ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Zeefdruk

Een tijdje geleden zag ik een keramiekvaas met zeefdruk. Weet er iemand hoe deze techniek bekomen wordt .
gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Conny,

Zeefdrukken kun je thuis doen.Je hebt wat drukramen nodig,lichtgevoelige emulsie,rakels en een lamp.Al met al ben je een paar honderd euro kwijt.

Wil je een vaas decoreren dan dien je eerst een vel transferpapier te bedrukken.Zeefdruk is nl een 'platte' druk techniek.

Een aan te bevelen boek is "De zeefdruk-techniek'' oorsprong,ontwikkeling en metoden van Jan van Duppen,dit boek staat in de bibliotheek.

Ik kocht zelf mijn spullen bij;

B.V. Druma-Loreti
    De Posthoornstraat 8, 5048 AS Tilburg
    Telefoon +31 13 463 95 95
    Fax +31 13 463 95 00

Ze sturen de producten ook op per post,of brengen/halen drukramen met eigen bezorgdienst.

Je moet je gaan afvragen of je in grote hoeveelheden wilt gaan drukken of slechts een enkele decoratie.

Anders is de methode beschreven door Jan de vries in de draad;

http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=4898
    (Algemeen > Tips > Schrijven op zachte klei)

mogelijk ook wel interessant voor je,hier heb je een injektprinter voor nodig.

Zeefdruk is nauwkeuriger en sneller als deze metode,maar is pas interessant bij (kleinere)series en niet bij slechts enkele stuks.

Rob
    http://robhendriks.blogspot.com/

beantwoord
  • Hallo Conny, ook ik zou over dit onderwerp meer willen weten en heb me daarom opgegeven voor een workshop die ik op de les gewezen heb gevonden van deze site. Helaas zie ik die niet zo gauw staan maar wel van dezelfde keramisten maar dan met een gecombineerde vakantie in Frankrijk,is natuurlijk ook leuk....... Kijk maar op www.josehlen.nl. Zoals de uitleg die je kreeg kan ik me voorstellen dat je je maar even bedenkt om hieraan spontaan te beginnen, ik in ieder geval wel. Daarom ga ik in oktober een weekend naar Camerig en hoop zo de basis een beetje te begrijpen. Misschien een idee?

Groetjes van Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Caroline, die curcus kost 450 euro en het is mij onduidelijk of er ook instructie gegeven wordt in het fotografisch zeefdrukken.

Mogelijk wordt er alleen met sjablonen gedrukt wat de zaak versimpeld. Er is nu geen emulsie, lamp en donkere kamer nodig.

De service van de Druma is geweldig. Ik ben rondgeleid door het bedrijf en ze hebben me alles laten zien en uitgelegd. Ze hadden nog wat tweedehands ramen staan en ik was voor 50 euro klaar. Bel ze maar.

Fotografisch zeefdruk is wat moeilijker maar het boek waar ik het over had is echt heel duidelijk. Je kunt ook met behulp van Google informatie vinden.

Gewoon beginnen en heb je een concrete vraag of loop je vast dan kun je hem altijd op het forum stellen.

Rob
    beantwoord
  • Af en toe loop ik het rijtje weer af en lees de berichtjes nog eens terug en zag deze staan en moet daar toch even op reageren.
    Afgelopen weekend was het zover in Camerig en we hebben veel geleerd van Lia van Ham in dat weekend, ook met emulsie, rakelen, lamp en donkere kamer!!!!!Het is inderdaad een heel proces en je moet van goede wil zijn om je hierin helemaal te verdiepen want het lukt echt niet zomaar in 1 keer. Zal zeker ook daarom niet alles gelijk aanschaffen zonder meer ervaring, de aanschaf is misschien niet voor iedereen haalbaar, het raam is inderdaad zo rond de 50 euro maar de lamp zeker een stuk duurder, ik ben blij om het een keer gedaan te hebben en er nu wat meer van weet, had me er zeker een heel ander beeld van voorgesteld en het veel eenvoudiger bedacht.

We hebben in dit weekend met opglazuur op kant en klare tegels gedrukt die gelijk gebakken werden zodat we ze mee konden nemen, maar ook transfers gemaakt, en met onderglazuur op leerharde papierklei gedrukt. Goede uitleg, de groep niet te groot, lekker eten en onderdak en dat voor 250 euro!!!!Door het te doen zie ik het beter, in een boek blijft het toch wat raden over het hoe en wat.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik woon zelf in een gebied met veel glas tuinbouw,in deze sector worden vaak groeilampen gebruikt.Ik kon een 400W kwikjodide lamp tweedehands overnemen voor nog geen 20 euro,deze lamp voldoet prima.

Deze lampen worden ook gebruikt door hobbyisten en aangeboden in tweedehands blaadjes ,zoal de via-via etc.

Ik heb me laten vertellen dat in Afrika het zonlicht zelfs sterk genoeg is voor de belichting.

Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.