ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > 2 soorten raku ovens.

Men kan op twee manieren zelf een raku oven bouwen.

Momenteel heb ik een eigengebouwde oven (olievat, deken) die steeds binnen wordt gezet en waar ik zuinig op ben. Deze oven moet in de toekomst toch wederom wéér worden voorzien van een nieuwe deken......
De prijs liegt er niet om en ik vraag me nu af of ik om gezondheidsredenen én prijsaanschaf mogelijk niet beter eens een oven kan aanschaffen met stenen.
Mijn aandacht gaat om die reden uit naar een andere oven, gebouwd met stenen.
Vóórdat ik overga tot het bouwen er van zou ik het prettig vinden wat informatie in te winnen over: de voor en nadelen er van. Wie kan mij dat beter geven dan degene die er al mee werkt??
Bovendien rijst bij mij de vraag op, of een oven gebouwd van stenen bij de winterdag (in verband met vocht, of is dat een fabeltje want de oven stookt toch weer droog?)) gewoon buiten kan blijven staan (gezien het gewicht) danwel: ónder een overkapping.
Ik ben benieuwd of deze eventuele overschakeling door meningen van verschillende mensen, voor mij aantrekkelijk wordt...
Ik hoop natuurlijk op veel reacties!
Groetjes: Marrie.

30 antwoorden

  • Hallo Marrie,

    -STEEN
    Voordelen: Minder kwetsbaar en daardoor duurzamer.
    Geen gevaar op loskomende vezels die misschien wel zo gevaarlijk kunnen zijn als asbest.
    Type steen: zeer lichte isolatiesteen die bestand is tot 1100°C. Zelfs Ytong-steen is te overwegen, gezien de lage kost en gemakkelijke bewerking ervan.
    Nadelen: Dikkere wanden, zwaarder dan deken, moeilijker in constructie.
    -ISOLATIEDEKEN
    Voordelen: Lichtgewicht en gemakkelijk te verwerken. Snellere opwarming dan steen en schokbestendiger. Lage constructiekost.
    Nadelen: Gevaar op vrijkomende keramische vezels.

    I.v.m. de constructie-mogelijkheden zijn er boeken legio, maar de meeste zijn toch zeer stuntelig en onpractisch. De vlam onder een ovenplaat binnenbrengen is zo reeds een onding. Hoeveel ovenplaten zijn zo al niet gesneuveld omdat die de thermische schok niet aankunnen ? Zie eens Het Kleiboek(Versluys)3e ed. achteraan als alternatief.
    Indien men voor deken-constructie kiest moet men steeds op de binnenzijde een dun laagje velspaat aanbrengen (best spuiten) om zo de vezels te fixeren en de wand wat steviger te maken. Het deksel en bodem best in fiberboard en de bodem betegelen met isolatiesteen in plakken van 2cm dikte.
    Gebruik geen weerstanddraden, maar roestvrij staaldraad indien nodig.
    Een raku-oven in steen maakt men best rond. Voorbeelden genoeg in de handel. U moet wel handig zijn en alles goed uittekenen.

    Groeten van de paashaas

    beantwoord
  • Dag Marrie,

    Ik heb ervaring met beide soorten ovens.
    De stenen oven heeft als voordeel dat hij duurzamer is en minder gauw je werk beschadigt met loskomende vezels.
    Hij is wat kleiner omdat de stenen dikker zijn ( gemaakt in een oliedrum). Het duurt langer voordat hij de goede temperatuur bereikt, waarschijnlijk ook omdat de stenen wat vochtig worden in mijn, niet verwarmd, atelier.
    Hij is zwaar, dus niet makkelijk buiten te zetten.
    Het deksel is zwaar om er af te halen.
    Ik gebruik mijn stenen oven als ik meerdere keren stook op één dag. Als ik maar "'één rondje" stook, gebruik ik mijn grote en/of mijn kleine "dekenoven".

    Met vriendelijke groet, Margriet Zwarthoed
    beantwoord
  • Lucien en Margriet.
    Fijn dat jullie deze informatie geven.
    In foldermateriaal heb ik nog niet kunnen vinden hoe zwaar een raku oven van steen ongeveer is.
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf welk soort steen er gebruikt wordt.
    Kun je de stenen oven van jou Margriet, alléén naar buiten krijgen of heb je daar hulp bij nodig?
    Het deksel zou voor mij niet te zwaar mogen worden dus dat is fijn dat je dat even noemt.
    Hoe zwaar zou het deksel ongeveer wegen??

