ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > sinterengobe

Na wat speuren ben ik al wat tegengekomen hier op het forum, maar ik stel toch even een vraagje.

Ik wil een eigen sinterengobe samenstellen voor aan te brengen op porselein die gebakken is rond de 1240 graden.
Heeft iemand recepten? Ik ben op zoek naar aardetinten en zwart.
Is het slimmer om de porselein lager te bakken (bisquit) om zo de sinterengobe beter aan te kunnen brengen?

Kleigroet,
Marion
gevraagd

2 antwoorden

  • Marion,
    Recepten over interengobes gaat u niet zo vaak in recepten-boeken vinden. Ik denk dat dit te maken heeft met de eenvoud ervan.
    Eens u het mechanisme beet hebt kunt u deze zelf ontwerpen. Alles hangt af van temperatuur en ondergrond. Alle glazuren voor steengoed en porselein zijn in principe sinterengobes op aardewerk-temperatuur. U zou kunnen aardewerkklei kunnen zien als een sinterengobe voor steengoed. Dit is een grove schets die het mechanisme wil duidelijk maken.
    Sinterengobe brengt u dus ook aan op bisquit gebakken porseleinaarde.
    Als u zwarte engobe wil, kunt u best vertrekken met van de porseleinaarde een slib te maken en er 10% zwart pigment aan toe te voegen. Deze hoge dosis pigment gaat het porseleinslib reeds laten sinteren. Indien dit niet voldoet, voeg er wat veldspaat aan toe. Krijt is op deze temperatuur ook een goede smelter. Talk is ook een middel. Als het slib gaat glimmen, zit er reeds te veel smelter in, maar dit is een keuze die u maakt. Voor aarde-tinten kan u beroep doen op okers, zoals terre de Siƫnne. ( zie bv. rubriek: adressen ). Geel en rood ijzeroxyde toevoegn kan ook. Mangaan niet gebruiken in reductie.
    Zet wat proefjes uit en in de kortste keren hebt u een palet aan kleur-engobes. De intensiteit van de kleur verhoogd met het sinteren. Matte engobes hebben meer pigment nodig. Niet dik opbrengen, zodat u een goede hechting bekomt.
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord weer. Ik ga experimenteren, maar ben nog altijd aan het twijfelen hoe ik het een en ander ga doen. Het is de bedoeling dat ik een sterke werk heb (vandaar porselein) dat niet wit is. Ik ben dus ook af aan het wegen of het vermengen van pigmenten door de natte klei niet eenvoudiger is, maar ik ben bang dat het de sterkte van de klei hierdoor minder wordt. (vandaar mijn nieuwe vraag bij het forum)
    In ieder geval weer bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.