    6 Strontiumcarbonaat
    6 Kwarts
    3,5 Lithiumcarbonaat
    2,5 Talk
    2 Bentoniet

    4
    46 Nephelien cyeniet
    25 Calciumcarbonaat
    23 Kwarts
    4 Zinkoxyde
    2 Bentoniet

    Succes ermee. Denk niet dat alles bij d eerste bakproef perfect zal zijn. Probeer steeds met 10°C te klimmen (of te dalen) of met of zonder pendelen. Elk nieuw glazuur is wennen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien!

    Hier kan ik zeker al mee verder. Hoop alleen dat het glazuur niet wegbakt als ik net iets hoger ga met de temperatuur.

    grts Amy
    beantwoord
  • Neen hoor, wegbakken doet glazuur niet. Enkel afdruipen als u te hoog stookt. Om proefjes te bakken, steeds de ovenplaten beschermen tegen druipen of vastbakken.
    beantwoord
  • Amy,ik verwerk hoofdzakelijk Botz kwastglazuur.
    Botz heeft in het assortiment smeltpuntverlager ,welke ik gebruik voor kleuren uit het 1220/1260 scala,en die na opmenging gebruik voor 1100/1150.
    Is dus ook toe te passen voor 1150/1200.
    Op de bus staat de gebruiksaanwijzing.

    M.vr.gr Henk
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Keramikos verkoopt ze ook;
    Bijna kant en klaar ben je uit met 1 kg(poeder) GG200E transparant van keramikos 1020-1200C ,of 1 kg GG202E 1020-1280C.
    Hiervan maak je eventueel kwastglazuur van door optapix DH108C bij te voegen en water.

    Met behulp van pigmenten of onderglazuren kun je het transparante glazuur eventueel inkleuren.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Amy,

    Ik gebruik voor de cursussen die ik geef het GG (glans glazuur) 200 of 202 van Keramikos te Haarlem.
    Het GG 202 is een zeer sterk glazuur, uitermate geschikt voor het gebruik met kleurpigment. Het is een glazuur met een groot bereik, dat wil zeggen dat je het glazuur kunt stoken van 1050 tot 1280 graden en dat allemaal met een glazuur. Het zit strak op de scherf, geeft geen haarscheuren en is zeer sterk. Kan ook via internet besteld worden.
    Misschien een idee voor je.
    Groeten, Netty Janssens
    beantwoord
  • Hallo Netty,

    Ook geen haarscheuren op 1050? Ik heb van de week een proef gedaan met de GL 1100 van Ve-Ka. Dat is een glazuur voor 1020-1060. Ik heb de proef gestookt op 1140. Super resultaat! Ook geen haarscheuren op 1140 maar wel op 1020!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Amy en Let,

    Netty is wel iemand die spreekt met kennis van zaken. De utopie en natte droom voor elke keramist is een enkele glazuur die alles aan kan, van hoog tot laag en op alle kleitypes past. Wel, er zijn grenzen. Misschien hebt u net die grens overschreden en is het uitkijken naar een ander kleitype of ander glazuur. Gelukkig maar, anders werd het een saaie bedoening. Misschien heb ik nog een receptje wat een groot stookbereik heeft. U moet wel weten dat elke glazuur als matglazuur begint aan zijn traject, om te eindigen als transparantglazuur. Er zitten tussen deze twee uitersten een zone van semi-dit of dat.

    1000 - 1200°C semi-mat - glans transparant

    Na/Ka veldspaat 23 %
    Krijt 10
    Loodbisilicaat 42
    Kaolien 7
    Kwarts 18

    U kan dit glazuur nog inkleuren naar believen met oxydes of pigmenten.
    Succes ermee
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien,

    Ik wil liever voor mijn cursisten geen loodglazuur gebruiken. Ik weet dat de bisilicaat wel kan hoor maar toch liever niet als het niet echt noodzakelijk is. Een kant klaar glazuur vind ik voor hen dan verreweg het makkelijkst. De Ve-Ka 1100 en de GG202 of GG200 functioneren prima!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Let,

