ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuren & zwangerschap

Hallo allemaal

Kan iemand mij vertellen of ik rustig kan glazuren tijdens mijn zwangerschap?

Vriendelijke groeten

Tiff
gevraagd

11 antwoorden

  • Hallo Tiff

    Zoals je ziet is er weinig respons.
    Ik denk ook niet dat de forumleden daarin verantwoording willen nemen.
    Er moet altijd heel voorzichtig worden omgegaan met keramische grondstoffen.
    Een heel goed stofmasker gebruiken en eventueel handschoenen dragen.
    Ik heb een site gevonden waar de diverse grondstiffen worden behandeld.

    http://www.keramischewerkplaats.nl/prijslijsten%202009/011%20-%20grondstoffen%20infoblad.pdf

    Kijk daar eens rond en besluit dan of het verantwoord is om te glazuren en te bakken tijdens je zwangerschap

    Frans
    beantwoord
  • Ik zou zeker niet zelf gaan mengen. En ook de fabrieks (kant en klaar) glazuren alleen gebruiken wanneer ze werkelijk loodvrij zijn. Maar die zijn dan ook veilig voor kinderen dus dan zou het gewoon moeten kunnen...lijkt mij
    beantwoord
  • Hoi Frans en Carol

    Het is ook een lastige vraag
    iig bedankt voor jullie reacties

    ik heb nog zoveel te glazuren en heb daar heel veel zin in

    misschien moet ik Ve-Ka even opbellen,wellicht weten zij meer.

    Vriendelijke groetjes
    T
    beantwoord
  • Misschien kun je het roeren ook aan een ander over laten?
    beantwoord
  • Beste Tiff,

    Ik zag dat Frans de site van de keramische werkplaats aangeraden heeft. Ik heb zelfs laatst bij de keramische werkplaats grondstoffen gekocht. Victorine Reijseger is chemicus wellicht kan je haar bellen en om advies vragen.
    Veel succes,
    Lisette
    beantwoord
  • Hallo Tiff,
    Wilt u dan gelijk eens vragen aan Victorine wat ze bedoeld met "asbestvrije talk"? Talk en asbest zijn beiden een magnesiumsilicaat. Asbest is de gekristalliseerde vorm van magnesiumsilicaat (vezels) en talk in rotsvorm (zeepsteen) dat vermalen is tot poeder. Als asbest vermalen is tot poeder ( vernietiging van het kristal) is dit toch automatisch asbestvrij. En ook dit: Barium is giftig, maar niet in gefritte vorm, volgens Victorine, maar lood in gefritte vorm wordt niet aanvaard.. ik bedoel wel PbO met minimum 2 SiO² of meer complexe fritte-vorm.
    beantwoord
  • Tiff,
    Neem eens contact op met een van de grotere aardewerkfabrieken. Die hebben zeker ook met zwangerschappen van personeel te maken. Hun ARBO kundige kan je waarschijnlijk de gewenste informatie geven. Overigens heeft het FNV ook de nodige ARBO kennis in huis.
    Groet,
    Gerrit Sman
    beantwoord
  • Hallo allemaal

    bedankt voor het meedenken en de reacties!

    Ondertussen had ik Ve-Ka en Victorine opgebeld
    De meneer van Ve-Ka begreep de vraag niet zo goed maar uiteindelijk zei hij dat er in hun kant en klare glazuren geen lood zit.

    Victorine heeft me verteld dat metaaloxides en andere verbindingen wel gevaarlijk zijn,kobaltoxide niet maar dan weer wel uit gas.
    Koper is heel gevaarlijk wordt opgenomen in t bloed,gaat er ook wel weer uit maar er blijven altijd restjes achter.
    In ieder geval nam ze mijn vraag heel serieus en nam alle tijd om mij antwoord te geven, daarom heb ik nu voor mezelf besloten om het even rustig aan te doen met glazuren tot dat mn baby geboren wordt.

    Lucien,ik heb voor jou even gevraagd over de talk, het komt erop neer dat zij het liefs talk gebruikt waar de asbest uit is gehaald voor dat het verpakt wordt, ze gebruikt het ook niet in haar atelier,als je er meer details over wil zei ze dat je haar zelf even moet bellen,je kent vast de Engelse uitdrukking to hear it straight from the horse's mouth, aangezien ze heel gedetailleerd antwoord geeft.

    groetjes Tiff
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Tiff,
    Volgens Victorine zijn kleurvormende oxydes veilig in fritte/stain-vorm.
    Nu moet er mij eens iemand duidelijk maken waarom lood in fritte-vorm dan wel"vies" is. Ik bedoel hier wel de loodbisilicaat-fritte. Dit is met twee maten en twee gewichten werken. Ik zou ook wel eens willen weten welke leverancier voor keramiek-benodigdheden talk verkoopt dat asbest bevat. Nogmaals: asbest en talk zijn beiden magnesium-silicaten, waarvan asbest de gekristalliseerde versie is en in totaal andere plaatsen wordt ontgonnen dan talk, wat als zeepsteen gekend is. Tiff, wees preventief zoals vorige mails voldoende onderstrepen, maar laat u niet onnodig bang maken. Materialen-kennis is de beste voorzorg, maar misbruik maken van het gemis aan deze kennis, maakt me boos. Zelf gebruik ik enkel kleuroxydes als er geen alternatief is. Ik geef de voorkeur aan kleurfrittes (gekend onder de naam" stains").
    beantwoord
  • Hoi Lucien

    ik vind t lief dat je zo met me meedenkt
    ik ben niet echt bang,ik wil gewoon heel voorzichtig zijn met alles
    de glazuur waar kinderen mee mogen werken zal ook veilig(genoeg) zijn.

    Misschien weet Victorine antwoord op jouw vraag over de fritte met lood,ik denk dat zij ook wel weet hoe en wat over leveranciers die de talk met asbest verkopen of dat het nog verkocht wordt en waar etc.
    Op haar site staat haar telefoonnummer maar waarschijnlijk wist je dat al.

    Die krijtjes waar jij mee werkt daar mogen kinderen toch ook mee werken?Misschien kan ik daar in de tussentijd mee verder.
    Thanks voor je adviezen,maak je niet boos he :)

    Zonnige groetjes
    T
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.