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,

    Uitgaande van isolatiesteen 700kg/m³, 115 x 230 x 65 mm.
    In een cirkelvormige oven met nuttige ruimte: 54cm diam. x 40cm H.,
    het deksel ipv. steen, in fiberboard (zie fabrieken-site) niet mee gerekend, komt u al gauw aan ruwweg 90 kg., wanneer u de stenen op zijn vlakke zijde gebruikt ( 115 x 230 mm.)
    Een standaard-olieton is niet bruikbaar. De stenen moeten allemaal conisch worden gemaakt en met een alu-plaat 1 mm. worden samengehouden. de hele constructie omvat wel wat meer dan deze mail. :-)
    Nuttige sites: www.promat-hti.be (de NL-site is minder duidelijk) en www.keramab.com
    Voor de steen ben ik uitgegaan van Promat isolatiesteen 1200°C: type 120.
    Nu hebt u toch al enig idee. Of u nu cerablanket of steen gebruikt, beiden moeten droog zijn bij gebruik. Dat de eerste stook wat meer tijd vraagt is daarvan de reden.
    beantwoord
  • Dag Marrie,

    Het deksel is heel zwaar; ik weet niet hoe zwaar het is.
    Maar ik herinner me dat ik een keer een raku-oven ben tegengekomen met een scharnierend deksel, dat bleef staan. Dat soort was in allerlei maten te koop. Wel prijzig, dat herinner ik me nog wel.
    Ik krijg deze oven niet alleen naar buiten. Vastgebonden op een steekwagentje lukt dat wel!
    En er moet natuurlijke een constructie met wieltjes te bedenken zijn.

    Ik ga nog eens in mijn geheugen en in mijn archief graven. Als ik het merk van de hierboven beschreven oven weer weet, meld ik dat.

    Met vriendelijke groet, Margriet
    beantwoord
  • Margriet,
    Het probleem met het zware deksel kan u oplossen met aan de muur een zwenkbare arm te monteren waar een staaldraad met tegengewicht aan is bevestigd. Een wieltje vooraan de arm en een wieltje achteraan de arm waar de staaldraad in loopt. Een driepunts-bevestiging met afneembare sluiting aan het deksel, en gedaan met sjouwen. Een beetje laswerk is lonend en houd de dokter buiten.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Bedankt voor het meedenken!
    Aan de muur zal bij mijn atelier ( een oude hooiberg, dus vrij laag )niet gaan, maar je hebt me wel aan het denken gezet om een oplossing te verzinnen.

    Met vriendelijke groet, Margriet

    beantwoord
  • Inmiddels wat foldermateriaal kunnen inzien en even de "materiaalkennis" dankzij de genoemde site's bekeken. Verder informatie ingewonnen en zodoende valt nu de zelfbouw af....

    Daardoor gaat nu mijn aandacht uit naar een kant en klare stenen raku-oven. (niks is veranderlijker dan een mens..)
    Daar ben ik er nog niet mee want deze oven zag ik graag op wielen, gezien de plaatsing van deze oven en gezien ik zelfstandig wil blijven werken.
    Ik vind dat ik het alleen moet kunnen blijven doen en de dokter buiten probeer te houden! :-)
    Zo'n oven weegt toch minimaal 60 kilo ( inhoud 50 liter) en dat is om zó te verplaatsen, voor mij: té zwaar.
    Kiest men voor een wat grotere oven wordt het gewicht natuurlijk ook meer...
    Dan wordt voor zover mijn informatie strekt het deksel "los" bij de oven geleverd. Ik zoek een deksel die kan scharnieren. Mogelijk kan de leverancier dat voor me maken.
    Ik moet daar nog naar informeren.

    Het brengt me door deze gemaakte plannen echter wel bij de volgende vragen.....
    - Wat zou men met deze oven nog méér kunnen doen dan alleen raku stoken??
    - Wie weet tot welke temperatuur men maximaal zou kunnen komen met zo'n oven?
    - Wie weet wat de reden is, dat de deksels van deze ovens standaard los geleverd worden en niet standaard scharnieren?
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,