    IK heb met de GG202 ook haarscheuren op 1040 graden, op 1140 is het super.
    beantwoord
  • Hallo Jose,
    Ja, daar was ik al bang voor. Maar goed, als je dat een keer weet dan hou je daar gewoon rekening mee. Craquele heeft ook zo zijn charmes.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let,
    Kiezen voor loodvrij is een goede houding naar je leerlingen toe.
    Alvast een alternatief. ( meer kans op satin )

    1000 - 1250°C transp. satin - glans

    Zinkoxyde 9,5 %
    Na/Kaliumveldspaat 48,5
    Kaolien 17,1
    Krijt 9,7
    Kwarts 13,2
    Bentoniet 2,0
    beantwoord
  • Ziet er goed uit Lucien!
    Ook fijn dat er geen boor in zit. Dan kan ik het in grotere hoeveelheden aanmaken. Ik ga er eens mee experimenteren!
    Dankjewel!
    beantwoord
  • OK Let, ben benieuwd naar uw resultaten.(andere keuken, andere smaak :-) Succes.)
    beantwoord
  • Hallo Let,

    Ik reageer misschien wat laat, maar ook op 1050 graden geeft het geen haarscheuren. Als je het tenmisnte niet veel te dik opbrengt en de biscuit op juiste temperauut stookt.
    beantwoord
  • Hallo Netty,

    Jij zegt: als je de biscuit op de juiste temperatuur stookt. Welke temperatuur bedoel jij dan?
    Ik stook de biscuit altijd op 1020.
    Of is voor dat glazuur 950 beter?
    beantwoord
  • Hallo Let,
    Vermoedelijk gaat Netty hetzelfde advies geven als volgt:
    Als u craquelee wil bevorderen moet u hoog (1020°C) bisquit stoken. De scherf gaat dan achteraf met het glazuur erop, minder krimpen en enkel nog het glazuur. Stookt u op 950°C, gaat de scherf bij de glazuurbrand nog wat mee krimpen en is er minder kans op haarscheuren. ( dat is toch zo, niet, Netty ?)
    beantwoord
  • Eigenlijk heb ik altijd craquele bij lage temperatuur. Tenminste, met kantklaar glazuren.
    Maar nu moest ik juist craquele hebben om het in te kunnen wassen en nu zit er geen craquele in!!!!! Om gek van te worden!!! Proeven waren wel met craquele en de uiteindelijke stukken niet!!
    Is voor de cursisten niet echt leuk! Als ik het nou maar kon verklaren maar dat kan ik dus niet!
    Soms echt een frustrerend vak!!! Maar o zo leuk!!!! :)
    beantwoord
  • Ik ben er inmiddels achter waar het probleem van wel en geen craquelé bij mij in zat.
    Eerder gebruikte ik voor de cursisten de K123 klei. Deze gaf zowel met de transparant als met de kantklaar glazuren op 1020 of 1060 altijd craquelé.
    Nu gebruik ik voor hen de Ve-Ka 30000 klei. Een fijne witbakkende klei te stoken tot 1180.
    Daar overheen komt de transparante glazuur, ook van Ve-Ka, de GL1100.
    Deze stook ik dan op 1020 of 1140 en geeft beiden geen craquelé!!
    Ook de kantklaar glazuren van Ve-Ka geven nu geen craquelé meer.
    De Ve-Ka 30.000 en de glazuren van Ve-Ka passen dus uitstekend bij elkaar! (Eigenlijk best logisch ook)
    Je hoeft dus niet aan de gang om allerlei "hulpmiddelen" aan de klei toe te voegen.
    beantwoord
  • Let,
    Vermoedelijk ligt het sinterpunt van K123 een stuk hoger dan de VeKa 30000 klei. Wil je craquelèe, gebruik een hoger bakkende klei, geen craquelèe, lager bakkende zoals de VeKa klei. Dit was de logica die ik reeds opgegeven had, waarbij ik adviseerde hoger bisquit te stoken om craquelèe op te roepen. Alles is te herleiden tot de krimp van de klei bij de glazuurbrand als u met eenzelfde glazuur werkt.
    beantwoord
  • Craquelee ontstaat in eerste instantie doordat het glazuur bij afkoeling meer wil krimpen dan de scherf eronder. In dit geval hebben de oxides met een lage uitzettingscoefficient=inkrimpingscoefficient de voorkeur boven oxides met een hoge coefficient.
    Een product kan er vlak na het stoken craqueleevrij uitzien maar vertoont na verloop van tijd toch nog het euvel. Dat is dan veelal te wijten aan een scherf die nog porreus is en in verloop van tijd vocht opneemt. Daardoor zal dus de koude scherf enigszins uitzetten tov het glazuur met als resultaat craquelee. Het probleem treedt zo goed als altijd op bij aardewerk. Eeen hogere biscuitbrand kan helpen.
    Dus er zijn twee oorzaken aan te wijzen voor het craqueleren.
    In professionele glazuurboeken kun je de uitzettingscoefficienten van de verschillende oxides bekijken.
    Met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Door hoog biscuitstook is er een zo groot mogelijke krimp. Bij de glazuurstook tijdens het RAKU-stoken gaat het biscuit niet meer meekrimpen en zal enkel het glazuur kunnen krimpen.
    beantwoord
  • Lucien,

