ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kopersulfaat

Hallo!
Ik heb een piepklein beetje kopersulfaat toegevoegd aan kristalglazuur en daar heb ik een schaal aan de binnenkant mee geglazuurd. Zou ik ze durven bakken of draait het gegarandeerd uit op een fiasco? Heeft er al iemand geprobeerd om sulfaten met glazuren te vermengen?
Carla
gevraagd

11 antwoorden

  • Maar zeker Carla, er gaat niks raars gebeuren. Je mag zelfs een beetje meer dan een piepje toevoegen, gezien het sulfaat-gedeelte boven 900°C vluchtig is. Carbonaten, sulfaten en chloriden, acetaten en nog diets meer, moet kunnen. Zouten ( zoals kopersulfaat) zijn wateroplosbaar en gaan meer kleuren waar meer water in kan trekken. Even duidelijk: waar de scherf dik is gaat er meer pigment kunnen zitten dan waar de scherf dun is. Logisch niet ?
    beantwoord
  • Tot nu toe heb ik nog nooit sulfaten toegevoegd aan een glazuur die bedoeld was om het werk electrisch van een gladbrand te voorzien. Ik dacht dat de sulfaten (zouten) slecht zouden zijn voor de spiralen van de oven.
    Ik gebruik deze dan eventueel alleen voor een raku stook.

    Marrie.
    beantwoord
  • Allee, dat is een pak van mijn hart. Ik ga vanavond bakken en kzal u overmorgen laten weten of het gelukt is. Maar ik heb er nu het volle vertrouwen in want uw raad is goud waard. Ik heb u eens gehoord tijdens een demo-les bij Colpaert en zoals u over het chemische doen en laten van klei en glazuur vertelde, had ik nog niet eerder gehoord. Het moet heerlijk zijn om zo doorheen de chemie te kunnen kijken!
    Bedankt in elk geval!
    Carla
    beantwoord
  • Sorry,
    Het eerste berichtje was bedoeld voor Lucien.
    Marrie, ik ga het toch eens proberen( eventueel in mijn raku-oven) en ik zal het u laten weten hoe het afgelopen is. Bedankt in ieder geval.
    Carla
    beantwoord
  • Het is goed mogelijk, Carla, dat ik te zuinig op de ovens ben. Het zal toch niet zo zijn dat na één keer bakken de spiralen er al van te lijden zouden hebben??
    Maar ik weet het niet uit ervaring hoor!
    Mijn inbreng is eventueel alleen maar een tip.
    Ik ben wél erg benieuwd naar de resultaten en wens je veel succes!

    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Bedankt Marrie!! Nu is mijn oven nog aan het bakken. Ik denk dat de sulfaatbak donderdag klaar zal zijn.(Toch eens proberen in mijn electrische oven.) Dan zal ik zeker een foto op dit forum plaatsen.
    Ik ben zelf ook reuzebenieuwd.Dat is eigenlijk het leuke eraan hé!
    Groetjes
    Carla
    beantwoord
  • Beste Marrie en Lucien,
    Ziehier het resultaat van mijn glazuurbak met kopersulfaat in mijn electrische oven. De schaal ziet eruit alsof ze al vele jaren heeft getrotseerd. Ik had wel een groene kleur verwacht.
    Nogmaals bedankt voor jullie steun en goeie raad hé!
    Groet
    Carla
    beantwoord
  • schaal
    Bijlagen:
    beantwoord
  • schaal
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Filip,
    Ik denk dat u wel een ietsje-pietsje meer kopersulfaat moet nemen. Wat er niet in zit, kan ook niet zichtbaar worden. Nog een opmerking: Het glazuur mag aan de binnenzijde wel ook wat dikker EN egaler opgebracht worden. Blijven uitproberen, maar beter op staaltjes met verschillende mengsels. U zet gelijk een onbekende glazuur op een werkstuk. Overmoed is ook niet altijd goed. ( he, een rijmpje :-) )
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik zal je goede raad zeker opvolgen.
    In elk geval bedankt en tot nog eens.

    Carla
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.