    Ik denk dat het nuttig is even te kijken onder rubriek OVEN CONSTRUCTIE EN REPARATIE: Glazuren in gasoven. Als u in gedachte het deken als steen ziet, hebt u al heel wat antwoorden.
    beantwoord
  • Heet lang geduurd, maar opnieuw pak ik dit onderwerp weer op en vooreerst wil ik jullie allemaal nog bedanken voor de afgelopen informatie.
    Beter laat dan nooit, hoewel ik heel goed besef dat ik voor het bedanken nogal aan de late kant ben.......
    Exuses daarvoor.
    beantwoord
  • Dag Marrie,
    Het heeft bij mij ook lang geduurd en ook ik pak het thema oven nu pas weer op.
    Artie heeft een raku oven met een scharnierend deksel en een onderstel met wieltjes.
    Mijn beide "dekenovens", een grote en een kleine,zij nu echt weer aan een opknapbeurt toe. Het wordt moeilijk om de temperatuur naar 1000 graden te krijgen. Ik zit nu toch te denken aan nieuwe, stenen ovens. Een hele investering, want ze zijn niet goedkoop.
    Ik ga een keer kijken bij Artie om te zien of het verplaatsen op een hobbelige ondergrond met de oven op het onderstel toch niet moeilijk is.
    Deze oven vergroten met een losse ring zal moeilijk zijn, denk ik. Dat komt bij mij toch regelmatig voor. Bij mijn twee grote ovens heb ik een losse opzetring.
    Ik ben er nog niet uit.
    Met vriendelijke groet, Margriet Zwarthoed
    beantwoord
  • Margriet, het probleem dat deze oven niet snel genoeg naar de 1à00°C gaat kan te wijten zijn aan de verhouding ingang vlam en uitgang ( schouwgat )
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Bedankt voor je reactie.

    Daar probeer ik ook achter te komen. Maar zou het toch niet kunnen zijn dat ik gewoon de ovens opnieuw moet bekleden? Ik ben nu 15 jaar bezig en pas het laatste jaar heb ik problemen met het bereiken van de 1000 graden. Ik zou ze anderhalf jaar geleden al weer opknappen, zoals ik in het verleden al gedaan heb, maar ik heb dit eigenlijk uitgesteld omdat ik nog niet kan beslissen om te gaan werken met een tweede ( en misschien een derde, kleine) stenen oven of verder te gaan met mijn "dekenovens".
    Een lastige beslissing.
    Ik zou jouw advies bijzonder op prijs stellen.

    Met vriendelijke groet, Margriet zwarthoed
    beantwoord
  • Margriet, als de wand op sommige plaatsen minder dan 5 cm is kan dit mede de oorzaak zijn. Om probleemloos naar 1000°C te stoken is 5 cm ruim voldoende. Indien het isolatiedeken zo erg is beschadigd kan u best alles er uit halen en een nieuw deken plaatsen. Dit zal maar een fractie van de kostprijs van een nieuwe zijn. Let wel; steeds een goed stofmasker dragen. Werkwijze voor een ronde oven:
    Repen iso-deken snijden 15 cm. Dubbel plooien ( U-profiel ). Leg een kraftpapier op de werktafel en schik deze U-profielen ( lengte = hoogte oven + 2 cm ) naast elkaar tegen een stootplank. Per 5 profielen met een tweede stootplank goed samendrukken en het kraftpapier samenplooien en met plakband samenhouden. Deze verpakte profiel met de rugzijde ( zoals een catern ) naar de ovenwand plaatsen en goed tegen elkaar drukken. Door de plooi gaat dit deken de kromming mooi volgen. De laatste "catern"- breedte aanpassen aan de resterende ruimte nadat u alles zo goed mogelijk hebt opgedrukt. Eens deze laatste "catern " op zijn plaats zit, zult u merken dat alles vanzelf op zijn plaats blijft zitten zonder lijm of binddraad. Om de repen tot een U-profiel te plooien kan u best gebruik maken van een stok of buis waaromheen u deze reep gemakkelijke kunt plooien. Dit is de optimale vezel-richting voor een perfecte isolatie. Brandgat - schouwgat verhouding ( cm² ) 6/10 .
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Bedankt voor deze informatie! Voor mij een nieuwe manier om de oven te bekleden. En inderdaad de voordeligste oplossing.
    Nogmaals bedankt!

