ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Scheur tijdens glazuurbrand in gietwerk

Ik ben aan het gieten met steengoedklei K153 van Silex. De scherf is redelijk dun. Het werk overleeft de biscuitstook helemaal goed. Bij het glazuren gaat het mis als ik de binnenkant dompel en de buitenkant spuit, ook als ik dat doe met dezelfde glazuur op 1050. Sommige stukken blijven heel, andere scheuren. Het werk blijft ook heel als ik het ongeglazuurd stook naar 1280 . Ik denk dat het ligt aan spanningsverschil tussen de glazuurlagen, maar hoe los ik dat op bij bv. een koffiepot, dompelen is dan niet echt een optie (spuiten vind ik ook mooier)

7 antwoorden

  • De foto bij het berichtje
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je dompelglazuur dunner maken Stans
    Een gedompelde glazuur zit er meestal dikker op dan een gespoten glazuur.
    Of het geheel spuiten.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Frank,

    Hartelijk dank voor de tip. Het werk blijft nu inderdaad heel. Een nieuw probleem doet zich nu voor: het glazuur van de buitenkant is door de scherf naar binnen getrokken...
    beantwoord
  • Als de buitenkleur binnen te zien is kun je beter een dekkende binnenglazuur gebruiken Stans.
    Het moet dan wel een heel dunne scherf zijn.
    Het kan ook zijn dat er in de buitenglazuur stoffen zitten die de binnenglazuur be-invloeden.
    In dat geval een andere combinatie proberen.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Dank voor de snelle reactie. Het was aan de binnenkant een dekkende witte glazuur. Ik heb inderdaad besloten af te stappen van het roze effectglazuur.
    groet
    Stans
    beantwoord
  • Dat rose wordt meestal gemaakt met chroom en tin Stans
    Als dan de binnen glazuur tinoxide bevat slaat de kleur over naar de binnenglazuur.
    Een witte engobe aan de binnenkant met daarover een transparant glazuur verhelpt het euvel.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Hartelijk dank voor alle tips. Het is uiteindelijk gelukt, toch met 'gewoon' mat en ingekleurd glazuur. Maar de volgende keer start ik anders... resultaten te zien op www.stansvandongen.com
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.