ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kwastglazuur

Ik zou graag willen weten wat nu eigenlijk kwastglazuur maakt dat het aan te brengen is met de kwast. Waarin zit het verschil met andere glazuren precies?
Inez
gevraagd

14 antwoorden

  • Mag ik vragen, Inez, of je het verschil van recept bedoeld of het verschil van werkwijze?

    groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Inez,

    De recepten van kwastglazuren van fabrikanten zijn uiteraard niet openbaar. We kunnen wel grofweg gissen wat het verschil maakt met 'andere glazuren'. De minerale samenstelling is van die aard dat ze bruikbaar zijn over een groot smelttraject, wat wil zeggen dat u een grote speling in temperatuur-instelling heeft. Dit maakt nog niet het verschil met de conventionele receptuur. Het werkende deel is een 'verdikker', zoals CMC, Carbomeren, Polyacrylaten, Bentones en andere stoffen die, enerzijds volledig of gedeeltelijk verbranden, maar de eigenschap hebben water vast te houden. U zal al hebben gemerkt dat bij het opbrengen van kwastglazuur (brush-on glaze) de droogtijd merkelijk langer is. De bovengenoemde stoffen houden ook de mineralen in suspensie, zodat ze lekker smeerbaar blijven en niet zo snel bezinken.
    Ik denk dat u met deze info voldoende hebt om zelf aan de slag te gaan. :-) LET WEL: Als men een temperatuur aangeeft bv: 1040 - 1080°C. , zal het beste resultaat meer naar 1080°C neigen dan naar de ( zuinige ) 1040°C.
    beantwoord
  • Het verschil met andere glazuren is dat er lijm aan het glazuur wordt toegevoegd.Ik maak mijn kwastglazuren met optapix,water en glazuurpoeder.Optapix werkt sterk verlijmend.

    Rob
    beantwoord
  • Rob,
    Optapix werkt wel degelijk in elk type glazuur als lijm en verdikker, zoals ik reeds had aangegeven als CMC. De firma Zwschimmer-Scharz brengt dit op de markt onder de naam Optapix, wat staat voor Carboxy-Methyl-Cellulose. Ik geef meestal CMC op, om geen fabrianten voor te trekken. Er zullen vast nog benamingen de ronde doen, maar zeker allemaal efficiënt genoeg voor dit doel.
    beantwoord
  • Dat is inderdaad zo Lucien,optapix verhoogt de viscociteit en verbeterd de suspensie van glazuurmengsels toegevoegd in hoeveelheden van 0,3 tot 1,2%.

    Bij mijn kwastglazuren voeg ik dit echter toe in veel hogere doseringen tot wel 40 %.Dat maakt dus het verschil met een gewoon glazuur ;de hoeveelheid optapix.

    Het verdient wel aanbeveling de optapix eerst apart aan te maken b.v. in een groentepotje.Het ziet er dan uit als vloeibare lijm.Daarna toevoegen aan het glazuurpoeder.

    Rob
    beantwoord
  • Normaal krijg ik altijd bericht wanneer er geantwoord wordt, misschien vergeten aan te vinken. Nu pas zie ik dat jullie al lang en breed geantwoord hebben. Ik bedoel inderdaad de samenstelling, Marrie.
    Gelukkig lijkt er een eenvoudige oplossing te zijn door optapix toe te voegen. Spuiten of dompelen gaat soms niet.
    De aanleiding tot deze vraag was het volgende.
    Ik heb een werkstuk na de ruwbak op 1250gr gebakken. Daarna heb ik er met de slijpschijf een stuk weggeslepen en nu wil ik dat gedeelte opnieuw glazuren. Maar het probleem is dat ik delen moet afplakken en dus het werkstuk niet op kan warmen. De glazuur die ik er op wil doen loopt er dus af. Maar met jullie antwoorden ga ik proberen er een "kwastglazuur" van te maken. Of doe ik erg ingewikkeld?
    Heel hartelijk dank voor de hulp alvast.
    groeten, Inez
    beantwoord
  • Afhankelijk van je glazuur, Inez, zal het resultaat worden...
    Wanneer je de rest dus hebt gespoten en je van de spuitglazuur een kwastglazuur gaat maken, vraag ik me af of je dat verschil van werkwijze niet duidelijk zal zien.
    Mijn keus zou bij een gespoten werkstuk liggen: het deel wat klaar is, afplakken en de rest behandelen zoals je had gedaan. Wat ik heb begrepen zou dat spuiten kunnen zijn?
    Als dat mogelijk is natuurlijk....

    Veel succes! We horen nog wel?
    groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ik had alleen een gedeelte geglazuurd, wat ik vervolgens heb weggehaald en nu opnieuw wil glazuren. Maar omdat het al op hoge temperatuur is gebakken neemt het geen vocht meer op en is het niet goed meer te spuiten en wilde ik het met kwastglazuur proberen. Ik heb het misschien ook wel een beetje onhandig verteld?
    groet, Inez
    beantwoord
  • Dat gaat goed met behulp van optapix Inez.Ik schilder ook met glazuur aangemaakt met optapix over een gladgebrand glazuur.

    Het beste kun je dan werken in laagjes.De eerste laag biedt een absorberende ondergrond voor het tweede laagje, wanneer het droog is.Meestal zijn drie laagjes voldoende.

    Rob

    beantwoord
  • Helemaal weer blij met je antwoord, dit moet lukken lijkt me.
    bedankt,
    Inez
    beantwoord
  • Heb nog nooit geglazuurd, maar wil nu kwastglazuur gaan gebruiken. Door een kennis werd mij geadviseerd om wat behangplaksel door deze glazuur te doen????? Zo ja, Is dat dan in poedervorm of aangemaakt.
    En op welke temperatuur moet kwastglazuur worden gestookt? (Veka AM 30x30) Alvast bedankt.
    beantwoord
  • Annelies,
    Kwastglazuur is kant en klaar voor gebruik en er hoeft niks meer bij. Dit in tegenstelling tot poederglazuren, waar wèl wat kleefstof wordt aan toegevoegd, maar geen behangerslijm, wel CMC-lijm, wat te koop is bij uw leverancier kleibenodigdheden onder een zekere merknaam. De temperatuur is afhankelijk met welk glazuur u gaat werken. Ook dit kunt u bij de leverancier bevragen. De aangegeven onder-en bovengrens respecteren.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Zij gebruikt echt behangerslijm in haar kwastglazuur en heeft daar goede resultaten mee. Is dit iets om te proberen of raad je het stelligste af? Ik heb wel al iets gekocht om mijn ovenplaten. triangels enz. te beschermen voor glazuurdruip.
    beantwoord
  • Annelies,
    Met behangerslijm kan u zich behelpen. Er zullen vast nog huis-tuin-en-keuken-middeltjes bestaan, maar CMC-lijm is wat men normaal gebruikt. Er is dus nog een hele ruimte tussen afraden en aanraden.
    Dat "iets" om de ovenplaten mee te beschermen kunt u ook vervangen door 1 deel kaolien en 1 deel zirkoonoxyde/aluminiumoxyde. En er zijn vast nog andere "recepten" die voldoen als ovenplaatbeschermer. CMC hier aan toevoegen om het uitsmeren te vergemakkelijken is ook aan te raden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.