    Met vriendelijke groet, Margriet
    beantwoord
  • Margriet, had ik nog vergeten: het papier gewoon laten zitten voor de eerste stook. De 2 cm extra hoogte niet wegsnijden, deze gaat vanzelf wel krimpen na enkele stoken. Gaten in het deken snijden doet u best met een metaalzaag-blad en enkel in trekkende beweging werken.
    beantwoord
  • Hallo Margriet
    Kijk eens op de site van Ine & Ed Knops(www.rakuvaria.com) daar worden workshops ovenbouw aangeboden. Eventueel kun je al volstaan met de DVD van 23,50 waarop de ovenbouw ook tersprake komt.
    beantwoord
  • Margriet, een volledige beschrijving voor het bouwen van een raku-oven in een olieton kan u ook vinden in de editie HET KLEIBOEK ( 1993 ) van L.Versluys.( achteraan bijlage : bouwen gasoven L.Tinck ) Dit boek is nog te koop bij uw leverancier grondstoffen.
    beantwoord
  • Margriet,
    Kijk eens op het verslag van de houtstook-conferentie op www.vrijetijdspottenbakker.nl. Je ziet daar een paar exemplaren van de Ikea-raku-oven: een standaard Ikea vuilnisemmer met dekenmateriaal die zeer efficient op gas of op hout stookt. Deze werden daar gedemonstreerd Voor de eerlijkheid: dat hoor ik van de gebruikers aldaar. Heb er zelf geen ervaring mee.

    Bert
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Heb even op je site gekeken Bert en ik heb diep respect voor de totale inzet betreft je keramiek. (de keramiek op zich en bovendien zelfbouw van de ovens)
    Ik wil wel graag even benoemen, het een zoektocht op je site te vinden om bovenstaande informatie te zoeken en gevonden heb ik het niet..... (mogelijk ligt dat aan mij! :-)

    Zo te zien op de geplaatste foto op dit forum vind ik de inhoud van de oven niet vergelijkbaar met de inhoud van een groot olievat en gezien mijn verdere bedenkingen vind ik het mogelijk geen optie.

    De inhoud van de oven wordt naar mijn mening bepaald door de grootte van de ovenplaat. Rekening houdend met de ruimte tussen resterende wand en ovenplaat, dan wordt de te plaatsen ovenplaat in het IKEA vat een stuk kleiner in diameter dan bij een olievat. Vermoedelijk (let wel..VERMOEDELIJK, want ik weet het niet!) is het energieverbruik (gas) bij 1 stook, hetzelfde......
    Lijkt mij op de lange duur een duurdere aanschaf.
    Ik wil bij deze even melden dat mijn olievat al ruim 7 jaar vrij intensief gebruikt wordt en inmiddels de deken éénmaal heb moeten vervangen. Het vat roest nu een beetje op de plaats waar de brander naar binnen gaat maar is verder nog in zéér goede staat.
    (Vat kostte € 10,-. )
    Je gaf aan Bert, dat je zelf geen ervaring hebt met het "vat" van IKEA. Het zou natuurlijk ook héél goed kunnen dat zo'n vat geschikt is voor raku stoken voor een korte duur....... Nieuwe deken, nieuw vat.....All new!!
    Lijkt mij zo toe, dat IKEA (die voor het állergrootste deel) spullen verkoopt voor binnenshuis, NOOIT een zo'n goed vat kan leveren als een olieton, wettelijk goedgekeurd, waar milieuonvriendelijk spul in bewaard wordt...(ook goed te gebruiken voor raku-stook :-)
    Volgens mij bedoeld IKEA deze "emmer" met deksel te gebruiken voor binnenshuis-vuilnis.
    Mogelijk op de lange duur zéér rendabel om werk vanuit de raku oven op te vangen mits het een goed afsluitende bak is....
    Als raku oven zou ik hem niet willen hebben gezien bovenstaande uitleg.

    Ik vind het wel erg leuk je weer terug te "lezen" op dit forum. Dat houdt de boel een beetje bij elkaar en vooral érg levend!
    beantwoord
  • Nieuwsgierig als ik ben en op 1e plaats komt keramiek en daarbij genomen: de bibliotheekervaring die ik vanaf 8-jarige-tot-nu-toe heb meegekregen, vraag ik me nu ineens af of ik de "drukpers"/internet (het nieuws...dus de állernieuwe berichten) nu door "allerlei" voor mij "bijkomende hobby's". gemist heb.

    Ben in "handel" voor een tweedehands boek (HET KLEIBOEK) en de editie van 1993 is best wel... oud?? of juist - NIET verouderd..-- ?? of juist voor de 2e, 3e keer utkomende editie?
    Is er een opvolgende, eventuele iets veránderde versie op het boek: HET KLEIBOEK??
    Ik ga er van uit, gezien mijn bibliotheekervaringen dat dit boek, gezien wélke editie dan ook, een volgende druk is. Ik hoop dat, dát zo is. Want anders. Zit ik mis.:-)
    beantwoord
  • Om dan nog even "bij mijn" onderwerp te blijven, wat mijn wens nu eigenlijk /"uiteindelijk" is, (wakker geschudt, dank zij jullie allemaal) is voor mij: een oven van steen, gezien de "eventuele" ongewenste bijkomstigheden qua gezondheid van een oven met deken en had dan graag een oven met een binnenwerkse diameter van een met deken bekleedt olievat.

