ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > goudluster

Ik heb enkele schalen waar goudluster opzit,
omdat het er niet zo mooi opzit zou ik het er af willen bakken.
Als ik deze schalen hoger dan de lustertemp. bak,
bv. 900 gr. , zou dat dan lukken en heeft dat dan ook gevolgen voor mijn oven.
Als de schalen mislukken is niet zo erg , maar ik ben wel zuinig op mijn oven en heb geen idee of het slecht voor de spiralen zou kunnen zijn.
Heeft iemand ervaring , wijsheid en of een idee?
Ik hoor het graag.
Anneke Winters
gevraagd

4 antwoorden

  • Anneke,Ik heb lusterdecoraties wel 'weggebakken' op 1050C zonder restant.Het betrof de kleuren geel,groen en blauw.

    Van goudluster durf ik het eigenlijk niet te zeggen of het geen restant geeft.Proberen zou ik zeggen, je kunt altijd weer opnieuw luster aanbrengen mocht het niet bevallen.

    Je kunt ook nog proberen om met de dremel nauwkeurig delen van de decoratie weg te slijpen en eventueel ontstane kale plekken zonder glazuur later met een glasfritte of met flux van Sjerning bij te werken.

    Een sinterengobe eroverheen is ook nog een mogelijk,maar dit luistert nauw,doe je dit te dik dan krijg je barstjes.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, dank voor je reactie.
    Denk je dat mijn oven er tegen kan?

    Anneke
    beantwoord
  • De slijtage van de elementen op 1050C is hoger als dat je alleen opglazuur of luster inbrandt op bijvoorbeeld gekocht porselein op 850C.

    Maar met een set elementen doe je lang;bijvoorbeeld elke dag bakken op 1050C een jaar lang.Als ze versleten zijn vervang je de elementen,hetzelfde geld voor de bedrading.

    Ik neem aan dat je het over een keramiek oven hebt en niet over bijvoorbeeld een glasoven.

    Rob
    beantwoord
  • Ja , ik heb het over een keramiekoven.
    Ik was bang dat ik een oven met gouden spiralen zou krijgen, maar dat lees ik niet in je reactie.
    Ik ga het gewoon proberen.
    Dank voor je advies.

    Anneke Winters
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.