    Nee dit is niet logisch. In mijn uiteenzetting heb ik duidelijk proberen te maken dat er twee verschillende oorzaken zijn aan te wijzen voor het ontstaan van craquelé met een laag gestookt glazuur. De uitzettingscoëfficiënt van het glazuur ten op zichte van de scherf en de poreuziteit van de scherf.

    Ik zal het nu nogmaals, maar uitvoeriger, proberen uit te leggen.

    Het verschil tussen de uitzettingscoëfficiënt van de scherf en die van het glazuur wordt niet beïnvloed door een hogere of lagere biscuit omdat die is gerelateerd aan de bestanddelen van de scherf en van het glazuur.

    Een poreuzere scherf zal na het stoken meer vocht opnemen met als gevolg dat deze minimaal gaat uitzetten. Dat verklaart het onstaan van craquelé op langere termijn. Het gebruik van een scherf die een biscuitbrand heeft gehad die hoger is dan de uiteindelijke glazuurbrand zal daardoor minder poreus zijn, minder vocht opnemen en ook minder craquelé vertonen, op termijn wel te verstaan.

    Wanneer de hogere biscuitbrand onder de temperatuur van de glazuurbrand blijft zal dit geen effect hebben op de mate van craqueleren na de stook, op termijn dus.

    Als u het lastig vindt dit van mij aan te nemen, wil ik u wijzen op het boek "The Ceramic Process" pagina 259.

    Met groet

    beantwoord
  • Michel, ik denk dat u het over iets anders hebt hoor! Dat niet dichtgesinterde scherf achteraf toch gaat craqueleren door vochtopname(uitzetten) en drogen(krimpen) weet zelfs een kind. Oude badkamertegels zijn daar een voorbeeld van. Maar daar ging het hem niet om. De vraag was hoe het craquelee-effect bevorderen (of verminderen) bij Raku, wat uiteraard een scherf is die niet gesinterd kan/mag worden. Hier hebt u, indien craquelee gewenst, voordeel bij om de scherf zo hoog of iets hoger te stoken dan de glazuurbrand.
    PS: en denkt u met een beginner te doen te hebben dat ik 'The Ceramic Process' zou moeten lezen? ???
    beantwoord
  • Het heeft weinig zin om op cynisme te reageren. Ik hou de communicatie liever professioneel.
    beantwoord
  • Beste Lucien: allereerst Hulde aan u voor al uw gedeelde gedegen kennis. Ik heb zin in dit recept maar beschik even niet over Bentoniet. Kan ik dit (makkelijk) vervangen doort een andere stof?

    Het gaat om dit recept:
    1000 - 1250°C transp. satin - glans
    Zinkoxyde 9,5 %
    Na/Kaliumveldspaat 48,5
    Kaolien 17,1
    Krijt 9,7
    Kwarts 13,2
    Bentoniet 2,0

    Is er dus een andere stof dan bentoniet denkbaar,
    iets meer kaolien bijvoorbeeld?
    beantwoord
  • Sorry Lucien, ik zag inmiddels met wat doorzoeken al een heleboel bruikbare alternatieven. Groet en nogmaals u bent een van mijn helden op dit Forum!
    Verder ben ik een beetje onhandig bezig met indienen van de vragen....... sorry aan iedereen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.