    Mijn wens is dus een raku oven, bekleed als isolatie van steen, met een overgehouden binnenwerkse diameter als een olievat bekleedt met deken.
    Dan weet ik, dat ik de eerste stook iets duurder uit ben met gas maar de tweede stook iets goedkoper. Dát loopt naar mijn meninig niet in de "papieren" of loopt qua kosten gelijk op de lange duur.
    Wie anders is van mening? Ik hoor het graag.
    beantwoord
  • Marrie,
    De 3de editie van HET KLEIBOEK is wel degelijk totaal herzien. Verouderd is het zeker niet. Klei en glazuur is ook nog hetzelfde, zo-ook het draaien en boetseren. In deze editie staat het schema voor een olieton-oven. En wat betreft de " IKEA-oven", rust het deksel op een schouw ? Dan zal dit de " houtstook-versie " zijn. Een ovenplaat in een raku-oven is overbodig. Het kan ook zonder en met betere warmteverdeling. Isolatiedekens dienen voor het eerste gebruik behandeld te worden met waterglas om de vezels op de binnenzijde te "fixeren". Gebruik hiervoor een plantenspuit. Na de eerste stook kan u kontroleren of de wand reeds hard genoeg is ( vezels smelten lichtjes ), zoniet nog lichtjes bij-nevelen.
    beantwoord
  • Marrie,

    Op de eerste pagina van mijn site staat toch echt rechts bovenin: Verslag Erste Holzbrandkonferenz: Klik hier.

    Bert
    beantwoord
  • Bert, ik heb het gezien! Dat ziet er allemaal gewéldig uit. Het moet een schitterend evenement zijn geweest!
    Te zien aan de foto's was het een evenement om met plezier op terug te kijken!
    Ik zou daarom mijn woorden uit vorig schrijven graag terugnemen en het zou het dus best wel kunnen dat het IKEA vat geschikt zou kunnen zijn voor dit doeleind. Met houtstoken heb ik totaal geen ervaring, dus....
    Nog even de complimentjes voor je site. Achteraf: véél breder dan ik had gezien.... Dit ligt dus duidelijk bij mij! Mijn excuses.

    beantwoord
  • Zoals ik had vermeld, Lucien, was ik bezig met een bod op HET (tweedehands) KLEIBOEK. Dit boek is overboden :-(
    Ik laat het nu maar zo, omdat ik dus achteraf, niet weet welke editie het overgeboden boek betreft.... :-)
    De 3de editie is de nieuwste versie. Mag ik vragen wanneer die is gedrukt? Wélke druk???
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, u kan dit boek ook rechtstreeks bestellen bij de auteur:
    www.lukversluys.be ( vanaf 3de editie 1993 is het een herziene versie )
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    Bedankt voor alle tips! Ik heb besloten de deken van mijn kleine oven te vervangen. Hij blijft dan makkelijk verplaatsbaar.. Ik heb dan drie maten: klein, groot en een middelmaat ( een oliedrum met stenen). Voor de laatste zou ik een onderstel met wieltjes kunnen maken. Nadeel: het wordt dan moeilijker om de spullen uit de oven te halen, zeker wanneer ik de opzetring gebruik.
    Nogmaals dank.

    Met vriendelijke groet, Margriet
    beantwoord
  • Hier de hele opstelling
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ja Bert. Die foto had ik dan ook gezien en gecombineerd met al de andere foto's leek het mij allemaal geweldig en enorm leerzaam. Ik hoop hier nog eens wat meer van te horen/lezen. ( er wordt weinig gesproken over houtstoken op het forum) Hoe het bevalt en de resultaten hiervan. Voor mij: onbekend maar spreekt me natuurlijk wel weer aan.... (Tja...wát spreekt mij nu niet aan....Ik heb werkelijk onvoldoende "vije" tijd!) Ik zal toch nog geduld moeten hebben en eerst in andere dingen tijd steken en voorbereiden op een andere raku-oven voor de toekomst. Toch eerst weer op gas????
    Leuke bijdrage heb je geplaatst en ik zal vast niet de enige zijn, die dát vind.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.